ایران گردی

بازدید از موزه موسیقی تهران را از دست ندهید

تودی تریپ: موزه موسیقی با هدف حفظ و حراست از موسیقی سنتی ایران و همچنین حفاظت از آثار موسیقی دانان ایرانی و ارائه آن به مردم تأسیس شد.

موسیقی سنتی و اصیل ایرانی از سازها، آوازها، آوازها و زوایای گوناگونی تشکیل شده است.

و قدمت آن به سال‌ها قبل از میلاد حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام بازمی‌گردد، این موسیقی نسل‌ها و قرن‌ها تا به امروز به یادگار مانده است، اما بخش‌هایی از آن به مرور حذف یا تکمیل شده است.

موسیقی ایرانی بر کشورهای مختلف مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان تأثیر گذاشته است.

امروزه خطوط موسیقی ایرانی در فهرست میراث جهانی ناملموس به ثبت رسیده است.

تاریخچه موزه موسیقی

ساختمان فعلی موزه در سال 1351 یک ساختمان مسکونی بود که سالها بعد بازسازی شد. در سال 1382 به دلیل موقعیت مناسب و فضای کافی به موزه دائمی و مکانی برای نمایش هنر ایرانی تبدیل شد و این موزه در سال 1388 در این مکان افتتاح شد.

حتما از موزه موسیقی تهران دیدن کنید

موزه موسیقی موزه‌های تهران دارای سه طبقه است و حدود 240 ساز از 200 نوع مختلف را در خود جای داده و شامل بخش‌های مختلفی از جمله سالن نمایشگاه سازها (ضربه‌ای، زهی، بادی، سازهای زهی سنتی و نواحی)، گنجینه موزه، آرشیو صوتی و تصویری است. یک کتابخانه تخصصی، یک کارگاه نمایش مراحل ساخت ابزار، یک انبار ویژه برای ابزار، یک مخزن محصولات نوشته شده، یک کافه، یک بخش صوتی و تصویری وجود دارد.

موزه موسیقی که یکی از موزه های جدید کشورمان است، مرکز رسمی شهروندان تهرانی به ویژه ساکنان تجریش و نیاوران محسوب می شود.

موزه ها در شهرهای مختلف یکی از عوامل موثر در توسعه گردشگری شهری و توسعه صنعت گردشگری ایران هستند. بر همین اساس موزه موسیقی ایران یکی از مکان های جذاب برای اهالی موسیقی، سینما و میراث فرهنگی است.

اولین آثار ضبط شده توسط مظفرالدین شاه قاجار در آرشیو موزه موسیقی موجود است و این آرشیو یکی از غنی ترین مجموعه های موسیقی کشور به شمار می رود.

آدرس موزه موسیقی در خیابان مقصودبیک و در سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک 9 واقع شده است.

این موزه با ساختمان و حیاط بسیار بزرگ، کافه ای دارد که می توانید ساعت ها در آن بنشینید و اوقات خوشی را سپری کنید.

برخی از سازها در اختیار موزه موسیقی قرار گرفت، تعدادی به موزه اهدا شد و تعدادی نیز توسط موزه خریداری شد.
در تالار ساز سازهای کوبه ای، بادی و زهی و سازهای نواحی مختلف ایران وجود دارد. این سازها متعلق به محمدرضا درویشی آهنگساز و نویسنده دایره المعارف سازهای ایرانی و مجید کیانی نوازنده سنتور است.

سالن سازهای زهی و بادی در طبقه همکف قرار دارد و از دو قسمت تشکیل شده است. در قسمت سازهای بادی انواع سازهای خود کوک گودلوک، گودلوکی و سوتت و در قسمت سازهای زهی زهی مضرابی وجود دارد.

حتما از موزه موسیقی تهران دیدن کنید

تالار کوبه‌ای دارای سازهای کوبه‌ای مختلفی مانند طبل و طبل در طبقه همکف است و سازهای میرزا عبدالله، کیهان کلهر و محمد عشقی از نوازندگان معروف سنتور به موزه اهدا شده است.

موزه موسیقی تهران کجاست؟

موسیقی سنتی یا کلاسیک ایرانی یکی از چندین میراث معنوی ایران است که در سال 2008 توسط یونسکو به ثبت رسیده است و به همین منظور در همان سال به منظور حفظ میراث موسیقی ملی، آشنایی با آثار گذشتگان، حفظ عظمت. از حوزه موسیقی و نمایش سازهای سنتی و محلی، موزه ای در خیابان مقسودبک، نزدیک ایستگاه راه آهن ایجاد شده است. خیابان تجریش به نام موزه موسیقی ایران.

موزه موسیقی ایران در منطقه تجریش تهران واقع شده است. ساختمان موزه در واقع یک خانه باغ بزرگ است که در سال 1381 در سه طبقه به زیبایی طراحی و ساخته شد و برای مصارف شخصی و مسکونی مورد استفاده قرار گرفت. این موزه بیش از سه هزار و ششصد متر مربع مساحت دارد.

این موزه با نمایش آلات موسیقی در دو بخش مجزا، موسیقی سنتی (کلاسیک) ایرانی و موسیقی نواحی ایران (موسیقی بومی و محلی) را ارائه می کند.

از دیگر بخش های موزه می توان به آرشیو بزرگی از آثار ضبط شده، کارگاه، گنجینه و نمایشگاه تجهیزات اشاره کرد.

نکته جالب در مورد این موزه طراحی داخلی آن است. به محض ورود، رگه های مسی رنگارنگی را روی دیوارهای سفید داخل موزه خواهید دید که یادآور سیم های سازهای زهی موسیقی است.

نشانی: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید ابراهیم دربندی (مقصودبک سابق)، خیابان مزه، کوچه نیلوفر، پلاک 9

مترو: برای رسیدن به موزه از مترو تهران استفاده کنید می توانید در ایستگاه تجریش پیاده شوید و کمی پیاده روی کنید تا به میدان تجریش برسید، سپس وارد خیابان دربندی شده و راه خود را تا خیابان موزه ادامه دهید.

حتما از موزه موسیقی تهران دیدن کنید

اتوبوس: هر کجای تهران هستید، می توانید سوار اتوبوس های ترمینال تجریش شوید، در ترمینال پیاده شوید و وارد خیابان دربندی شوید. در خیابان موزه ادامه دهید تا به موزه موسیقی برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا