ایران گردی

بازدید از موزه مردم شناسی ارامنه تهران را از دست ندهید

تودی تریپ: اگر به تاریخ و فرهنگ ارامنه در ایران علاقه دارید و می خواهید با آداب و رسوم آنها آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم از موزه اسقف اعظم ارداک مانوکیان دیدن کنید.

این موزه که با نام‌های موزه ملی ارامنه و موزه مردم‌شناسی ارامنه نیز شناخته می‌شود، در کلیسای مریم مقدس تهران قرار دارد.

در این موزه ملی ارمنستان، وسایل شخصی ارداک مانوکیان، آثار هنری هنرمندان ارمنی مانند لیلیت تریان، کتاب های تاریخی و خوشنویسی، لباس های سنتی زنان ارمنی و ابزار مراسم آیینی به نمایش گذاشته شده است.

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی ارامنه ایران واقع در کلیسای مادر مقدس تهران که به موزه اردک مانتوکیان معروف است فرهنگ، سبک زندگی و آداب و رسوم ارامنه ایران را به نمایش می گذارد.

موزه اسقف ارداک منتوکیان در فهرست آثار فرهنگی قرار دارد و در کلیسای مریم مغس تهران واقع شده است.

حتما از موزه مردم شناسی ارامنه تهران دیدن کنید

موزه اسقف اردک مانتوکیان یکی از موزه های ایرانی است که به دلیل معماری زیبای خود شناخته شده است.

این موزه که به موزه مردم شناسی ارامنه شهرت دارد، در کنار کلیسای مریم مقدس در خیابان سی تیر تهران واقع شده است.

موزه اسقف اعظم مانتوکیان به عنوان یکی از مراکز فرهنگی تهران، اشیا و آلات مربوط به مذهب و فرهنگ ارامنه در ایران را به نمایش می گذارد.

این موزه یکی از دیدنی های تهران است. در تمامی کلیساهای تاریخی ایران از جمله کلیسای وانک اصفهان، بخشی از محیط و فضای داخل آن به موزه اختصاص دارد.

این معنی را می توان در کلیسای مریم مقدس نیز یافت. موزه و کتابخانه در همه کلیساها مشترک است.

قدمت ساختمان کلیسا به دوره پهلوی باز می گردد، اما تأسیس موزه مردم شناسی ایرانی-ارمنی در سال 2008 آغاز شد.

هدف از ایجاد این موزه بزرگ نمایش آداب و سنن ارامنه عزیز در ایران بوده است. این اهمیت با افزایش جمعیت ارمنی افزایش یافته است.

به همین دلیل یکی از بناهای کلیسا برای موزه ملی ارمنی یا موزه مردم شناسی ارمنستان تعیین شد.

این موزه که در حال حاضر در اختیار خلافت ارامنه تهران است، یکی از پایگاه های مهم منابع فرهنگی ارامنه در ایران به شمار می رود.

این مکان پیشنهادی بسیار مناسب و جذاب برای علاقه مندان به مجموعه های تاریخی و فرهنگی است.

با ورود به این موزه و بازدید از ابزار و اشیای این مکان به رازهایی از زندگی ارمنی پی خواهید برد.

حتما از موزه مردم شناسی ارامنه تهران دیدن کنید

موزه اسقف اعظم ارداک مانوکیان

خیابان سی تیر یا چهارراه ادیان، گذرگاهی است که مردمان ادیان و عقاید مختلف و طیفی از مراکز مذهبی آنها در یک آدرس مشترک زندگی می کنند. وسط این پاساژ اصیل و قدیمی امروز به موزه ارمنستان رفتیم.

ساختمانی در کلیسای مادر خدا در تهران و قسمت شمالی آن قرار دارد که شما را چند پله پایین می‌آورد تا موزه مردم‌شناسی ارامنه یا موزه مردم‌شناسی اسقف اعظم ارداک مانوکیان.

ارداک مانوکیان از سال 1961 تا 1999 اسقف اعظم ارامنه تهران بود و این موزه در 4 نوامبر 2008 با حضور رهبر مذهبی ارامنه جاتلیک اعظم آرام اول، رهبر کل ارامنه در سیلسیا به طور رسمی افتتاح شد.

در این موزه عکس ها و نقشه های کلیساها و صومعه های ارامنه کشور با مشخصات فنی و مهندسی و مختصات جغرافیایی، تجهیزات و ابزار مورد استفاده در مراسم کلیسا، متعلقات روحانیون مربوط به مراسم مختلف مذهبی، نسخه های خطی با محتوای مذهبی، سنتی وجود دارد. لباس های زنان ارمنی در اسناد مختلف تاریخی، متعلقات و وسایل شخصی اسقف اعظم شادران ارداک مانوکیان، نقاشی ها و مجموعه ای از آثار هنرمندان معاصر ارمنی ایران از جمله مجسمه ها، مجسمه ها و نقاشی ها به چشم می خورد.

دستگاه شمع سازی قدیمی و کتاب خطی 600 ساله از جمله آثار دیدنی و جالب این مجموعه است. بسیاری از این آثار توسط افراد مختلف به موزه اهدا شد.

در قسمت ورودی حیاط کلیسا دو مقبره با مجسمه های آنها وجود دارد که یکی از آنها متعلق به اردک مانوسیان و دیگری مجسمه ایپریم خان از مبارزان دوره مشروطه است.

در گوشه حیاط کلیسا یک پلکان کوچک منتهی به موزه قرار دارد. تقریباً یک موزه جدید است که بیشتر اشیاء آن اهدا شده و بیشتر این اشیاء توسط اسقف اعظم ارداک مانوکیان اهدا شده است.

حتما از موزه مردم شناسی ارامنه تهران دیدن کنید

  • مجسمه ها: در یکی از تالارها آثار لیلیت تریان، هنرمند و مجسمه ساز برجسته کشور قرار دارد. او به عنوان مادر مجسمه سازی ایران شناخته می شود و مجسمه یپریم خان از آثار اوست.
  • لباس ارمنی: در قسمتی دیگر از تالار، لباس های سنتی زنان ارمنی دوره های مختلف به نمایش گذاشته شده است و در سالنی ویژه، لباس های سنتی ارمنی وجود دارد که توسط خیاطان ارمنی بر اساس عکس و اسناد تاریخی دوخته شده است. لباس ملکه گوردخت همسر شاه گاگیگ کارس و لباس منطقه فریدن را در این قسمت مشاهده می کنید.
  • ابزار: ابزار باستانی ارامنه در روستاهای مختلف نیز در موزه به چشم می خورد که از جمله آنها می توان به مهر استفاده شده بر روی نان های مقدس در آیین های مختلف اشاره کرد.
  • ماشین شمع سازی: یکی از جالب ترین اشیای موزه دستگاه شمع سازی آن است که با این دستگاه در مدت 32 سال حدود 37373500 شمع برای کلیساهای ایران ساخته شد.
  • کارهای دیگر: مجله علیک (قدیمی ترین روزنامه ارمنی)، هدایا و عکس های اسقف اعظم و عصای آنها، هدایای افراد، معرفی شخصیت های مهم و تاثیرگذار ارامنه ایران، آثار هنرمندان معاصر ایران، کتاب ها و عکس های کلیساهای ایران، کتاب های مذهبی خطی، قدیمی ترین آنها حدود 600 سال قدمت دارد، سکه ها و اسکناس های ارمنی و سایر آثار از جمله اشیایی است که در این موزه زیبا نگهداری می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا