ایران گردی

بازدید از موزه دیدنی آستان قدس رضوی

تودی تریپ: موزه آستان قدس مشهد که در فهرست مکان های دیدنی نزدیک حرم مشهد قرار دارد، یک موزه معمولی نیست. در واقع مجموعه ای از چندین موزه با موضوعات مختلف است که در کنار هم گنجینه عظیم آستان قدس رضوی را به وجود آورده اند. موزه آستان قدس مجموعه ای از آثار اهدایی مردم یا هنرمندان برای نمایش در این موزه است. بی شک بازدید از موزه آستان قدس مشهد بینشی متفاوت از تاریخ، هنر و ارزش های دینی مردم این شهر به شما می دهد.

معرفی موزه آستان قدس

موزه مرکزی آستان قدس یکی از مهم ترین موزه های شناخته شده حرم رضوی است که در صحن کوثر قرار دارد. وقتی وارد ساختمان این موزه می شوید با چندین ورودی مواجه می شوید که ورودی سمت راست به ساختمان موزه مرکزی اختصاص دارد. ساختمان مرکزی موزه چهار طبقه شامل زیرزمین، همکف، اول و دوم است. در مجموع در این چهار طبقه می توانید از موزه تاریخ حرم رضوی و گنجینه هایی مانند اسکناس، سکه، تمبر و مرسولات پستی، آکواریوم و … دیدن کنید.

بازدید از موزه دیدنی آستان قدس رضوی

جالب است بدانید که سنگ بنای ساخت موزه مرکزی به سال های قبل از انقلاب برمی گردد که قسمت هایی از معبد برای نگهداری هدایای مردم در نظر گرفته شده بود و به مرور زمان مورد توجه بزرگان قرار گرفت. پس از مدتی تصمیم بر این شد که برای این اموال ارزشمند و متنوع فضای ذخیره سازی جداگانه ای ایجاد شود. بدین ترتیب در سال 1316 زمینی به متراژ 5700 متر در کنار مسجد گوهرشاد و مقبره شیخ بهایی اختصاص یافت و ساخت و ساز آغاز شد. معماری و پلان بنا کار آندره گدار معمار و باستان شناس فرانسوی بوده و در نهایت اولین موزه حرم در سال 1324 افتتاح شد و البته توجه به موزه به همین جا ختم نشد و سال ها و افزایش کمک های مردمی تصمیم به ساخت ساختمان جدیدتر گرفته می شود. ساخت بنای دوم که در قسمت جنوبی حرم قرار داشت در سال 1355 به پایان رسید و این بار فضای بیشتری را اشغال کرد.

بازدید از موزه دیدنی آستان قدس رضوی

روند گسترش موزه ادامه یافت و توجه بیشتر مردم و اهدای اموال ارزشمند باعث شد موزه حرم امروز به چهار ساختمان مجزا تبدیل شود. در اینجا با موزه مرکزی آستان قدس آشنا می شویم که یک موزه و 10 گنجینه ارزشمند را در خود جای داده است. کارناوال در آینده سایر بناها و موزه های آستان قدس را به صورت جداگانه و به تفصیل معرفی خواهد کرد.

قسمت های جالب و دیدنی موزه آستان قدس

ارادت مردم به امام رضا به دوران قبل از انقلاب برمی گردد. دورانی که مردم مسافت زیادی را برای زیارت مشهد طی می کردند و با اهدای هدایا و هدایایی به حرم امام رضا (ع) ارادت خود را به حرم مطهر امام رضا (ع) نشان می دادند. این هدایا در قسمت های مختلف حرم نگهداری می شوند تا اینکه به تدریج با افزایش حجم هدایا، دیگر مکان مناسب و کافی برای نگهداری این هدایا و نذورات وجود ندارد. این امر باعث شد تا بزرگان به فکر ایجاد فضایی خاص در خارج از حرم برای نگهداری و حفظ این هدایا باشند.

بازدید از موزه دیدنی آستان قدس رضوی

سرانجام در سال 1316 سنگ بنای موزه مرکزی در زمینی به مساحت 5700 متر درست آن سوی مسجد گوهرشاد و مقبره شیخ بهایی گذاشته شد. طراحی و معماری این بنا بر عهده آندره گدار فرانسوی بود و وی ساختمانی چند طبقه را طراحی کرد تا ظرفیت دریافت آثار و هدایای مختلف اهدایی را داشته باشد. البته موزه اصلی در طول سال ها توسعه یافته و به عنوان هدایا افزایش یافته و به وضعیت فعلی تبدیل شده است.

تاریخچه حرم رضوی در طبقه همکف موزه در مرکز آستان قدس رضوی قرار دارد که بسیاری از وسایلی که روزگاری در حرم مورد استفاده قرار می‌گرفتند، از ضریح تا کاشی ازاره و جاروهای پر طاووس در آن به نمایش گذاشته شده است.

انبار سکه

گنجینه سکه بخش نسبتاً جدیدی از موزه است که در سال 1387 در زیرزمین موزه افتتاح شد و سکه هایی از دوره های مختلف هخامنشیان، سلوکیان، پادشاهان محلی پارس، الیمائی، خلفای اموی، مغول، قاجار، پهلوی. و دوره جاری نمایش داده می شود.

بازدید از موزه دیدنی آستان قدس رضوی

گنجینه ای از تمبر و اسکناس

این گنج در سال 1369 کشف شد و دارای آثار قابل توجهی از جمله علامت سکه سیاه، اولین نمونه علامت در جهان است. این بخش تاریخچه پست ایران را نمایش می دهد.

گنجینه ای از صدف ها و جانوران دریایی

این گنجینه در طبقه اول موزه قرار دارد که در آن مجموعه ای از جانداران دریایی از سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است.

گنجینه ای زیبا

این گنجینه در طبقه اول در کنار موزه صدف ها و حیات دریایی قرار دارد. شاخص ترین آثاری که در این بخش به نمایش گذاشته شده است، 4 اثر از کمال الملک است.

گنجینه ای از ظروف

این بخش در طبقه دوم موزه قرار دارد و دارای سفال هایی با قدمت 3200 سال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا