ایران گردی

بازدید از منطقه حفاظت شده سیرخون را از دست ندهید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: منطقه حفاظت شده سیرخون در استان خراسان رضوی و در 12 کیلومتری مرز با افغانستان و در جنوب شرقی شهرستان خواف واقع شده است.

وجود رودخانه کلشور در مجن آباد، وجود تالاب ها و زیستگاه های بیابانی و جنگل های تگزرد که به طور مصنوعی کاشته شده است، این منطقه را به یکی از زیباترین مکان های دیدنی تبدیل کرده است.

همچنین این منطقه توقفگاه مناسبی برای مهاجرت پرندگان از شمال استان خراسان رضوی به مناطق جنوبی کشور محسوب می شود.

در این منطقه حدود 10 گونه پرنده آبی و ساحلی مانند اردک اردک اردک، سرنا، اردک مرمری، هوتکا، چنگر، حواصیل سفید، حواصیل خاکستری، خرچنگ مردابی، چاه و کبوتر نوک پهن مشاهده شده است.

آشنایی با منطقه حفاظت شده سیرحون

شاید تا به حال نام منطقه حفاظت شده سیرحون را نشنیده باشید، بنابراین قصد داریم شما را با این منطقه آشنا کنیم.

این پارک ملی با وسعتی بیش از 54 هزار هکتار در استان خراسان رضوی و جنوب شرقی شهرستان کاف واقع شده و حدود 12 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و به همین دلیل به عنوان یک پارک ارزشمند اداره می شود. سایت تحت مدیریت سازمان محیط زیست

تالاب هایی مانند مجن آباد، زیستگاه های متعدد، رودخانه ها و پوشش گیاهی مختلف آن را به مجموعه ای کامل از طبیعت منحصر به فرد تبدیل کرده است که در برخی از فصول سال، پرندگان مهاجر را به خود جذب می کند و به آنها روحی تازه می بخشد.

حتما از منطقه حفاظت شده سیرخون دیدن کنید

خاکریز رودخانه کلشور در مجهان آباد یکی از مکان های منطقه سیرحون است که با نیزار و کاهگلی خود به پرندگان پناه می دهد و با آرامش خود شما را از هیاهوی شهر دور می کند.

هنگامی که به منطقه حفاظت شده سیرخون قدم می گذارید با انواع مختلفی از پرندگان مانند اردک، حواصیل، غاز و غیره مواجه می شوید و حیواناتی مانند آهو، گربه شنی سیرخون، روباه، مارمولک و کفتار در آنجا در امنیت کامل زندگی می کنند و انقراض آنها باعث شده است. جلوگیری شده است.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده سیرخون نیز منحصر به فرد است و انواع درختچه ها و درختان کمیاب در آن یافت می شود.

جنگل تگ زرد یکی از نقاط منطقه سیرخون خواف است که با ایجاد سایه و هوای مساعد موجودات زیادی را به سمت خود جذب می کند و به عنوان پناهگاهی امن برای آنها شناخته می شود.

اگر به منطقه حفاظت شده سیرحون سفر کردید، قدم زدن در طبیعت آرام آن را از دست ندهید و با عکاسی از پرندگان زیبا، تصاویر زیبایی را در آلبوم خود ثبت کنید.

پیشنهاد می کنیم در ادامه سفر از دیدنی های دیگر خواف مانند مدرسه مسجد غیاثیه، آسبادهای تاریخی نیشتیفان، آبشار روداب، سلامه کوش، سد سلامی، مسجد حافظ ابرو و مسجد جامع سنگان دیدن کنید و با تاریخچه شهر خواف بیشتر آشنا شوید.

اگر به دنبال اقامتگاهی دنج و تمیز در شهرک خواف هستید، اقامتگاه بوم گردی میرا احمد خوفی را به شما پیشنهاد می کنیم که با فضای زیبای خود هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است.

ویژگی های جالب منطقه حفاظت شده سیرخون

بیش از 10 گونه پرنده آبی و ساحلی از جمله اردک اردک، اردک مرمری، هوتکا، چنگر، حواصیل سفید، حواصیل خاکستری، سمور مردابی، کبوتر چاهی و پهن در طی بررسی محل سد در کنار بستر رودخانه کلشور یافت شد. اوج مشاهده شد.

اخیراً گونه کمیاب اردک مرمری در منطقه سیرخون خواف مشاهده شده است. اگرچه این گونه ارزشمند، کمیاب و حفاظت شده پیش از این در سایر مناطق استان نیز مشاهده شده بود، اما برای اولین بار است که این گونه در آبگیر مجهان آباد شهرستان خواف مشاهده می شود.

حتما از منطقه حفاظت شده سیرخون دیدن کنید

محل احداث سد خاکی مستقر در بستر رودخانه کلشور در میهن آباد این شهرستان به دلیل ایجاد سد مصنوعی در بستر دائمی رودخانه کلشور و وجود پوشش گیاهی گزنه و نیزار، زیستگاه ارزشمند زمستان گذرانی پرندگان آبزی مهاجر محسوب می شود.

شهرستان کاف متعلق به استان خراسان رضوی است. این شهر در 262 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

شهرستان حف حدود 91 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. همچنین گفتید در گذشته شهر تربت حیدریه و منطقه ای از افغانستان متعلق به این شهر بوده است. شاید جالب باشد بدانید که جاده معروف ابریشم نیز از شهر قاف می گذشت.

سه راه اصلی برای رسیدن به شهر کافه وجود دارد. شما می توانید از طریق استان گلستان، سبزوار یا بیرجند به این شهر سفر کنید.

البته باید گفت از آنجایی که این شهر در مناطق مرزی ایران قرار دارد، تردد با ماشین شخصی و جاده ای به اینجا کمی سخت است.

با گرفتن بلیط هواپیما به مشهد می توانید برنامه سفر خود را تهیه کنید چرا که فرودگاه خواف چند سالی است که در حال ساخت است و اکنون امکان استفاده از آن وجود ندارد.

گفتنی است این شهر خط ریلی هم دارد اما فقط به هرات است و امکان رفتن به شهرهای دیگر ایران وجود ندارد.

حتما از منطقه حفاظت شده سیرخون دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا