ایران گردی

بازدید از مسجد ریگ رضوانشهر را از دست ندهید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: مسجد ریگ رضوانشهر که به مسجد شیخ کبیر و مسجد ریگ مجومرد نیز معروف است در قرن هشتم توسط معین الدین اشرف ساخته شد.

این بنا تا چند سال پیش زیر ماسه مدفون بود و در سال 1370 به طور اتفاقی کشف شد و پس از جستجو و مرمت های انجام شده در محل این مسجد، محراب کاشیکاری در قسمت جنوبی آن کشف شد.

امروزه این مسجد در نزدیکی رضوانشهر واقع شده و اطراف آن را ماسه های روان فرا گرفته است. ساختار معماری مسجد، ستون های آن و ابعاد بنای مسجد حکایت از عظمت رضوانشهر یزد در گذشته های دور دارد.

این اثر که از دیدنی‌های اشکذر به شمار می‌رود، در ۱۳ مرداد ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با مسجد ریگ رضوانشهر

رضوانشهر یکی از شهرهای استان یزد است که نام آن مجومرد بوده و ریشه در زبان پارسی باستان به معنای مرد جویای عشق است.

این شهر با 150 کیلومتر مربع وسعت و نزدیک به 10000 نفر جمعیت دو هزار ساله دارد. در ۲۵ کیلومتری شهر یزد در شهرستان اشکذر قرار دارد.

حتما از مسجد ریگ رضوانشهر دیدن کنید

این شهر دارای مجموعه های تاریخی فراوانی است که از جمله آنها می توان به مسجد ریگ اشاره کرد که از آثار قرن هشتم هجری قمری است و چند سال پیش بر اثر حادثه حفاری در این قسمت از زیر خاک بیرون کشیده شد اما هنوز دکل های زیادی در اطراف آن وجود دارد.

این مسجد تاریخی نمادی از معماری سنتی و اسلامی است که در آن مقبره های متعدد کاشیکاری از زمان خود وجود دارد و دارای شبستان و بخش های مختلف است.

بنای مسجد نیز بر اساس سبک معماری شیعی است که در جای خود سند معتبر رشد مذهب تشیع در این سرزمین قبل از رسمی شدن تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور به شمار می رود.

این مسجد تاریخی در دهه 1970 با یک سری اقدامات از خاک بیرون آورده شد و این کاوش ها و آثار نشان می دهد که این مسجد تاریخی در زیر شن های زیادی که جابجا شده بود مدفون شده است.

ساختار معماری مسجد و ستون های آن و ابعاد بنای مسجد حکایت از عظمت شهر رضوانشهر در گذشته های دور دارد.

همانطور که می دانیم در سال 907 هجری قمری با تاج گذاری شاه اسماعیل صفوی در تبریز، مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور معرفی شد و فتح یزد توسط صفویان کزلباشان در سال 909 هجری قمری صورت گرفت، در حالی که بنای بنای قدمت مسجد به قرن قبل از این واقعه می رسد.

ابتدا قسمتی از این مسجد از زیر خاک بیرون آورده شد، اما پس از آنکه عده ای اقدام به پاکسازی گنبد کردند، با قسمت دیگری مواجه شدند که در زیر خاک مدفون بود و مشخص شد که دیوارهای عظیم و سقف دیگری نیز در آن وجود ندارد. این ساختمان.

در این راستا آنچه چشم و گوش مورخان و وقایع نگاران را به خود جلب می کند، وجود نشانه های شیعه در قسمت های مختلف این بنا است که قدمت آن به دوران حکومت شیعیان می رسد. حدود 200 متر بالاتر از مسجد آسیاب آبی وجود داشت که کاملاً در زمین فرو رفته بود.

حتما از مسجد ریگ رضوانشهر دیدن کنید

ویژگی های جالب مسجد ریگ رضوانشهر

مسجد شنی رضوانشهر یکی از بناهای تاریخی قرن نهم هجری قمری است که تا سال 1370 هجری شمسی بر اثر هجوم شن و ماسه تخریب شد. زیر ماسه مدفون بود، اما چندین سال است که بیرون آمده است.

در اطراف آن تپه های شنی زیادی وجود دارد. بانی احتمالی مسجد ریگ در رضوانشهر حاجی کمال الدین است که آرامگاه او در وسط بقعه با کتیبه ای زیبا بر روی کاشی های معرق خودنمایی می کند.

محراب مسجد نیز با کاشی معرق تزئین شده است. البته در بازسازی مسجد مقبره‌ای با 23 قبر کاشی‌کاری شده آشکار شد که همگی بدون تاریخ بودند.

بنای مسجد ریگ نیز بر اساس سبک معماری شیعی است که سند معتبر رشد مذهب تشیع در این سرزمین قبل از رسمی شدن تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور به شمار می رود.

ساختار معماری مسجد و ستون های آن و ابعاد بنای مسجد حکایت از عظمت شهر رضوانشهر در گذشته های دور دارد.

در ابتدا قسمتی از این مسجد از زیر زمین خارج شد، اما پس از آنکه عده ای برای پاکسازی گنبد اقدام کردند، با قسمتی دیگر مواجه شدند که در زیر زمین مدفون بود و مشخص شد که دیوارهای عظیم و بدون سقف دیگری در این بنا نیز وجود دارد. دارد که بیشتر آن از خاک استخراج می شود.

در این راستا آنچه چشم و گوش مورخان و وقایع نگاران را به خود جلب می کند، وجود نشانه های شیعه در قسمت های مختلف این بنا است که قدمت آن به دوران حکومت شیعیان می رسد.

کاشی کاری قبور در این مسجد به گونه ای است که بر روی کاشی های معرق آیاتی نوشته شده است.

حتما از مسجد ریگ رضوانشهر دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا