ایران گردی

بازدید از مسجد جامع کاشمر را از دست ندهید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: مسجد جامع کاشمر در مرکز شهر قرار دارد و بر اساس کتیبه آن در حدود سال ۱۲۱۳ هجری قمری در زمان عبدالعلی خان و مصطفی قلی خان میشمست و همزمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

مسجد جامع که یکی از مکان های معروف کشمیر است، دارای ساختمانی ساده و باشکوه، صحن، ایوان، ستون و غرفه هایی در اطراف حیاط است.

دور تا دور صحن مسجد چند غرفه آجری ساده و در ضلع جنوبی آن ایوانی مزین به موکرانی و دو شبستان ستون دار قرار دارد. محراب و ایوان مسجد با کاشی معرق تزئین شده است.

آشنایی با مسجد جامع کشمیر

کاشمر در استان خراسان رضوی را می توان یکی از مناطق گردشگری این استان دانست که جاذبه های بسیاری با قدمت طولانی را حفظ کرده و شما را به روزهای دور می برد.

مسجد جامع در شهر کاشمر یکی از بناهای قدیمی این کشور است که به خاطر فضایی دلپذیر و آرامش بخش، مکانی دنج برای راز و نیاز با خداست.

تاریخچه مسجد جامع کشمیر به سال 1213 و همزمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار برمی گردد و تاکنون با زیبایی و سادگی خود همه را مجذوب خود کرده است.

وارد این بنای مذهبی که می شویم حیاط بزرگ آن را می بینیم که با فرش های سفید پوشیده شده و بسیار تمیز و مرتب به نظر می رسد.

حتما از مسجد جامع کشمیر دیدن کنید

ایوان 15 متری گچ بری شده نیز اولین چیزی است که در نگاه اول نظر شما را به خود جلب می کند و شما را به تماشای لحظاتی وا می دارد.

قطر ستون ها 5 متر و ارتفاع آن 3 متر است که به زیبایی و عظمت مسجد می افزاید.

در اطراف حیاط چند غرفه آجری ساده وجود دارد که به عنوان نشیمن عمل می کنند و در گذشته دانش آموزان در آنجا استراحت می کردند و به مطالعه می پرداختند.

کاشی های به کار رفته در محراب و گلدسته نیز بی نظیر است و با رنگ لاجوردی و خطوط نازک خود جلوه خاصی به بنا می بخشد.

در معماری مسجد جامع کشمیر از کتیبه هایی از آیات قرآن استفاده شده و تاریخ های زیادی بر روی آنها ذکر شده است که با وجود قدیمی بودن هنوز هم دیده می شود.

دو شبستان مسجد نیز به عنوان مکانی دنج و آرام برای نماز شناخته می شود که با ستون های متعدد می توانید مدتی در آن بنشینید.

امروزه گردشگران زیادی از مسجد رضوی کاشمر خراسان بازدید می کنند و زائران زیادی برای زیارت به آنجا می روند.

آدرس این مکان مذهبی باشکوه را می توان به راحتی جستجو کرد، کافی است به خیابان 17 شهریور بروید و آن را به راحتی پیدا کنید.

پس از بازدید از مسجد جامع کاشمر می توانید از یخچال بند قره، کاروانسرای حاج کاظم، منطقه گردشگری کوه سرخ و روستای نامق دیدن کنید که مورد بازدید ماجراجویان و گردشگران مشهدی نیز قرار می گیرد.

حتما از مسجد جامع کشمیر دیدن کنید

معماری شگفت انگیز مسجد جامع کشمیر

مسجد جامع کشمیر در سال 1791م/1205م در زمان فتحعلی شاه قاجار و در زمان امارت عبدالعلی خان میش ماست ترشیز ساخته شد و امروزه یکی از بناهای تاریخی کشمیر و مهمترین مسجد آن است. شهر و محل برگزاری نماز جمعه

این مسجد به شماره 5152 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری این مسجد نسبتاً ساده و دست نخورده است و ترکیب اصلی مسجد از آجر و بدون تزئین است، برخی از ایوان و محراب با کاشی معرق تزیین شده است.

کتیبه ها به قلم استاد محمد اصفهانی و کاشی کاری های استاد اسماعیل آذانی، گچ بری های سفید و رنگی بر بالای محراب و تاریخ ۱۲۱۳ در بیشتر قسمت های محراب و ایوان دیده می شود. .

تک ایوان مسجد که به حیاط شمالی باز می شود 15 متر ارتفاع و بیش از 10 متر عرض دارد. در طرفین این ایوان دو شبستان قرار دارد که با معماری قدیم ایرانی ساخته شده است، پوشش‌های فرفورژه و ستون‌ها. اغلب حجیم و جگیر هستند. قطر ستون ها بیش از پنج متر و ارتفاع آنها کمتر از سه متر است.

سال تکمیل بنای اصلی 1205 هجری قمری بوده و کار بر روی سایر قسمت ها از جمله اندود کاری و گچ بری در سال 1213 هجری قمری به پایان رسیده است.

محراب مسجد که در مرکز ایوان قرار دارد به صورت کاشیکاری اصفهانی و مکران و کتیبه هایی از قرآن به چشم می خورد. این مسجد حوض و فواره ندارد. اما در زیر آن یک استخر زیرزمینی وجود دارد.

از دیگر ویژگی های این مسجد می توان به موازی نبودن دروازه های ورودی شرقی و غربی آن اشاره کرد. مرمت و بهسازی سنگفرش ها، نم زدایی و نمای سنتی این مسجد انجام شد که آخرین آن در 18 مرداد 1391 بود که متأسفانه مرمت بافت قدیمی توسط کارشناس انجام نشد و مرمت این مسجد بافت نیازی به حضور معماران مجرب نداشت و بهتر از این می شد بافت قدیمی مسجد را بازسازی کرد.

حتما از مسجد جامع کشمیر دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا