ایران گردی

بازدید از مجموعه منحصر به فرد آزادی را از دست ندهید

تودی تریپ: مجموعه آزادی یکی از جاذبه های گردشگری استان تهران است که در این مطلب سعی کرده ایم به معرفی آن بپردازیم. این مجموعه با بهره گیری از شاهکار و معماری منحصر به فرد داخلی و خارجی خود هر ساله میزبان تعداد زیادی از بازدیدکنندگان از سراسر ایران است.

برج آزادی اولین نماد تهران است که سال ها پیش توسط برج میلاد ساخته شد و هنوز هم بسیاری آن را نماد اصلی پایتخت ایران می دانند. این بنای زیبا که یکی از شاهکارهای معماری مدرن ایران به شمار می‌رود، بین سال‌های 1348 تا 1350 توسط حسین امانت به مناسبت 2500 سالگرد جشن شاهشاهی ساخته شد.

برج آزادی ترکیبی از معماری دوره هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. بنابراین طاق بیضی شکل برج نمادی از طاق قصری است و روکش فیروزه ای دوره صفویه و شیارهای بالای برج از بادگیرهای یزد اقتباس شده است که همراه با نمادهای معماری مدرن و سازه بتنی. به برج آزادی جذابیتی دو چندان بخشیده اند .

بازدید از میدان آزادی

میدان آزادی 50000 متر مربع مساحت دارد که بعد از میدان نقش جهان بزرگترین میدان ایران است. این میدان همزمان با برج آزادی طراحی و ساخته شد. نقشه مربع که از سقف مسجد شیخ لطف الله الهام گرفته شده است، دارای دو بیضی با کانون های مختلف است. میدان آزادی میدان ها، پیاده روها و چمنزارهای جذابی دارد و هرکسی که از کنار این میدان رد شود مطمئنا عکس های خاطره انگیزی از میدان و برج زیبای آن می گیرد.

حتما از مجموعه بی نظیر آزادی دیدن کنید

دسترسی از طریق دستگاه شخصی: بازدیدکنندگان محترم توجه داشته باشند که مجتمع آزادی پارکینگ عمومی ندارد و در صورت پارک در اطراف میدان آزادی خودروی شما جریمه یا به پارکینگ پلیس منتقل می شود. به همین دلیل بهترین راه برای رسیدن به میدان آزادی استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. در هر صورت دسترسی به میدان آزادی با وسیله نقلیه شخصی از ضلع شمالی بزرگراه جنج، ضلع غربی بزرگراه لشگر، ضلع جنوبی بزرگراه سعدی و ضلع شرقی خیابان آزادی امکان پذیر است.

دسترسی با اتوبوس: خطوط مختلف اتوبوس در میدان آزادی خاتمه می یابد. به همین دلیل ترمینال آزادی معروف ترین ترمینال تهران است. بنابراین می توانید سوار هر اتوبوسی شوید که در نهایت به ترمینال غرب می رسد و به میدان آزادی می رسد. اگر ساکن شرق تهران هستید، بهترین مسیر اتوبوس برای دسترسی به مجموعه آزادی، استفاده از اتوبوس تندرو یا بارت تهرانپارس به سمت آزادی است.

دسترسی با مترو: یکی از سریع ترین و بهترین راه ها برای رفت و آمد در تهران استفاده از مترو است. ایستگاه میدان آزادی نزدیکترین ایستگاه مترو به مجتمع آزادی است. موقعیت این ایستگاه در خط 4 مترو یا خط شهید کلاهدوز به سمت ارم سبز است.

دسترسی به هزینه: با تاکسی می توانید به میدان آزادی برسید. تاکسی های خط آزادی در میدان صادقیه و میدان انقلاب حضور دارند تا شما را به مجموعه آزادی برسانند.

آشنایی با برج آزادی

بدون مقدمه به سراغ معرفی برج آزادی می رویم. سازه ای دیدنی با معماری شگفت انگیز که در میان یکی از میدان های مهم تهران یعنی میدان آزادی خودنمایی می کند. برج آزادی و میدان آزادی در اصل توسط معمار حسین امانت به مناسبت دو هزار و پانصدمین سالگرد جشن شاهشاهی طراحی و ساخته شد و قبل از انقلاب با نام های برج شهیاد آریامهر و میدان شهیاد شناخته می شد.

حتما از مجموعه بی نظیر آزادی دیدن کنید

نام هایی که بعد از انقلاب برج آزادی و میدان آزادی تغییر کرده اند. آنچه این برج را به یکی از مهم ترین جاذبه های شهری پایتخت تبدیل می کند، معماری شگفت انگیز و یکپارچه آن است که از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی الهام گرفته شده است.

البته این بنای باشکوه نه تنها در بین ایرانیان محبوبیت دارد، بلکه به دلیل فضای شادی که از میدان آزادی سرچشمه می گیرد، گردشگران خارجی زیادی را نیز به خود جذب کرده است.

ثبت ملی: برج آزادی از 5 اسفند 1350 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

برج آزادی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

زیر زمین

ورودی برج آزادی در حیاطی روباز در ارتفاع 5 متری از سطح زمین قرار دارد. این ورودی شما را به طبقه زیرزمین می رساند که شامل درب ضلع شمالی، نگهبانی، باجه فروش بلیط، درب ضلع شرقی، تالار ایران شناسی، گذر اجداد، درب ضلع جنوبی و تالار تشریفات می باشد. پیش از این، ورود به برج از طریق پله های سنگی امکان پذیر بود که هر کدام 3.5 تن وزن داشتند. اما بعدها این درها بسته شد و امروزه می توان از درهای شیشه ای وارد شد.

تالار ایران شناسی: اولین قسمتی که بعد از خرید بلیط مجموعه برج آزادی به آن سر میزنید تالار ایران شناسی است. ورودی این تالار جدا از ورودی اصلی برج است و ماکتی از نقشه ایران (به اصطلاح رول ماکت) دارد. استان های مختلف کشور در این نقشه مشخص شده و با نورپردازی های متفاوت در فضایی تاریک نشان داده شده اند.

گذشتن اجداد: پس از عبور از تالار ایران شناسی، درهای اصلی برج آزادی به روی شما باز می شود و گذرگاه قدیمی ها پیش روی شما قرار می گیرد. این بخش شامل چندین ویترین است که در آن اشیاء تاریخی و آثار مختلف هنرمندان به صورت دوره ای به نمایش گذاشته می شود.

طبقه دوم: این طبقه جزء مهمی نیست و تنها محلی برای تعویض آسانسور است. طبقه دوم 23 متر از سطح زمین است. پنجره های کوچکی در این منطقه با دو دیوار بتنی شیب دار خودنمایی می کند.

حتما از مجموعه بی نظیر آزادی دیدن کنید

طبقه سوم: این طبقه در ارتفاع 33 متری از سطح قرار دارد. سقف این طبقه گنبدی بتنی با نقش خورشیدی است. جالب اینجاست که برای اولین بار از بتن سفید برای سقف و دیوارهای این برج استفاده شد. تلفیق معماری سنتی و مدرن در این طبقه دلیلی است که عکس های تاریخی به نمایش گذاشته شده است.
طبقه چهارم: این طبقه در ارتفاع حدود 40 متری از سطح میدان آزادی قرار دارد و به خاطر شکاف های مستطیلی و عمودی جذابش معروف است. این طبقه دارای پنجره هایی به شکل کندوی است و چشم انداز خوبی به شهر تهران دارد و یادآور برج های دیده بانی قلعه های قدیمی و تاریخی است.
سقف: برج آزادی گنبدی زیبا از کاشی فیروزه ای بر سقف خود دارد. این نوع گنبد را در معماری گنبدی امامزاده ها و بقعه ها می بینیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا