ایران گردی

بازدید از مجموعه تاریخی قاضی

تودی تریپ: مجموعه کمیاب و تاریخی قاضی شامل مسجد جامع، حسینیه، مهدیه، بقعه متبرکه پنج امامزاده آب انبار، بازارچه شرقی، بازارچه غربی، مسجد ملاعلی، خانه علمای خانواده املی ارانی است که به غیر از مسجد جامع که از سایر بناها قدیمی تر است، بله. بیشتر بناهای آن در دوران صفویه، زندیه و قاجاریه ساخته شده است. مسجد جامع این مجموعه که قدمت آن به قرون اولیه اسلامی می رسد در زمان صفویه به دستور شاه طهماسب اول ساخته شده است. ایوان ها و ایوان های مرتفع، نمازخانه های بلند و عریض تابستانی و زمستانی، طبقات بالا و پایین این مسجد عظمت خاصی دارد. دروازه ورودی و تالار تابستانی مسجد دارای کتیبه هایی به خط ثلث و نستعلیق از دوران صفویه-زندیه و اوایل قاجار است.

برای مجموعه تاریخی دربار

مجموعه تاریخی قاضی یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری آران و بیدگل در استان اصفهان است. این مجموعه منحصر به فرد که در شهرستان آران و بیدگل واقع شده است شامل پنج امامزاده فرزندان امام محمد باقر(ع)، مسجد جامع قاضی، حسینیه، آب انبار، بازارچه شرقی، بازارچه غربی، مسجد ملاعلی و عاملی ارانی است. خانه خانوادگی .

مشاهده مجموعه تاریخی قاضی

مجموعه تاریخی قاضی دارای جاذبه های زیارتی، سیاحتی و تاریخی فراوانی است. این مجموعه که در کنار یکی از خیابان های پرتردد شهر قرار دارد، 1500 متر مربع مساحت دارد. مجموعه تاریخی قاضی در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۲۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قدمت مجموعه تاریخی قاضی به 900 سال پیش و در دوره سلجوقیان می رسد، اما بیشتر بناهای آن در دوره صفویه، زندیه و قاجاریه ساخته شده است. این مجموعه در گذشته به محل سکونت بزرگان، علما و علمای شهر اختصاص داشت و به دلیل وجود مسجد جامع، به عنوان محلی برای نشر و رواج علوم اسلامی و مرکز دادگاه. به نقل از یکی از علما و مراجع بزرگ خاندان عاملی ارانی، امام رضا (ع) در راه خراسان از این مکان گذشت و در مسجد جامع اقامه کرد.

آدرس: استان اصفهان، آران و بیدگل، مرکز شهر

مجموعه تاریخی قاضی یکی از جاذبه های گردشگری آران و بیدگل در استان اصفهان است. این مجموعه تاریخی در 10 کیلومتری شمال شرقی کاشان قرار دارد.

مشاهده مجموعه تاریخی قاضی

برای دسترسی به مجموعه تاریخی کازی از میدان امام حسن در مرکز آران و بیدگل به سمت شمال و خیابان محمد هلال عبور کنید. سپس وارد هلال پانزدهم شوید و از این خیابان فرعی به مجموعه تاریخی غازی برسید.

قطعات جالب از مجموعه تاریخی غازی

مسجد قاضی

مسجد قاضی ملاعلی در آران در 10 کیلومتری شمال کاشان قرار دارد و اطراف آن را مجموعه‌ای از بناها و بناهای مربوط به قرون مختلف اسلامی احاطه کرده است. بنای مسجد دارای دو طبقه زیرین و فوقانی است که طبقه پایین در طبقه همکف خیابان قرار دارد و شبستانی وسیع و باریک با حدود هشتاد پایه و ستون های سفالی قطور است. طبقه بالا چندین پله بالاتر از سطح خیابان است، دارای یک حیاط قدیمی با چهار بالکن و سوله زمستانی و ساختمان های سرپوشیده در بهار، مهتاب و تابستان.

کشتی پرنده قدیمی ترین قسمت این مجموعه است. سقف های آن به صورت طاق های فنری و چهار قسمتی است. شبستان تابستانی در طبقه پایین و در مجاورت حیاط اصلی قرار دارد. و حدود سه پله زیر تراز گذرگاه و شش پله زیر سطح معبر مربوطه قرار دارد.

مشاهده مجموعه تاریخی قاضی

یکی از ورودی های مسجد که مجاور معبر است در ضلع شمال شرقی شبستان فوق الذکر است و دارای کتیبه گچی با حروف درشت و به شماره ابوالقاسم کاشانی در زمان فتح علیشاه است. قاجاریه و مورخ 1238. اطراف کتیبه حاشیه ای با گل و بوته است. در قسمت غربی صحن اصلی به تازگی بنایی به نام مهدیه با الهام از معماری سنتی ساخته شده است و در ضلع جنوبی مهدیه گروهی به نام امامزاده پنج فرزند امام محمد باقر (ع) قرار دارد.

در طول سالیان متمادی طی بازسازی های انجام شده در این مقبره، قطعات کاشی طلا مربوط به قرن ششم و نیمه اول قرن هشتم به دست آمده است. در بدنه بیرونی مسجد، در سمت ورودی اصلی، کتیبه ای سنگی به ارتفاع حدود 4 متر وجود دارد که در سال 1384 به سرقت رفت، اما سنگ مفقود شده در سال 1385 پیدا شد. بر روی این سنگ متنی از وقف مسجد کاپان

مشاهده مجموعه تاریخی قاضی

خانه تاریخی کازی (خانه کرباسی)

خانه تاریخی قاضی که به خانه کرباسی نیز معروف است در محله مسجد ملاعلی واقع شده است. این خانه که قدمت آن به دوران آل بویه می رسد، قدیمی ترین خانه شهر به حساب می آید. خانه قاضی تاریخی شامل ایوان خشتی، اتاق، کارگاه های کرباس بافی (شعر بافی)، ابریشم بافی، رنگرزی، آشپزخانه، راهروهای طبقه بالا و پایین، آکواریوم و اصطبل (در تابستان و زمستان) و چوب هیزم است. متاسفانه این اثر تاریخی در شرف نابودی است.

تانک قاضی

آب انبار کازی به نام کازی محمد وزیر شاه اسماعیل صفوی در تاریخ ثبت شده است. دور تا دور سر مخزن با کاشی معرق به نام الله و نام معصومین مزین شده است. این مخزن دارای چهل پله سنگ سیاه و یک مخزن مدور است که پوشش مخزن آن با پوشش مخزن تانک درویش و شامی کاشان قابل مقایسه است. این آب انبار چند سال پیش به همت میراث فرهنگی کاشان و کمک اهالی بومی بازسازی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا