ایران گردی

بازدید از مجموعه باستانی پاسارگاد را از دست ندهید

تودی تریپ: همه ساله گردشگران زیادی از ایران و خارج از کشور برای بازدید از این اثر عظیم تاریخی راهی شیراز می شوند. بازدید گردشگران از مجموعه تاریخی پاسارگاد در تمام فصول سال؛

اما فصل بهار به دلیل آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبز بهترین زمان برای بازدید از این مجموعه است. زیبایی طبیعی شیراز باعث می شود که این مجموعه در فصل بهار گردشگران بیشتری را برای بازدید از آن جذب کند.

درباره پاسارگاد

برای کشف حقایق مجموعه پاسارگاد باید به جنوب ایران و استان فارس سفر کنید. جایی در دشت مرغاب و دشت پاسارگاد، نزدیک شهر پاسارگاد، بناهایی باستانی وجود دارد که از گذشته های دور ایران به یادگار مانده و داستان های زیادی برای گفتن دارند. مکانی که تاریخ پرافتخار شاهنشاهی هخامنشی در آن پایه گذاری شد و به عنوان اولین پایتخت این امپراتوری بزرگ شناخته می شود.

اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین محوطه هخامنشی جهان نیز در این منطقه قرار دارد و متنوع‌ترین و پرشمارترین آثار این دوره را می‌توان در اینجا مشاهده کرد. در این مقاله نگاهی کوتاه به تمامی آثار مجموعه تاریخی پاسارگاد خواهیم داشت و از زوایای مختلف به این شهر باستانی می نگریم.

هر یک از ساختارهای این مجموعه در تاریخ بعدی به درستی و کامل مورد مطالعه قرار گرفته و مقاله مربوطه در کارناوال منتشر خواهد شد.

ثبت ملی: این محوطه تاریخی با شماره 19 در 3 شهریور 1310 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

ثبت جهانی: این مجموعه پنجمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است که به دلیل وجود شاخص ها و نکات فراوان توانسته با رای 100 درصدی وارد این فهرست شود.

حتما از مجموعه باستانی پاسارگاد دیدن کنید

بسیاری این منطقه باستانی و تاریخی را با این سازه می شناسند و برای دیدن آن مسیر طولانی را طی می کنند تا به پاسارگاد برسند. آرامگاه کوروش در قسمت جنوبی مجموعه قرار دارد و گفته می شود به دستور و نظارت خود کوروش ساخته شده است. آرامگاهی با ساختمانی ساده اما بسیار زیبا و با ابهت به مساحت 156 متر مربع و ارتفاع 11 متر پس از گذشت 25 قرن هنوز در میان دشت مرغاب خودنمایی می کند.

این سازه دارای طراحی هوشمندانه ای است که هر بیننده ای را به یاد زیگورات ها و عبادتگاه های قدیمی می اندازد و با سادگی و جذابیت خود از آن سوی دشت توجه ها را به خود جلب می کند. این مقبره دارای ساختاری دو قسمتی است که شامل یک سکوی پلکانی و یک اتاق تدفین کاهگلی است.

  • بنا بر روایت های تاریخی، ساخت اکثر بناهای این مجموعه بر عهده کوروش کبیر بوده و آرامگاه کوروش نیز در این مجموعه قرار دارد.
  • بازدید از این مکان به شما کمک می کند تا اطلاعات خود را در مورد تاریخ ایران به ویژه تاریخ هخامنشیان افزایش دهید.
  • پاسارگاد مجموعه ای ارزشمند از آثار تاریخی دوره هخامنشی است که با بازدید از آن می توانید به این قسمت از تاریخ ایران سفر کنید.
  • باغ ثبت جهانی پاسارگاد نیز بخشی از این مجموعه محسوب می شود. اگرچه این باغ امروزه وجود ندارد، اما پس از آن باغ های معروف ایرانی را الهام گرفته است.

معماری بی نظیر پاسارگاد

معماری پاسارگاد و مجموعه باستانی آن تلفیقی از معماری ایران، مصر، یونان و بین النهرین است. بناهای ساخته شده در اوایل دوره هخامنشی متاثر از معماری اورارتو بوده است. معماری آرامگاه کوروش شباهت زیادی به زیگورات دارد و می توان گفت که حتی معماری دوران پیش از هخامنشیان در ایران نیز بر آن تأثیر داشته است. سایر بناهای پاسارگاد و نقش برجسته های آن نیز متاثر از معماری مصری و بین النهرینی است.

پاسارگاد که به مادر سلیمان نیز معروف است در زمان هخامنشیان در میان باغی بزرگ و سرسبز قرار داشت. این محوطه وسیع دارای دو کاخ با معماری ایرانی بود و تالار ستوندار بزرگی در وسط آن قرار داشت. نقشه هال شباهت زیادی به حرف H داشت.

حتما از مجموعه باستانی پاسارگاد دیدن کنید

در دو طرف ایوان تالار دو اتاق قرار دارد. در اطراف ساختمان فواره های زیبا و جذاب با آبنماهای دیدنی وجود دارد. در اطراف آرامگاه کوروش ساختمانی با کارکرد مذهبی ساخته شد. در آستان آن تصویری منسوب به کوروش است. پلی نیز بر روی رودخانه ای ساخته شد که امروز چیزی از آن باقی نمانده است.

محوطه باستانی پاسارگاد مربوط به دوره هخامنشیان است. در طول تاریخ عوامل جغرافیایی متعددی از دشت پاسارگاد برای اقوام مختلف محافظت کرده است که از مهم ترین آنها می توان به وجود کوه های فراوان در اطراف دشت وسیع مرغاب، تنگه بالاگی به عنوان راه میانبر به منطقه کمین و گذر رودخانه پلوار اشاره کرد. به عنوان تنها رودخانه دائمی منطقه

بر اساس شواهد، در زمان هخامنشیان، رودخانه پلوار را «رود مدیانا» می‌نامیدند و در کتاب‌های تاریخ یونان به نام «رود مدوس» یاد می‌شد. پس از دوره هخامنشیان و حتی در دوران اسلامی، این منطقه برای سلسله‌های مختلف حکومتی از اهمیت خاصی برخوردار بود. اگرچه امروزه معروف ترین بنای پاسارگاد را آرامگاه کوروش می دانند و بیشتر آثاری که در آن باقی مانده در زمان کوروش ساخته شده و مربوط به دوره هخامنشیان است.

در ادامه با توضیح مختصری از قسمت های مختلف این مجموعه باستانی به زمان ساخت هر یک از این بناهای بازمانده اشاره می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا