ایران گردی

بازدید از قلعه رزه در اندیمشک را از دست ندهید

تودی تریپ: قلعه رضا متعلق به دوره صفویه و در شهر اندیمشک و در 46 کیلومتری جاده اندیمشک به پلدختر قرار دارد. این بنا در تاریخ 12 بهمن 1381 با شماره ثبت 7148 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اندیمشک به دلیل قرار گرفتن در دامنه های سرسبز زاگرس دارای آب و هوای معتدل است. دمای هوای این شهر به ویژه در اواخر زمستان و اوایل بهار کاملاً مطلوب و مطبوع است.

این منطقه روزهای گرم و شب های خنک در تابستان دارد. جاذبه های اندیمشک از نظر طبیعت کم نیستند و مناظر بسیار زیبایی را ارائه می دهند.

همچنین وجود منابع آب طبیعی دائمی و فصلی از جمله رودخانه های دز، کرناس، دمدام، مازو، بالارود، جولان مورت، کالاسوره، زال و کرهه چشم اندازهای شگفت انگیزی را در این منطقه ایجاد کرده است.

حتما از قلعه رز در اندیمشک دیدن کنید

آشنایی با قلعه روزا در اندیمشک

اکنون که شما را با دیدنی های اندیمشک آشنا می کنم باید به قلعه روزا هم اشاره کنم.

این قلعه تاریخی به جای مانده از دوران صفویه محل استراحت مسافران خرم آباد به اندیمشک بوده است. خوشبختانه امروزه نیز جاده ای آسفالته از کنار آن می گذرد که دسترسی به قلعه را تسهیل می کند.

قلعه رضا یکی از مکان های معروف اندیمشک است که با نام های مختلفی مانند قلعه رزمان و قلعه رزمان شناخته می شود. در نیم کیلومتری جنوب شرقی روستایی به نام قلعه رضا قرار دارد.

بازدید از این جاذبه تاریخی رایگان است و نیم روز طول می کشد.

این قلعه باستانی یکی از مکان های معروف اندیمشک است و بر روی تپه ای سنگی با مصالحی چون گل و سنگ خرد شده و گچ ساخته شده و دارای پلانی مستطیل شکل با چهار ایوان است.

با نگاهی به نمای کلی دیوارها و اتاق های این کاروانسرا می توان فهمید که ترکیب معماری آن در دوره های بعد دستکاری شده است.

قلعه رز شامل 14 اتاق متصل است و کل قلعه فقط یک در ورودی و خروجی دارد. مواظب باشید شمال و جنوب این کاروانسرا به یک شکاف منتهی می شود. در سفر به اندیمشک، بازدید از این قلعه قدیمی را فراموش نکنید.

قلعه رضا یکی از مکان های معروف اندیمشک در استان خوزستان، شهر اندیمشک در 46 کیلومتری جاده اندیمشک – پل دختر و نیم کیلومتری روستای رزه است.

خود قلعه رز و اطراف آن امکانات رفاهی و تفریحی چندانی ندارد. اما همانطور که قبلاً گفتم این قلعه از روستای رزا بسیار دور است. بنابراین در صورت نیاز می توانید از امکانات رفاهی اصلی روستا استفاده کنید.

حتما از قلعه رز در اندیمشک دیدن کنید

«قلعه روزا»، «قلعه روزمانان» و «قلعه روزمان» نام یکی از جاذبه های گردشگری اندیمشک است که در مسیر جاده خرم آباد به اندیمشک و در نیم کیلومتری جنوب شرقی روستای قلعه زرده قرار دارد.

این بنای تاریخی محل سکونت کاروان هایی بود که از خرم آباد به سمت اندیمشک در حرکت بودند.

تاریخچه این میراث ملی به دوران صفویه می رسد که در سال 1008 هجری قمری به همت شخصی به نام «حسین خان ولی» ساخته شد.

در زمان پهلوی اول و در زمان فتح لرستان توسط سپاهیان رضاشاه، این قلعه از نظر نظامی بسیار مهم و ارزشمند بود و یکی از اصلی ترین اردوگاه های جلوگیری از شورش به شمار می رفت.

در قسمت شمالی قلعه ساختمانی دو طبقه با مساحت کمتری را می بینید که به «حسینه» یا «قلعه حسینی» معروف است.

قلعه مهیج رزا در اندیمشک

قلعه رضا، قلعه رزمان یا قلعه رزمان نام قلعه ای است که درست در کنار جاده اندیمشک – پل دختر در کیلومتر 46 این جاده قرار دارد.

این قلعه که مربوط به دوران صفویه است، روزگاری محل استراحت کاروان های عازم خرم آباد بوده است.

این سنگ و قلعه زیبای ساروجی در فصل بهار در میان طبیعت سرسبز و دلفریب استان خوزستان طلسم می شود.

اهمیت تاریخی این بنا تنها به دوران صفویه باز نمی گردد، این قلعه در زمان تصرف لرستان به دست نیروهای دولتی رضاشاه از اهمیت نظامی بالایی برخوردار بوده و یکی از موقعیت های مهم برای جلوگیری از شورش، قیام و غارت به شمار می رود.

حتما از قلعه رز در اندیمشک دیدن کنید

معماری

این کاروانسرا دارای پلانی چهار گوش و مستطیل در جهات شرقی و غربی است و از نوع چهار ایوانی است و از بناهای دوره صفویه است. و توسط شخصی به نام «حسین خان ولی» در عهد صفویه در سال 1008 هجری قمری ساخته شده است.

قلعه رزا دارای 14 اتاق نشیمن است که در هر اتاق 4 طاقچه دارد و تمام اتاق ها به هم متصل هستند و تنها یک در برای ورود و خروج از قلعه وجود داشت.

مصالح به کار رفته در ساخت کاروانسرا سنگ معدن، ساروج و گچ بوده است، اما در دوره های بعدی برای بازسازی آن کنگره هایی برای تامین امنیت ساخته شد که جهت شمال و جنوب کاروانسرا به پرتگاه منتهی می شود.

در شمال این قلعه ساختمانی دو طبقه کوچکتر معروف به حسینه یا قلعه حسینی قرار دارد.

کیلومتر 46 جاده اندیمشک – پلدختر در حدود 500 متری جنوب شرقی روستای قلعه روزه و در حاشیه جاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا