ایران گردی

بازدید از قلعه بارجین میبد را از دست ندهید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: قلعه بارجین میبد یکی از معماری های بازمانده از دوره قاجاریه در شهر میبد است که اگرچه زیبا است اما قلعه ای مستحکم در برابر حملات دشمن بود.

این قلعه که در بارجین میبد قرار دارد به دستور استادان زرتشتی ساخته شده و در مواقع بلاتکلیفی و خطر به عنوان پناهگاهی مورد استفاده قرار می گرفته است.

قلعه بارجین میبد در ملک شخصی قرار دارد و به گفته اهالی نام بارجین از نام بانی زرتشتی آن گرفته شده است.

این قلعه معماری منحصر به فردی دارد و رازهای بسیاری را در دل خود نهفته است.

آشنایی با قلعه بارگین

قلعه بارجین مربوط به دوره قاجاریه و در روستای بارجین شهرستان میبد واقع شده است و این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۵۴۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این قلعه در یکی از آبادی‌های بخش شرقی میبد قرار دارد و در زمان قاجار مردم این منطقه در جنگ‌ها و حملات دشمن به قلعه بارجین پناه می‌بردند و از این طریق خود را از شر دشمنان در امان می‌داشتند.

حتما از قلعه بارگین میبد دیدن کنید

مصالح اصلی به کار رفته در این بنا عمدتا خشت و گل است، اما در برخی نقاط از بتن محکمی به نام ساروج که ترکیبی از سفیده تخم مرغ، آهک و خاکستر است در این قلعه استفاده شده است.

قلعه بارجین باستانی در دو طبقه ساخته شده و از چهار برج ساده در چهار گوشه و یک در ورودی در قسمت شمالی تشکیل شده است.

در بالای سردر این قلعه اتاقی قرار دارد که مخصوص ارباب قلعه بوده است.

این قلعه دارای اتاق هایی برای افراد خاصی بود و هرکس به اقتضای موقعیت و شأن خود در یکی از این اتاق ها قرار می گرفت.

مساحت این قلعه حدود 10000 متر مربع است که دارای دو طبقه و چهار برج در چهار گوشه آن است و درب ورودی در قسمت شمالی قلعه قرار دارد.

پلان این قلعه به صورت حیاط مرکزی است که اتاق ها در اطراف این حیاط چیده شده اند. در طبقه اول اتاق ها به صورت طاق نما و در طبقه دوم به صورت سنگ فرش ساخته شده اند.

این قلعه محل عبور آب قناتی به نام بانی است که قلعه را آبیاری می کند. بهترین زمان برای رفتن به میبد و بازدید از قلعه باستانی بارجین اوایل بهار و پاییز است.

چگونه به قلعه بارگین برسیم

نشانی: استان یزد – شهر میبد – بلوار سلمان فارسی – خیابان امام حسین (ع) – قلعه تاریخی بارجین

حتما از قلعه بارگین میبد دیدن کنید

ویژگی های قلعه بارچین

قلعه برچین در روستای برچین در شرق میبد قرار دارد.

این قلعه توسط صنعتگران زرتشتی ساخته شده است. از این بنا برای سرپناهی در مواقع عدم اطمینان استفاده می شد. مصالح به کار رفته در این بنا معمولاً گل و خشت است.

این قلعه دارای دو طبقه و چهار برج ساده در چهار گوشه است.

ورودی آن در قسمت شمالی قرار دارد. بالای سر در ورودی اتاقی ساخته شده بود که مخصوص ارباب قلعه بود.

مردم روستا در مواقع خطر به این قلعه پناه می بردند. اتاق های قلعه مخصوص افراد خاص بود و هرکس به حسب مقام و موقعیت خود در آن اقامت می کرد.

قلعه بارجین در یکی از آبادی های ولسوالی میبد شرقی به همین نام قرار دارد.

این بنا توسط استادان زرتشتی محل ساخته شده است. کاربری بنا برای سرپناه در مواقع خطر بوده و مصالح اصلی به کار رفته در بنا گل و خشت می باشد.

بنای قلعه در دو طبقه ساخته شده و دارای چهار برج ساده در چهار گوشه و یک ورودی در ضلع شمالی است. پلان قلعه به صورت حیاط مرکزی است و اتاق ها دور تا دور حیاط چیده شده اند.

سقف اتاق های طبقه اول به صورت سقف طاقدار و در طبقه دوم به شکل فیل است. مهمترین تزئینات به کار رفته در بنا قاب هایی است که در جبهه شرقی و غربی به چشم می خورد.

حتما از قلعه بارگین میبد دیدن کنید

قلعه بارجین در منطقه برچین واقع شده و ده هزار متر مربع مساحت دارد. این قلعه دارای اصطبل است. اتاق ها برای افراد خاصی طراحی شده اند و هرکس با توجه به موقعیت خود در آن جای می گیرد.

قلعه بارجین بنایی خشتی و گلی است که زرتشتیان از ساروج نیز در ساخت آن استفاده کرده اند. از آنجایی که حیاط مرکزی سبک غالب ساخت این قلعه دو طبقه است، چهار برج آن در چهار گوشه آن قرار گرفته و منظره ای دیدنی را در این منطقه کویری ایجاد کرده است.

در بالای تنها ورودی قلعه، اتاق بزرگ و صندلی سلطنتی برای ارباب قلعه قرار دارد که مشرف به حیاط و اتاق های اطراف حیاط است.

از دیگر قسمت‌های قلعه بارجین می‌توان به اتاق‌های طبقه اول که با طاق‌های کنده‌کاری‌شده تزئین شده و اتاق‌های فیل‌پوش در طبقه دوم اشاره کرد. یک اصطبل بزرگ نیز در این قلعه دیده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا