ایران گردی

بازدید از شهر باستانی حریره در جزیره کیش را از دست ندهید.

تودی تریپ: اگر تصمیم دارید به جزیره زیبای کیش سفر کنید، فرصت بازدید از شهر حریره را از دست ندهید.

این شهر تاریخی در قسمت شمالی جزیره واقع شده و قدمت آن به 800 سال قبل می رسد.

حریره در قرن چهارم هجری قمری و پس از رونق بندر تجاری سیراف ساخته شد و در گذشته بسیار پررونق بود. به گونه ای که یکی از مناطق مهم تجاری و تجاری خلیج فارس به شمار می رفت.

شهر باستانی حریره قسمت های مختلفی دارد. خانه اعیانی، مسجد، حمام، کارگاه و بخش‌های صنعتی، تأسیسات آبی و بندر از شاخصه‌های این شهر تاریخی است.

شهر باستانی حریره کیش

بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی، شهر حریره در آخرین دوران حکومت ساسانیان و قرون اولیه اسلامی پدید آمد و تا چندین قرن بعد همچنان زنده و پررونق بود.

این شهر که یک کیلومتر مربع وسعت دارد تا زمان سلجوقیان و اتابکان نقش یک شهر کلیدی تجاری در خلیج فارس را ایفا می کرد.

حتما از شهر باستانی حریره در جزیره کیش دیدن کنید.

شهر حریره یکی از بخش‌های تجاری این شهر است که به دلیل قرار گرفتن در کرانه شمالی کیش و نزدیک‌ترین نقطه به سرزمین اصلی ایران (استان هرمزگان کنونی) نقش استراتژیک و مهمی دارد.

یک نظریه قوی در مورد پیدایش شهر حریره این است که پس از تخریب و تخریب جزیره سیراف، شهر حریره توسط مردم سیراف به عنوان جایگزین آن ساخته شد.

سیراف که بندری در استان بوشهر و از توابع شهرستان بندر کنگان است، زمانی مرکز تجارت دریایی جنوب ایران در حاشیه خلیج فارس بوده است.

اما شهر حریره به عنوان جانشین آن در جزیره کیش تشکیل شد.

شهر حریره نمونه ای از سازه های شهری جنوب ایران در قرون دور است.

بخشی از شهر به خانه های اشرافی بزرگان شهر اختصاص دارد که احتمالاً چندین خانواده از یک خانواده کلیدی در آن زندگی می کردند.

استفاده از بخش هایی از سازه های شهر هنوز مشخص نشده است، اما به گفته باستان شناسان، احتمالاً ارتباط مستقیمی با معیشت اصلی ساکنان جزیره، یعنی تجارت دریایی، صید مروارید و مرجان دارد.

در کنار تفریحات و فعالیت های عالی جزیره کیش، بد نیست سری هم به آثار تاریخی و جذاب این جزیره بزنید.

شهر باستانی حریره کیش یکی از مهم ترین آثار باستانی و ارزشمند این جزیره به شمار می رود که حتی در استان هرمزگان نیز بسیار معروف و مشهور است.

بدون شک، چه زمانی به شهر تاریخی حریره کیش وقتی وارد می شوید، با حمایت عمیق و ریشه ای و البته فرهنگ شهری غنی مواجه می شوید.

حتما از شهر باستانی حریره در جزیره کیش دیدن کنید.

در بخش اصیل شهر حریره کیشبا بناها و بناهایی روبرو هستید که بی شباهت به خانه های سنتی و کاخ های بزرگ زیبای کاشان و یزد نیست.

جالب ترین چیزی که بدون شک توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب خواهد کرد کاشی های پشت بام به جا مانده از ساختمان ها و اندازه آنهاست که به خوبی به ما نشان می دهد که صاحبان این خانه ها افراد ثروتمندی بوده اند.

وسعت شهر باستانی حریره

وسعت این شهر باستانی 120 هکتار است.

شهر باستانی حریره کیش از قسمت های مختلف بندر، مسجد، خانه اعیانی، حمام، کارگاه و بخش های صنعتی، آب نماها و فضاهای کاملاً تاریخی تشکیل شده است. وقتی در قلب این شهر قدم بزنید، تمام آثار به جا مانده برایتان غافلگیرکننده خواهد بود.

مجموع آثار امروز شهر حریره کیش آنچه برجای مانده بقایای معماری این شهر است.

به عبارتی این شهر از معماری کاملا یکپارچه و متمرکزی بهره می برد که برون گرا نیز هست و هیچ اثری از ساختمان های حفاظتی یا فضاهای درون گرا در این شهر نمی توانید پیدا کنید.

شهر را به خوبی نشان می دهد حریره کیش در گذشته در امان بود و روزهای خود را در آرامش خالص می گذراند.

به گونه ای که نیازی به ساختن برج و بارو و خندق نمی بیند.

مهم ترین و جالب ترین قسمتی که توسط باستان شناسان کشف شد، سیستم آب و فاضلاب است که توسط لوله های سفالی و همچنین بسیاری از مخازن آب تامین می شد.

حتما از شهر باستانی حریره در جزیره کیش دیدن کنید.

جالب اینجاست که سیستم فاضلاب شهر به ساحلی دور برده می شود که تفکر پایدار در معماری است.

در هر صورت پیشنهاد می کنیم در کنار لذت بردن از تجمل جزیره، به شهر هم بروید حریره کیش بازدید.

یکی از این جاذبه های تاریخی و متنوع جزیره کیش، شهر باستانی حریره است که گفته می شود قدمت آن به قرن پنجم تا دهم هجری می رسد. جاذبه ای که نامش در فهرست آثار ملی ایران به چشم می خورد.

این شهر در زمان رونق خود حدود 120 هکتار وسعت داشته و دارای تعدادی بناهای ساحلی، عمارت های اعیانی، حمام، مساجد، کارگاه های شیشه گری، آبدارخانه و قنات بوده است.

جالب است بدانید که این شهر تاریخی یکی از قدیمی ترین حمام های ایران را نیز در خود جای داده است.

امروزه تنها ویرانه هایی از این حریره باشکوه باقی مانده است، اما بازدید از کوچه پس کوچه های آن می تواند شما را به سفری در تاریخ ایران ببرد.

همچنین تماشای طلوع و غروب خورشید یکی از جذابیت های بازدید از این مکان تاریخی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا