ایران گردی

بازدید از زیباترین روستای تالش را از دست ندهید

تودی تریپ: مناطق بکر شمال ایران که ما دوستشان داریم کم نداریم و اگر بخواهیم یکی از زیباترین آنها را به شما معرفی کنیم ویلای ماریان تالش در استان گیلان در منطقه تالش را به شما معرفی می کنیم که با خود روح شما را تازه می کند. طبیعت خارق العاده

پس از خروج از تهران، پس از عبور از شهرهای کرج، قزوین و رشت به ماریان تلاش ییلاق می رسید و ماجراجویی شما آغاز می شود.

دشت های سرسبز و وسیع، کوه های بلند، درختان بلند و آسمان آبی پوشیده از تکه های ابر سفید، چیزهایی هستند که چشمان شما را به خود جلب می کنند و انرژی شما را دو چندان می کنند.

آشنایی با زیباترین روستای تلاش; روستای مریان

روستای مریان به خاطر جنگل های انبوه و طبیعت بی نظیرش در بین گردشگران مشهور است. روستایی است کوهپایه ای در ارتفاع ۱۰۸۰ متری از سطح دریا و آب و هوای آن در زمستان سرد و در تابستان معتدل است. به همین دلیل این روستا یکی از جاذبه های گردشگری استان گیلان محسوب می شود.

مردم روستای ماریان به زبان های آذری و تالشی صحبت می کنند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. اقتصاد روستا بر پایه فعالیت های کشاورزی، باغداری، دامداری و صنایع دستی استوار است.

بازدید از زیباترین روستای تلاش را از دست ندهید

گندم مهمترین محصول این منطقه است که تنباکو، ذرت، سیب زمینی، یونجه و لوبیا از دیگر محصولات زراعی این منطقه هستند. زردآلو، سیب، هلو و گلابی نیز از محصولات باغی محسوب می شوند.

علاوه بر این، مردم روستا به ویژه زنان با بافتن و تولید صنایع دستی مانند قالی، گلیم، شال و جوراب نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی خانوار دارند.

لباس اصلی مردم روستای مریان لباس محلی شبیه لباس تالشی است. مردان از کلاه، شلوار، پیراهن جلو بسته با یقه‌های برگردان یا بسته، کت‌های نیم تنه یا پشمی، شال گردن و دستکش (در فصول سرد سال) استفاده می‌کنند.

زنان روستایی مانند زنان تالشی لباس می پوشند که شامل پیراهن های بلند با دامن های چین دار، جلیقه های تیره رنگ، پیژامه های طرح دار و روسری های رنگارنگ و طرح دار است. استفاده از پارچه های رنگارنگ و روشن از ویژگی های پوشش زنان روستایی به شمار می رود.

بچه های روستای مریان هم لباس محلی و معمولی می پوشند. از انواع غذاهای محلی روستا می توان به آبگوشت شوربا، آبگوشت قورمه، انواع آش ها مانند آش ترش و آش رشته و انواع غذاهای محلی برنج و ماهی اشاره کرد.

هر ساله در مناطق روستایی روستا مجلس مردانه اسب سواری و کشتی برگزار می شود که در بین جوانان علاقه مندان زیادی دارد.

از بازی های محلی روستای مریان می توان به «قیش گوتورمک» یا «قیش چکدی»، «بورک کچدی»، «خاله خاله» و «چیلینگ آغاج» اشاره کرد که عمدتاً به صورت گروهی توسط بچه های روستا اجرا می شود. .

مراسم نوروز بایرام در این روستا نیز مانند سایر نقاط ایران برگزار می شود. روز سلطان، دروزی، نوروز 45 و بنجک از جمله مناسبت های فصل بهار است و در شب یلدا آداب و رسوم «یول چله»، «کاسه چله» و «سیومو» برگزار می شود.

بازدید از زیباترین روستای تلاش را از دست ندهید

مراسم بند آمدن باران و زدن ظرف مسی برای رفع گرفتگی ماه و خورشید یکی از آداب و رسوم مردم روستای مریان است.

اعیاد مذهبی و عزاداری در ماه محرم نیز در این روستا رواج دارد. صدای نی چوپانی و آوازهای محلی تالشی شور و حال و هوای خاصی به مراسم و جشن های مختلف مردم می بخشد.

اجرای آهنگ های عاشقانه به زبان آذری به ویژه در عروسی های روستایی رایج است. سرنا و دال از سازهای محلی این روستا هستند که در حین اجرای چند آواز و رقص محلی نواخته می شوند.

دیدنی های روستای مریان

این روستا دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که آن را به مقصدی مناسب برای سفر تبدیل کرده است. محل سکونت مردمان اولیه، گورستان های تاریخی، حمام های قدیمی و کاخ سردار امجد، معماری و آداب و رسوم بودمی، صنایع دستی در کنار مناظر طبیعی و بکر، پتانسیل ها و فرصت های بسیاری برای گردشگری ایجاد کرده است. در زیر برخی از آنها را به اختصار شرح می دهیم.

معماری خانه های روستایی

معماری روستای مریان به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی با روستاهای جلگه ای استان گیلان متفاوت بوده و دارای ویژگی های زیر است: سقف چوبی خانه ها تخته ای، درها و پنجره های ورودی برای محافظت در برابر سرما انتخاب شده است. ، در ساخت خانه های قدیمی از مصالح بومی مانند سنگ، ملات کاهگل و چوب استفاده شده است.

گورستان تاریخی

این گورستان یکی از بناهای تاریخی این منطقه است که وجود آن نشان دهنده این واقعیت است که این منطقه از نیمه دوم هزاره قبل از میلاد در هیچ زمانی متروک نشده است.

حمام ماریان قدیمی

این حمام متعلق به دوره قاجاریه و در یکی از باغ های کنار جاده ویلای تابستانی مریان قرار دارد و مصالح آن شامل سنگ، آجر و ساروج می باشد. حمام مریان از نظر فرم پلان و ساخت با دیگر حمام‌های سنتی ایرانی متفاوت است و شامل فضایی مربع در وسط، حیاط در ضلع شرقی و راهروهایی در اطراف فضا است.

بازدید از زیباترین روستای تلاش را از دست ندهید

کاخ تابستانی سردار امجد

نصرت الله خان امید السلطان ملقب به سردار امجد از والیان گرگانرود بود که از اواسط عصر ناصری تا انقلاب مشروطه بر منطقه تلاش حکومت می کرد. وی از قصرهای مذکور به عنوان کاخ تابستانی استفاده می کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا