ایران گردی

بازدید از زیارتگاه چک چک یزد را از دست ندهید

تودی تریپ: زیارتگاه چک چک یکی از زیارتگاه های مهم زرتشتیان است که به عنوان نمادی از وحدت جامعه زرتشتی از آن یاد می شود.

این زیارتگاه که در کوه چک چک قرار دارد، یکی از آن مکان‌های دیدنی یزد است که با وجود تمام افسانه‌ها هنوز ناشناخته و پر رمز و راز است.

تاریخچه چک چک در یزد

جالب اینجاست که می گویند چکیدن قطرات آب از دیوار و سقف این مکان دلیل نامیدن آن چک چک است. در واقع در دیوار سنگی یک طرف این زیارتگاه جایی وجود دارد که گیاهانی مانند مرد، پرسیاوشان و انجیر کوهی در آن می رویند و آب از شکاف های سنگ ها خارج شده و در حوض سنگی پایین جمع می شود.

برخی ضریح مذکور را پیر سبز می گویند; در واقع کلمه پیر در آیین مهر آخرین قدم عرفانی است و کلمه سبز به وجود درختان چنار کهنسال در آن مکان اشاره دارد.

زیارتگاه مذکور دارای اتاق های ساده ای برای زائران زرتشتی است که قدیمی ترین آنها به زمان ناصرالدین شاه باز می گردد که به همین دلیل جذابیت مضاعفی پیدا کرده اند.

این زیارتگاه نه تنها از نظر مذهبی دارای اهمیت است، بلکه به دلیل وجود آب و درختان دارویی از سایر زیارتگاه های زرتشتیان یزد متمایز است. زرتشتیان داخل و خارج از کشور ساخت و نگهداری این مجموعه را انجام می دهند.

حتما از زیارتگاه چک چک یزد دیدن کنید

پیروان این آیین در روزهای 24 تا 28 کرداد از سراسر کشور و خارج از ایران به این مکان می آیند تا مراسم خاصی را انجام دهند که شامل نماز عمومی، دعا، آوردن یا پختن نان قربانی (سیرگ یا سیرو) و توزیع بین زائران است. اوستا خوانی و نیایش اهورامزدا، افروختن شمع، عود و آتش، سدره پوشیدن، نغمه های شاد، پختن غذا و نذری، غنبر و … را ذکر کرد.

این مراسم به قدری باشکوه است که به حج زرتشتیان معروف است. زرتشتیان در این مکان گرد هم می آیند تا یاد آن بانوی نیکو و آنچه بر اجدادشان آمده گرامی بدارند. موبدی در همان زمان با لباس سفید، کتاب مقدس زرتشتیان را با صدایی خوش از اوستا می خواند.

ضمن اینکه تازه دامادها و تازه دامادها نیز با زیارت این امامزاده آغاز زندگی جدید خود را مبارک می کنند. گردهمایی پنج روزه در خرداد به زرتشتیان فرصتی می دهد تا با همنوعان خود دیدار کنند و جویای احوال آنان شده و از فضای زیبا و باشکوه این مکان لذت ببرند و در نهایت با دلی شاد این زیارتگاه را ترک کنند.

چک چک یزد کجاست؟

چک چک در شمال غربی شهر یزد و در نزدیکی شهر اردکان قرار دارد. این پناهگاه در دامنه های کوه چک چک خودنمایی می کند. کوهی که در بین مردم یزد و کرمان به «پیرسوز چک چک» نیز معروف است.

  • ساعت دسترسی: همه روزه از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر
  • نشانی: استان یزد در 43 کیلومتری شرق اردکان در دل کوه های بین اردکان و انجیر.

پناهگاه چک چک در دل رشته کوه انجیر قرار دارد و در حدود ۹۶ کیلومتری شهر یزد قرار دارد. برای رفتن به این مکان مقدس باید وارد اتوبان یزد – میبد شوید و سپس در جاده کمربندی میبد – احمدآباد ادامه دهید. وقتی به میدان رسیدید، جاده سمت راست را طی کنید تا به چک چک برسید.

حتما از زیارتگاه چک چک یزد دیدن کنید

اگر از شهر اردکان به چک چک بروید مسیری به طول 43 کیلومتر پیش رو دارید که با گذر از بلوار بهشتی و ورود به بلوار ولیعصر به میدانی می رسید که وارد جاده چک – چکو می شوید. عبور از آن و ادامه مسیر.

با کرایه ماشین از یزد، میبد یا اردکان نیز می توانید به این امامزاده برسید.

از قبل به خوبی می دانید که زیارتگاه چک چک در میان کوه های اردکان و انجیره و در دل کوه چک چک که کوهی بین مردم یزد و کرمان است قرار دارد.

اگر شروع مسیر شما یزد است، بهتر است بدانید مسافتی در حدود 96 کیلومتر پیش روی شماست. پس وقتی وارد اتوبان یزد – میبد شدید، از جاده کمربندی میبد – احمدآباد استفاده کنید. وقتی به میدان رسیدید وارد جاده سمت راست شوید تا به معبد چک چک یزد برسید.

اگر نقطه شروع شما شهر اردکان است باید مسیری 43 کیلومتری را طی کنید. برای این منظور با عبور از بلوار بهشتی و ورود به بلوار ولیعصر به میدانی می رسید و با عبور از آن و ادامه مسیر وارد جاده سیچکو می شوید.

چک یزد چند مرحله دارد

آتشکده چک چک یزد حدود 360 پله سیمانی دارد. در واقع رسیدن به حرم مستلزم بالا رفتن تعداد زیادی پله در مسیری پر پیچ و خم است که می توان نوشته های اوستا را روی دیوار دید.

پس از طی مسیر و رسیدن به کوه چک چک در اولین لحظه ساختمان هایی به شکل 5 طبقه نامنظم را می بینید که به صورت پلکانی ساخته شده اند به گونه ای که سقف یکی حیاط است. دیگر. برای رسیدن به این اتاق ها باید از پله های جلوتر بالا بروید.

حتما از زیارتگاه چک چک یزد دیدن کنید

می بینید که این بنا مجموعه ای از اتاق ها و نمازخانه های مختلف است که برای استراحت و اسکان زائران زرتشتی مورد استفاده قرار می گیرد و «خیله» نامیده می شود. گفته می شود قدیمی ترین اتاق آن مربوط به دوران ناصرالدین شاه است و حدود 150 سال قدمت دارد.

در یکی از این اتاق‌ها چاهی وجود دارد که برای پیروان دین زرتشت مقدس است، به همین دلیل برای برآورده کردن آرزوهای خود به کناری می‌روند و نخی دور آن می‌بندند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا