ایران گردی

بازدید از روستای خطیرکوه را از دست ندهید

تودی تریپ: خطیر کوه روستایی زیبا در 60 کیلومتری شمال شهرستان مهدی شهر در استان سمنان است. این روستا دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی است.

بنابراین می توان گفت دمای این اقلیم معتدل با نوسانات کم روزانه، رطوبت کم، وزش بادهای محلی، بارندگی اندک، نسیم دریا و بیشتر بارندگی های این منطقه با زمستان و بهار همراه است. روستای خطیر کوه دارای مناظر زیبا و جاذبه های گردشگری متنوعی است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

درس تاریخ روستای هاتیر کوه

روستای خطیر کوه که در عرض جغرافیایی 9.35 و طول جغرافیایی 10.53 قرار دارد بر اساس آخرین سرشماری بیش از 2000 نفر جمعیت دارد. این روستا در گذشته جزو استان مازندران بوده اما در سال ۱۳۶۷ با تصویب هیئت دولت به استان سمنان اضافه شد.

وجود رودخانه کبیر در این منطقه و شرایط مناسب برای کشاورزی در اطراف آن باعث پیدایش روستای حثیر کوه در حاشیه این رودخانه شد. همچنین آب و هوای مساعد این منطقه در فصل پاییز و زمستان از دیگر دلایل تردد تجار این منطقه و رونق آن بود.

بازدید از روستای خطیرکوه را از دست ندهید

با گذشت زمان با افزایش جمعیت روستاهای متعددی در منطقه هتیرکوه شکل گرفت که از جمله آنها می توان به پا کالا، کمرود، زرشک دره، رودبار، بند بن و… اشاره کرد.

منطقه خطیر کوه از شمال به شهرستان سوادکوه، از جنوب به شهرستان مهدی شهر، از غرب به شهرستان فیروزکوه و استان تهران و از شرق به شهرستان ساری منتهی می شود.

کوه‌ها و رشته‌کوه‌های واقع در منطقه هتیرکوه مانند مرز اقلیمی بین سمنان، مازندران و تهران است. رویش جنگل های زیبای مازندران از این منطقه کوهستانی شروع شده و تا شمال ایران ادامه دارد، این جنگل های سرسبز و زیبا نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و جلوه خاصی به این منطقه بخشیده است.

خطیر کوه از نظر شرایط اقلیمی نیز یکی از اقلیم های خزری محسوب می شود که مختص سواحل دریای خزر و مناطق کوهستانی مشرف به دریا است و به همین دلیل است که اگرچه در استانی خشک و کویری قرار دارد. ، سمنان آب و هوای معتدلی دارد و طبیعت باید سرسبز و زیبا باشد.

در منطقه خطیر کوه جنگل ها و درختان مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به جنگل های نسوم، ورتاء، درکش، سلوش و همچنین گونه های گیاهی برگریز و سوزنی برگ مانند باریجه، آویشن، گل گاو زبانی و… اشاره کرد. این منطقه همچنین زیستگاه حیوانات وحشی مانند خرس، بز کوهی، گراز وحشی و پلنگ است.

برج دیده بانی بنی در بالای قدمگاه قرار دارد و در ساخت آن از آهک، سنگ و ساروج استفاده شده است. متاسفانه امروزه بخش قابل توجهی از این برج ویران شده و از قدمت آن اطلاعی در دست نیست.

ویژگی های جالب روستای خطیر کوه

یکی از دلایل شکل‌گیری روستاهای خطیرکوه در حاشیه رودخانه کبیر، وجود آب روی رودخانه کبیر برای زراعت و امکان کسب و کار بهتر به دلیل تردد تجار و شرایط جوی مناسب‌تر در حاشیه رودخانه در طول رودخانه بود. روزهای سرد سال

مردم منطقه در گذشته روستاهای کنار رود کبیر را کمرو روور می نامیدند و در سالهای بعد با افزایش جمعیت به هر روستا نامی می دادند. امروزه روستاهای منطقه خطیرکو به نام های کمرود، زرشک دیره، بند بن، پاکله، رودبار و لرد شناخته می شوند.

بازدید از روستای خطیرکوه را از دست ندهید

کوه‌های منطقه خطیرکوه و رشته‌کوه‌های مجاور آن به‌عنوان مرز اقلیمی مازندران با استان‌های سمنان و تهران عمل می‌کردند.

رویش جنگل های مازندران از کوهستان شروع و تا شمال ادامه دارد که در هر فصل چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. منطقه هاتیرکوه از نظر شرایط اقلیمی در دسته آب و هوای خزری قرار می گیرد که مختص سواحل دریای خزر و مناطق کوهستانی مشرف به دریا می باشد.

از نظر طبیعت و حیات وحش می توان جنگل های زیبای نسوم، درکش، وارتا، سلوش را با انواع گیاهان برگریز و سوزنی برگ و گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان، باریش، آویشن و حیوانات وحشی مانند بز، خرس، پلنگ، گراز و غیره پیروزی.

از عبادتگاه های خطیرکوه می توان به امامزاده حمزه (علیه السلام) رودبار و بقعه سید نظام الدین و همچنین بنای قدیمی سقانفر با معماری سنتی و بیش از 300 سال قدمت در حسینیه کمرود اشاره کرد.

همچنین از مکان های تفریحی می توان به آبشار کمرود، چشمه چمن، چشمه باغک، چشمه استینسر و تپه زیبای کتلیم اشاره کرد.

آب و هوای منطقه خطیرکو کوهستانی است. از ویژگی های این اقلیم می توان به دمای معتدل با نوسانات کم روزانه، رطوبت کم، وزش نسیم دریا و بادهای محلی و در نهایت بارش کم در مناطق کوهستانی اشاره کرد که در بیشتر فصول زمستان و بهار می بارد و منجر به پیدایش جنگل ها می شود. ارتفاعات با منظره دریا

ناگفته نماند که با نزدیک شدن به ارتفاعات، میزان بارندگی کاهش می یابد.

بازدید از روستای خطیرکوه را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا