ایران گردی

بازدید از روستای برغان را از دست ندهید / روستای برغان؛ جاذبه‌ای دیدنی در ۵۰ کیلومتری تهران

تودی تریپ: روستای برگان در دامنه جنوبی کوه البرز قرار دارد و ساختار مسکونی آن متمرکز است. خانه های این روستا با توجه به شرایط طبیعی، نوع فعالیت و معیشت خانوار روستایی ساخته شده و مصالح اصلی به کار رفته در آنها سنگ، چوب، خشت و گل است. البته بیشتر این خانه ها به دلیل مهاجرت اهالی به شهر ویران و متروکه می شوند.

خانه های ساده و قدیمی برگان اغلب دو طبقه هستند و زیر آن انباری قرار دارد تا گرمای حاصل از دام ها، طبقه بالایی و محل زندگی مردم را گرم کند. نمونه ای از این خانه ها را در ولسوالی بژور مهلا مشاهده می کنید.

ویلاهای برگان در سال‌های اخیر تحت تأثیر الگوی معماری شهری و با مصالحی مانند تیرآهن، سیمان، بتن، آجر و گچ ساخته شده‌اند.

دیدنی های روستای برگان

برای یک وعده غذایی روزانه حتما روستای برگان را انتخاب کنید. زیرا علاوه بر دیدنی بودن، مکان های جالبی نیز وجود دارد که تا غروب شما را سرگرم می کند. در ادامه با تاریخی و دیدنی های برگان آشنا می شوید.

ایستگاه آتش نشانی کرج

یکی از جاذبه های اصلی روستای برگان، آتشگاه کرج است که در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است. این نقطه گرم یا بهتر است بگوییم روستا به دلیل آب و هوای خوب، مقصد اصلی گردشگران برای تنفس هوای سالم جدا از گشت و گذار و استراحت است. اگر اهل عکاسی هستید، این روستا برای شما مناسب خواهد بود.

بازدید از روستای برغان را از دست ندهید.  جاذبه ای دیدنی در 50 کیلومتری تهران

حسینی برغان

اگر اهل تاریخ و علاقه مند به آثار تاریخی هستید، این مکان را از دست ندهید. قدمت حسینیه برغان به دوره صفویه می رسد و از آثار ملی ایران به شمار می رود.

مسجدی در روستای برگان

یکی دیگر از بناهای جالب مسجد روستای برغان است که دلیل زیبایی آن این است که این مسجد و حسینیه برغان توسط یک پل به هم متصل شده اند. قدمت این مسجد به زمان های بسیار دور برمی گردد و یکی از بناهای تاریخی برگان به شمار می رود.

پل تاریخی برگان

همانطور که از نامش پیداست یکی دیگر از مکان های تاریخی این روستا پل تاریخی برگان است که قدمت آن به دوران صفویه می رسد. این پل توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده و از آثار ملی نیز به شمار می رود.

میدان برگان

میادین معمولا محلی برای تجمع مردم برای برگزاری مراسم و دعا هستند. میدان برگان نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر ساله مراسم مختلفی در این مکان برگزار می شود.

قلعه برگان ایلخانی

روستای تپه کش کالا یا قلعه ایلخانی برگان یکی از دیدنی های روستای برگان است که قدمت آن به دوره ایلخانی می رسد و از آثار تاریخی به شمار می رود.

حرم چهل دختر برگان

یکی از مکان های دیدنی و زیارتی حرم اربعین دختر برگان است. در این امامزاده یک درخت سیب وجود دارد که به داستان های مختلفی نسبت داده می شود و برای مردم آنجا ارزش زیادی دارد. اما چیزی که مرد را آزار می دهد نام این امامزاده است. وقتی به این زیارتگاه می روید حتماً از مردم آنجا علت این نام را بپرسید، شاید به خاطر داستان هایی که به درخت سیب نسبت داده می شود، این نام دلیلی داشته است.

بازدید از روستای برغان را از دست ندهید.  جاذبه ای دیدنی در 50 کیلومتری تهران

جاده روستای برگان

روستای برگان قدمت طولانی تری نسبت به کرج دارد و قدمت بازار و برخی از خانه های قدیمی آن به دوره قاجار می رسد. در این روستا که به «گهواره چنارهای هزار ساله» معروف است، درختان کهنسال و دیدنی وجود دارد که به ما نشان می دهد برگان روستایی از گذشته های دور است.

این روستا دارای سه اثر تاریخی ملموس است که شامل حسینیه اعظم برغان، پل صفویه و چنار در مسجد جامع می‌شود. علوی برغان با شهرت جهانی، بستانی گله و تعزیه برغان سه اثر دیگر هستند که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسیده‌اند.

روستای برغان در روستای برغان بخش چندر از توابع شهرستان ساوج بلاگ در غرب استان البرز واقع شده و در دل کوه البرز در ارتفاع 1650 متری بین کرج و هشتگرد واقع شده است. رونق صنعت گردشگری در این روستا به دلیل قرار گرفتن آن در مسیر جاده کرج به کردستان است. البته نباید فراموش کرد که موقعیت جغرافیایی برگان در بین دو رودخانه سنج و شاهرود نیز یکی از دلایل مهم توسعه این روستا است. رودخانه هایی که از کوه های البرز مرکزی سرچشمه می گیرند و از کنار روستا می گذرند.

مختصات جغرافیایی برگان 50 درجه و 56 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 57 دقیقه عرض شمالی است. برگان در شمال غربی کرج قرار دارد و فاصله آن تا مرکز کرج 21 کیلومتر (حدود 40 دقیقه با ماشین) می باشد. این روستا با مرکز تهران حدود 68 کیلومتر (یک ساعت و نیم) فاصله دارد.

روستای برگان یکی از جاذبه های گردشگری استان البرز است و برای رسیدن به آن از دو راه می توان استفاده کرد. از تهران به اتوبان تهران-کرج و سپس کرج-قزوین بروید تا به کردان برسید.

سپس در کیلومتر 20 اتوبان وارد جاده کردان برغان شوید که در دهانه دره ای سرسبز قرار دارد و رودخانه ای در کنار آن جاری است. پس از عبور از چند روستا (چلنگدر، سیاهکاران، علاقبند، تالیان، امین آباد) به برغان می رسید.

بازدید از روستای برغان را از دست ندهید.  جاذبه ای دیدنی در 50 کیلومتری تهران

راه دسترسی دوم از داخل شهر کرج می باشد. از رجایی شهر و گوهردشت کرج وارد جاده باغستان – آتشگاه شوید و با استفاده از تابلوها به سمت برغان بروید. این جاده پر پیچ و خم و کوهستانی است و از میان کوه ها می گذرد. در این مسیر به یک آتشدان و یک دوراهی می رسید. در حدود 10 کیلومتری جاده سمت چپ در چهارراه روستای برگان قرار دارد.

اگر ماشین ندارید با شرکت در تورهای روستای برگان به این روستا سفر کنید.

نشانی: غرب استان البرز، شهر ساوجبلگ، بخش چندر، بخش برغان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا