ایران گردی

بازدید از رود آستارا چای را از دست ندهید

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: رودخانه آستارا یک رودخانه مرزی کوچک است که در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده است. این رودخانه در قسمت ایران شامل سه بازه است که دو بازه آن از ارتفاعات حیران و دیگری از ارتفاعات پردرخت بهارستان سرچشمه می گیرد. سواحل این رودخانه پوشیده از درختان و جنگل های انبوه است و جلوه زیبایی دارد.

آشنایی با رودخانه آستارا چای

شهرستان آستارا در مرز ایران و جمهوری آذربایجان دارای جاذبه های طبیعی زیبا و بکر مانند کوه اسپیناس، جنگل های سرسبز، ساحل صدف دریایی، رودخانه های کوچک و بزرگ مانند رودخانه آسترچای است. این شهر به دلیل موقعیت عالی و آب و هوای مناسبی که دارد، همه ساله میزبان گردشگران زیادی است که برای بازدید از دیدنی های آستارا می روند.

آستاراچا رودخانه کوچک مرزی است که شهر آستارا در ایران را از شهر آستارا در جمهوری آذربایجان جدا می کند. این رودخانه که از ارتفاعات گردنه حیران و دامنه های کوه شیندان و ارتفاعات آگ مسجد سرچشمه می گیرد، مرز طبیعی ایران و جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهد.

حتما از رودخانه آستارا چای دیدن کنید

بزرگترین بازوی رودخانه آستراچای با 60 درصد دبی بلافاصله از ایران وارد شده و به رودخانه دیپری می ریزد که در محدوده روستاهای گیلده و آکچای قرار دارد. این رودخانه در قسمت ایران شامل سه شاخه است که دو شاخه از ارتفاعات حیران و دیگری از ارتفاعات جنگلی بهارستان سرچشمه می‌گیرد.

سواحل این رودخانه پوشیده از درختان و جنگل های انبوه است که جلوه ای بسیار زیبا و دیدنی دارد و شما را با منظره ای شگفت انگیز و خارق العاده به وجد می آورد. یادآور می شود: در رودخانه آستارا چای هر ساله مقدار قابل توجهی ماهی سفید، سیاکولی، سالمون، سس ماهی و انواع ماهی فلس دار توسط صیادان سنتی تور صید می شود.

طول 20 کیلومتری کف سنگی رودخانه آستر چای در شهرستان آستارا، ماهی پرتاب کننده ای را که وارد رودخانه می شود مکانی مناسب برای تخم ریزی کرده است و شهروندان ایرانی و آذری می توانند تنها سه کیلومتر از این رودخانه که کف شنی دارد شنا کنند. و برای تخم ریزی مناسب است. نه، آنها را بگیر

حتما از رودخانه آستارا چای دیدن کنید

در فصل تابستان از آب رودخانه آسترچای برای تامین نیازها و آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می شود، زیرا مسیر این رودخانه از کنار آبادی های مرزی می گذرد و دو شهرستان آستارا شمالی و جنوبی را از هم جدا کرده و به دریا می ریزد.

رودخانه زیبای آستارا چای

نام رودخانه از نام شهر آستارا گرفته شده است که در زبان آذربایجانی به آن آستاراچای می گویند که به معنی رود آستارا است. این رودخانه زیبا که یکی از جاذبه های گردشگری آستارا است دارای سه بازو در ایران است که دو بازه آن از ارتفاعات حیران و دیگری از ارتفاعات جنگلی بهارستان جاری می شود. سواحل این رودخانه زیبا پوشیده از درختان و جنگل های سرسبز است و منظره ای شگفت انگیز و دیدنی دارد.

اهمیت این رودخانه به دلیل مرز بودن آن است. این رودخانه یک حوزه آبخیز مستقل است که آبهای آن مستقیماً به دریای خزر می ریزد. آبادی های وانه بین، حاج امیر، حیران، دگرمان، سیج، گیلاده، آق چای، بهارستان، دمیر اوغلی کش، صیادلرخان بلاغی، کاشفی، بی بی یانلو، قلعه، باغچه سرا، خوخه دهنه، جلال آباد و شهر آستارا. در حاشیه قرار دارند و در جنوب این رودخانه قرار دارند.

حتما از رودخانه آستارا چای دیدن کنید

آستراچای از کوه های خان بلاغی و آسبیناس سرچشمه می گیرد و از سرشاخه های مهم آن می توان به رودخانه های «حیران چای»، «سیج چای»، «آق چای»، «بهارستان چای» و «دمرولی کش چای» اشاره کرد.

رودخانه در کوهستان جهت شمال شرقی را گرفته و پس از ورود به دشت با تغییر جهت جزئی به سمت شرق به دریای خزر می ریزد. در مسیر این رودخانه به دریا، پیچ های متعددی از رودخانه در آن تشکیل شده است. آستراچای جریان دائمی دارد و در دوره پرآب یکی در بهار و دیگری در پاییز وجود دارد و رژیم آن برف و باران است.

رژیم ماهیانه رودخانه بستگی به بارندگی دارد که از سپتامبر در منطقه تشدید می شود. حداکثر آبدهی این رودخانه در آبان ماه برابر با 3.8 مترمکعب بر ثانیه و حداقل آبدهی در تیرماه معادل 0.8 مترمکعب بر ثانیه و میانگین دبی سالانه آن 4 مترمکعب بر ثانیه است.

ایستگاه های هیدرولوژیکی برجک 8 و بهارستان و ایستگاه های باران سنجی بهارستان و حیران (با میانگین بارندگی سالانه به ترتیب 1294 و 800 میلی متر) در این حوضه قرار دارند.

حتما از رودخانه آستارا چای دیدن کنید

سالانه مقدار قابل توجهی ماهی سفید، سیاکولی، سالمون، سس ماهی، انواع ماهی فلس دار توسط ماهیگیران سنتی توری در این رودخانه صید می شود. در تابستان از آب آن برای آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می شود. مسیر آن از کنار آبادی های مرزی می گذرد و دو شهر آستارا شمالی و جنوبی را از هم جدا می کند و به دریا می ریزد. پل مرزی معروف بر روی این رودخانه ساخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا