ایران گردی

بازدید از خیابان سپه قزوین را از دست ندهید

تودی تریپ: خیابان سپه قزوین اولین خیابان طراحی شده در ایران است که در دوره صفویه که قزوین پایتخت بود ساخته شد. در سال 1386 به عنوان اولین خیابان ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

خیابان سپه قزوین که خیابان عالی قاپو یا دوالت نیز نامیده می شد، امروزه به خیابان شهدا معروف است و از سمت شمال به کاخ چهل ستون و عمارت عالی قاپو می رسد و در ضلع جنوبی از مسجد عتیق شهر قدیم می گذرد. تا خیابان سلامگاه و خیابان راهری وجود دارد. ضلع شرقی خیابان با آجر فروشی های جدید به سبک قدیمی پوشیده شده است.

این خیابان یکی از آثار مهم دوران صفویه است که در زمان شاه طهماسب و شاه عباس اول با وسعتی بیشتر از امروز برای پذیرایی از سفرا و رجال خارجی مورد استفاده قرار می گرفت.

آشنایی با خیابان سپه قزوین

خیابان سپه که در زمان ایجادش از امکانات بیشتری نسبت به سایر خیابان های شهر برخوردار بود، امروزه بافتی فرسوده دارد. این خیابان دارای جاذبه های گردشگری بسیاری مانند کاخ چچلستون، بازار قزوین، سردار علی کاپو و … می باشد.

خیابان سپه قزوین که با نام های عالی قاپو یا دوالت نیز شناخته می شود، اولین خیابان ایران است. قبل از آن خیابان ها و معابر شهر به طور طبیعی ایجاد می شد. شاه طهماسب دستور ساخت خیابانی را داد که با اصول و فنون مهندسی طراحی شده بود.

حتما سری به خیابان سپه قزوین بزنید

خیابان سپه قزوین به عنوان اولین فضای شهری شناخته می شود که ماهیتی متفاوت از میادین و میدان ها و یا معابر ارگانیک طراحی نشده دارد و بیشتر شبیه یک مسیر سفر مستقیم طراحی شده است. این محور در دوره کلان شهر قزوین از محل سردار علی کاپو تا مجاورت مسجد جامع امتداد داشت. بدین ترتیب خیابان سپه طولانی شد و به شاهزاده حسین سلامگاه رسید. پس از انتقال پایتخت به اصفهان، نمونه کامل تری به نام چهار باغ اصفهان در آن شهر ساخته شد.

با معرفی خیابان سپه به عنوان اولین خیابان ایران در سال ۱۳۸۶ و ثبت آن در فهرست آثار ملی، گردشگران بیشتری برای بازدید و گردش در این نقطه از شهر به قزوین رفتند.

با گذشت زمان، تغییراتی در نامگذاری جاده های شهر ایجاد شد. همانطور که اکنون برای بازدید از خیابان سپه قزوین باید از تقاطع خیابان شهید انصاری و خیابان پیامبر بازدید کرد. خیابان سپه در نقشه با نام خیابان شهدا مشخص شده است.

در دو طرف این خیابان مغازه هایی وجود دارد که با نماهای آجری قدیمی ظاهری زیبا دارند. در قسمت جنوبی این خیابان اکثر مغازه ها در زمینه صنایع غذایی مانند آجیل فروشی، رستوران، پیتزا، گریل، ویتامین، جگر و … فعالیت می کنند. برای خرید پوشاک و زیورآلات بهتر است سری به قسمت شمالی خیابان سپه بزنید. بدون شک قدم زدن در این خیابان و گشت و گذار در کوچه پس کوچه های بافت قدیمی آن حس بسیار خوبی را برای شما به ارمغان می آورد.

بازدید از خیابان سپه قزوین

پیشنهاد ما این است که با توجه به اهمیت تاریخی خیابان سپه قزوین، در سفر به این شهر زیبا و خاص، حتما کمی برای بازدید از این مجموعه وقت بگذارید. البته با وجود اینکه امروزه این خیابان دستخوش تغییرات مختلفی شده است، باز هم می توانید از این نقطه از شهر قزوین دیدن کنید و لحظات فوق العاده ای را در آن سپری کنید. شهرداری قزوین سعی کرده بخش هایی از این خیابان را در وضعیت قدیمی خود حفظ کند و می توانید از این قسمت ها دیدن کنید.

حتما سری به خیابان سپه قزوین بزنید

اگر قصد سفر به خیابان سپه قزوین را دارید باید به چند موضوع بسیار مهم توجه کنید. در ابتدا لازم به ذکر است که این خیابان در محدوده شهر قزوین قرار دارد و بازدید از آن رایگان است و به راحتی می توانید از این خیابان دیدن کنید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که زمان توصیه شده برای بازدید از این جاذبه گردشگری 1 تا 2 ساعت است و در آن زمان می توانید به راحتی از نقاط مختلف این خیابان دیدن کنید.

در ضمن اگر به خیابان سپه قزوین رفتید پیشنهاد می کنیم پس از بازدید از این خیابان از خانه تاریخی یزدی، خانه تاریخی امینی ها، امامزاده شازده حسین و … دیدن کنید. از قزوین هم دیدن کنید.

همچنین اگر علاقه مند به رفتن به یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری شهر قزوین هستید، پیشنهاد ما این است که پس از بازدید از اولین خیابان ایران، شهر قزوین را ترک کرده و به منطقه تاریخی و گردشگری الموت و قلعه سری بزنید. و الموت زیبا در این منطقه.

خیابان سپه قزوین امروزه به خیابان شهدا معروف است و در ضلع شمالی به کاخ چهلستون و عمارت عالی قاپو می رسد. این خیابان در ضلع جنوبی از مسجد جامع عتیق فراتر رفته و به خیابان سلامگاه و خیابان راه ری منتهی می شود.

حتما سری به خیابان سپه قزوین بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا