ایران گردی

بازدید از خانه ملا باشی اصفهان را از دست ندهید

تودی تریپ: اصفهان یکی از پایگاه‌های مهم حکومتی در ادوار مختلف، به‌ویژه در دوران حکومت قاجاریه بوده است، از این رو آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده است، به گونه‌ای که به نصف جهان تشبیه شده است.

یکی از این خانه‌ها که مجموعه‌ای بی‌نظیر از معماری دوران‌های مختلف، آثار هنری شیشه‌ای و نقاشی‌های چشم‌نواز را در خود جای داده، خانه ملاباشی است که به خانه معتمدی نیز معروف است.

آشنایی با خانه ملا باشی در اصفهان

خانه ملا باشی اصفهان اقامتگاهی تاریخی است که در سال 1380 به ثبت میراث ملی رسید و در مرکز شهر اصفهان و در خیابان هشت بهشت ​​قرار دارد. خانه ملاباشی معروف به خانه معتمدی (در یک دهه گذشته در اختیار خانواده بوده) آثاری از دوران صفویه، زند و قاجاریه را در خود جای داده است.

اگر چه نمای بیرونی و حیاط آن وقتی برای ورود به خانه وارد راهرو می شوند چندان تعجب آور نیست، اما مردم جذب دکوراسیون و معماری جذاب آن می شوند. شیشه های رنگی و دیوارهای آینه ای بخشی از معماری استثنایی این خانه است.

تزیینات گچبری قابل توجه در میان کاشی های رنگارنگ که سقف را تزئین می کند جلوه شگفت انگیزی به این مکان می بخشد.

هر اتاق در خانه ملا باشی در اصفهان دارای دکوراسیون خاص و بی نقصی است. نقاشی ها، شیشه های رنگی، دیوارهای آینه کاری شده و نوشته ها نشان دهنده تفاوت های معماری دوره قاجار و صفوی است.

حتما به خانه ملا باشی در اصفهان سر بزنید

خانواده معتمدی بیش از 7 سال را صرف مرمت خانه ملاباشی اصفهان کردند تا در دسترس بازدیدکنندگان قرار گیرد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این خانه این است که تمام اتاق ها فرش شده و وجود فرش های ایرانی حس خانه بودن را به بیننده القا می کند.

در زمان ناصرالدین شاه قاجار پسرش ظل السلطان را به حکومت اصفهان فرستاد. او از مادری غیر قاجار به دنیا آمد، اگرچه از پسران شاه بود، اما نتوانست به حکومت منصوب شود. .این امر نه تنها باعث ظلم و ستم فراوان به مردم اصفهان شد، او با شکار بی رویه خود با از بین بردن گونه های جانوری از جمله ببر خزر و آهو خسارات زیادی به طبیعت آن شهر وارد کرد. .

از آنجایی که فضای حاکم بر اصفهان به دلیل اقدامات ناشایست وی کاملاً آشفته و نامشخص بود، از طرف ملاباشی حاکم وقت که در تفرش زندگی می کرد و از افراد مورد اعتماد و همچنین از منجمان ناصرالدین شاه بود، به این شهر اعزام شد. اصفهان، تا کمی امنیت و آرامش را به اصفهان برگردانیم.

با رفتن او نه تنها اوضاع اصفهان آرام شد، بلکه یکی از بزرگان و افرادی شد که مردم به او اعتماد داشتند، سپس با خرید این خانه در شهر اصفهان ساکن شد.

این خانه که در بافت تاریخی شهر و در محله پاژله قرار داشت به این معنا که در کنار خانه های دیگری مانند خانه ملک التجار و حاج آقا نجفی قرار داشت که امروزه به خانه تبدیل شده است. مشروطیت، جایگاه مناسبی داشت و محلی برای رفع اختلافات بین مردم شد.

معماری خاص خانه ملا باشی در اصفهان

از آنجایی که این خانه از زمان زندیه و صفویه بوده، اما در دوره قاجار به خانه ملاباشی معروف شده است، هر گوشه آن رنگ و بویی از معماری دوران های مختلف دارد.

قدمت اولیه این بنا به دوران صفویه بازمی‌گردد، اما در دوره‌های دیگر مانند زندیه نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت که باعث تخریب جزئی معماری صفویه شد، اما خوشبختانه هنوز آثاری از معماری صفوی در بخش‌هایی از این بنا دیده می‌شود. یک خانه.

حتما به خانه ملا باشی در اصفهان سر بزنید

این خانه قبل از سکونت ملاباشی دارای قسمت هایی مانند قشلاق و دو اتاق پنج دری بوده که از دوران زندیه به جای مانده است، اما پس از ورود ملاباشی به خانه در دوره قاجار، ساخت و سازهای زیادی در آن انجام شد و قسمت های دیگری مانند شاه در آن انجام شد. بخش یک اتاق نشیمن با 9 در به این خانه اضافه شده است.

در حال حاضر این دو قسمت نسبت به سایر قسمت های خانه کمتر دستخوش تغییر و بازسازی شده است که باعث توجه بیشتر گردشگران به این قسمت ها شده است.

این خانه زیبا که پر از تاریخ و حکایات فراوان است و به عنوان هتلی برای دیپلمات ها مورد استفاده قرار می گیرد معمولا در دو طبقه ساخته می شود و دارای سه ورودی، قسمت های مختلف زندگی مانند شاه نشین، اقامتگاه تابستانی، با معماری زیبا و فضاهایی با نورگیرهای باشکوه برای تداعی گرما و صمیمیت و فضاهای خدماتی مانند اتاق کار با معماری با فضاهای محصورتر که نشان دهنده یک محیط کاری جدی است، همچنین فضاهای دیگری مانند زیرزمین، بیرون و پاسیو. دیده می شود که در هر یک از بخش هایی که پرداخت می کنیم به طور جداگانه مورد بحث قرار خواهد گرفت
حیاط بیرونی: وقتی وارد خانه می شویم اولین قسمتی که با آن مواجه می شویم حیاط بیرونی است.

معماری این قسمت از خانه بیشتر دستخوش تغییرات و مرمت شده است، زیرا بیشترین آسیب را در اثر آب و هوا و بلایای طبیعی مانند باران اسیدی و طوفان دیده است، بنابراین پله هایی که دسترسی به طبقه بالا و ایوان را فراهم می کند، کاملاً ساخته شده است. تمیز کرد. نابود.

حتما به خانه ملا باشی در اصفهان سر بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا