ایران گردی

بازدید از خانقاه شیخ علاءالدوله سمنانی را از دست ندهید

تودی تریپ: خانقاه شیخ علاءالدوله سمنانی مربوط به دوره ایلخانی در روستای صوفی آباد شهرستان سرخه واقع شده و در تاریخ 21 آبان 1317 به شماره ثبت 320 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای آرامگاه و خانقاه این عارف مشهور یادگار معماری اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است. ساختار دقیق آرامگاه از دو قسمت تشکیل شده است.

قسمت اصلی بنا مربع است و در گذشته گنبدی عظیم بر روی آن قرار داشت که اکنون از گوشه جنوب غربی حصار آن تنها ستونی باقی مانده است.

قسمت دوم هشتی بلند و بلند بقعه است که رو به شرق است. مقبره شیخ نیز در بیرون ایوان قرار دارد.

آشنایی با آرامستان شیخ علا الدوله سمنانی

آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی یکی از بناهای قدیمی واقع در روستای صوفی آباد شهرستان سورک سمنانی است.

این مکان در ابتدا بنایی رفیع و باشکوه بوده که توسط عمادالدین جمال الدین عبدالوهاب وزیر سلطان محمد خدابنده از خشت خام ساخته شده و سپس شیخ علاء الدوله خانقاهی بر آن افزوده است.

بنای مجتمع بقعه از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت اصلی آن بنای مربع شکل به ضلع هفت متر است که در گذشته گنبدی عظیم بر روی آن وجود داشته و اکنون تنها فیلپوش گوشه جنوب غربی حصار آن باقی مانده است.

بازدید از خانقاه شیخ علا الدوله سمنانی را از دست ندهید

در چهار طرف این محوطه راهروها و اتاق های زیادی ساخته شده است.

آرامگاه عمادالدین جمال الدین عبدالوهاب بانی این بنا نیز در این قسمت قرار دارد که در حال حاضر اثری از حرم دیده نمی شود.

قسمت دوم، ایوان بلند و بلند بقعه است که رو به شرق و آجری است که از دو ستون آجری بلند به ارتفاع تقریبی 5/8 متر تشکیل شده و شامل دو طاق نوک تیز از آجرهای بدون تزئین است.

مقبره شیخ که بیرون ایوان و بر روی سکوی بزرگی قرار دارد به طول 1.60 متر، عرض 1.10 متر و ارتفاع 70 سانتی متر شامل دو سنگ قبر است.

بر روی سنگ قبر آیاتی حک شده است. حصاری آهنی با سقف بر روی مقبره شیخ علا الدوله نصب شد تا قبر را از تابش سوزان آفتاب صحرا در امان نگه دارد.

بخشی از این بنای ارزشمند تخریب شده است اما میراث فرهنگی استان سمنان بخشی از آن را مرمت کرده است.

این مکان در اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری قمری یکی از مراکز مهم تجمع عرفا، علما و شعرا بوده و به دلیل اهمیت و احترامی که بزرگان و امرای آن دوره برای عارف بزرگ سمنانی قائل بودند، قبله فکری آنان محسوب می‌شد. .

در تذکره شعرای دولتشاه سمرقند آمده است که حاجوی کرمانی، شاعر معروف قرن هشتم هجری قمری، سالیان دراز در این خانقاه به خدمت شیخ علاءالدوله سمنانی مشغول بوده و به تألیف روی مبل با ابیات نیز نسبت داده شده است. علاءالدوله سمنانی.

بازدید از خانقاه شیخ علا الدوله سمنانی را از دست ندهید

دسترسی به خانقاه شیخ علاءالدوله سمنانی

خانقاه شیخ علاءالدوله سمنانی متعلق به دوره ایلخانی یکی از مکان های دیدنی سمنان در روستای صوفی آباد است که در 30 آبان 1317 با شماره ثبت به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 320 .

بنای آرامگاه و صومعه این عارف مشهور یادگار معماری اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم است.

ساختار دقیق آرامگاه از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اصلی بنا مربع است و در گذشته گنبدی عظیم بر روی آن قرار داشت، اما اکنون از گوشه جنوب غربی حصار آن فقط یک تیرک باقی مانده است.

قسمت دوم هشتی بلند و بلند بقعه است که رو به شرق است. مقبره شیخ نیز در بیرون ایوان قرار دارد.

روستای صوفی آباد در مسیر جاده تهران – مشهد قرار دارد. این روستا از توابع شهرستان سرخه در استان سمنان است و در ۱۱ کیلومتری شهر سرخه قرار دارد.

این روستا در جنوب شرقی شهرستان سرخه و در کنار روستای بیابانک قرار دارد.

برای رفتن به روستای صوفی آباد باید از جاده اصلی وارد جاده فرعی باریک آسفالت شده و پس از طی شش کیلومتر به صوفی آباد برسید.

شیخ ابوالمکارم رکن الدین علاءالدوله احمد بن محمد بن احمد بیابانکی سمنانی (659-736 هجری قمری) معروف به علاءالدوله سمنانی از بزرگان صوفیه ایران و از شعرا و شاعران بود. نویسندگان سده های هفتم و هشتم هجری قمری سمنان.

او از خانواده ای سرشناس و متمول سمنانی بود که به قول خودش «صد هزار از اموال و ارث پدرش را صرف صوفیان کرد».

بازدید از خانقاه شیخ علا الدوله سمنانی را از دست ندهید

در زمان آباغا و ارگون شاه ایلخانی ده سال کارهای عمرانی و سیاسی مهمی داشت تا اینکه در یکی از جنگها که در کنار سلطان نیز بود بر او غلبه کرد.

پس از این واقعه، با اینکه دیگر نمی خواست به خدمت سلطان برود، دست از سخنانش برنداشت و بیشتر به عبادت روی آورد. وی بیش از دو سال در پوشش دیوانیان به زهد و عبادت پرداخت و سرانجام پس از مریض شدن از کمبود غذا و خواب، از سلطان اجازه گرفت و به سمنان رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا