ایران گردی

بازدید از جنگل راش سنگده را از دست ندهید

تودی تریپ: اگر ذهن شما گیج شده است، نیازی به ثبت نام در کلاس مدیتیشن ندارید. پیشنهاد می کنم به جای این کارها دل جاده را بگیرید و مستقیم به جنگل راش سنگده بروید.

یک بار خود را در وسط یک جنگل انبوه با درختان بلند تصور کنید. چشمانت را ببند و بگذار ردیف درختان راش تو را در آغوش بگیرند و نور لای برگ ها پلک هایت را نوازش کند.

برای جنگل راش

جنگل راش سوادکوه که در استان مازندران به «جنگل راش سنگده» نیز معروف است، یکی از زیباترین و خاص‌ترین جنگل‌های ایران است.

در این جنگل درختان راش کمیاب با قامت بلند خود پذیرای گردشگران و طبیعت گردان هستند و آرامشی بی نظیر را به مهمانان خود هدیه می دهند.

جنگل راش سوادکوه زیستگاه یکی از زیباترین و کمیاب ترین گونه های درخت راش است.

پس جذاب ترین تفریح ​​این جنگل را می توان تماشای این درختان زیبا دانست. گردشگران می توانند در میان ردیف های بلند درختان راش قدم بزنند و از زیبایی مناظر سرسبز لذت ببرند.

حتما از جنگل راش سنگده دیدن کنید

گوش دادن به صدای دل انگیز آواز پرندگان و صدای نسیمی که از لابه لای برگ درختان می وزد آرامش عجیبی به مهمانان این جنگل زیبا می دهد و تمام خستگی و استرس زندگی شهری را از آنها دور می کند.

همچنین وجود رودخانه ای در وسط این جنگل و آبشار بسیار زیبا و دیدنی در دل جنگل سوادکوه به نام اوبن که از چشمه های طبیعی بالادست سرچشمه می گیرد بر زیبایی این جنگل افزوده است.

از این رو گردشگران این منطقه می توانند علاوه بر تماشای درختان راش و لذت بردن از صدای روان آب، از رودخانه یا آبشار اوبان دیدن کنند.

به طور کلی فعالیت های جنگل راش سواد کوه یا جنگل راش سنگده را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • قدم زدن در دل جنگل
  • دوچرخه سواری تک یا گروهی در میان درختان راش
  • عکاسی از طبیعت بکر جنگل در فصول مختلف
  • گردش و پیک نیک در جنگل

شاید فکر کنید راش شبیه درختان دیگر جنگل است، اما در معرفی درختان راش به ویژگی های خاص این گونه می پردازیم.

اگرچه جنگل راش سوادکوه مملو از درختان کهنسال از جمله افرا، سرو، توسکا، راش و راش است، اما درختان راش این جنگل نسبت به سایر گونه ها ارزش بیشتری دارند.

این درختان زیبا برگ های زیادی دارند و به «عشاق سایه» نیز معروف هستند.

راش به دلیل ریشه های کم عمقی که دارد برای کشت در جنگل هایی با خاک کم عمق در آب و هوای گرم مناسب است و در مناطق سردسیر به خوبی رشد نمی کند.

حتما از جنگل راش سنگده دیدن کنید

ارتفاع راش تا 35 متر، قطر تنه آن تا 1.5 متر و طول عمر آن معمولاً 200 تا 250 سال است. این درخت زیبا و سبز در فضای باز بین 40 تا 50 سال و در جنگل های بزرگ بین 60 تا 80 سال سن دارد.

جالب است بدانید با تغذیه مناسب که حاوی 7-5 درصد روغن است، درخت راش هر 5-6 سال یکبار میوه می دهد. اگر این درخت در آب و هوای نامساعد قرار گیرد هر 15 سال یکبار میوه می دهد.

درختان راش بسیار حساس هستند و در هر فصلی ممکن است خشک شوند و بمیرند.

سرمای شدید زمستان می تواند به نهال این درختان آسیب برساند و سرمای بهاری باعث از بین رفتن برگ های راش می شود. همچنین در صورت وجود گرمای شدید در تابستان، این درخت ممکن است آسیب ببیند.

چوب راش یکی از پر مصرف ترین چوب ها در روستاها و مناطق اطراف جنگل راش سوادکوه است و برای ساخت میز و صندلی، مبل، در و پنجره و حتی برای ساخت زغال و هیزم استفاده می شود. همچنین با استفاده از چوب این درخت پارچه های ابریشمی مرغوب ساخته می شود.

جنگل راش کجاست؟

در فاصله ده کیلومتری روستای سنگده در سوادکوه قرار دارد. این جنگل بخشی از جنگل های چند میلیونی هیرکانی در شمال کشور است که به خاطر درختان راش کمیاب و نحوه قرارگیری آنها در کنار هم شهرت دارد.

جالب است بدانید نام دیگر این جنگل جنگل مرسی است که در گویش مازندرانی (مرسی) به معنی راش و (سی) قید مکان است. مرسی به معنی منطقه درختان راش است که ترجمه فارسی به همین نام، جنگل راش است.

حتما از جنگل راش سنگده دیدن کنید

راشووا گورا در 100 کیلومتری مرکز استان مازندران، ساری قرار دارد. این جنگل در قسمت جنوبی دیواره زرجو و دشت بندبان است که در مسیر سوادکوه قرار دارد و جاده جنگلی آن در 10 کیلومتری روستای سنگده آغاز می شود.

جنگل راش یکی از دیدنی‌ترین جنگل‌های هیرکان در استان مازندران است که در بخش دودانگه شهرستان ساری، بخش سوادکوه و در 10 کیلومتری روستای سنگده واقع شده است. به همین دلیل بسیاری از مردم این جنگل را به نام جنگل صخره ای می شناسند.

آدرس جنگل راش سوادکوه: استان مازندران، بخش دودانگه، نزدیک روستای سنگده

جنگل راش در 100 کیلومتری مرکز استان مازندران یعنی ساری قرار دارد و فاصله آن با تهران حدود 300 کیلومتر است.

برای کشف جهادی دیدنی سوادکوه و جنگل پاپور باید به دل جاده فیروزکوه رفت و به سمت ورسک، ارفاده و شورمست حرکت کرد.

بین شهرک صنعتی شورمست و پل سفید یک خروجی در سمت راست خواهید دید که باید وارد آن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا