ایران گردی

بازدید از جزیره هرمز را از دست ندهید

تودی تریپ: هرمز در اصل بندری در مصب رودخانه میناب به خلیج فارس بوده است. با حمله مغولان، مردم هرمز به جزیره کنونی کوچ کردند و به تدریج این شهر را ساختند و توسعه دادند.

بعدها هرمز توسط پرتغالی ها اشغال شد و پرتغالی ها که اولین استعمارگران اروپایی بودند نزدیک به یک قرن هرمز را اشغال کردند.

در زمان تصوف شاه عباس به امام قلی خان دستور داد تا جنوب ایران را از دست پرتغالی ها بگیرد. پس از پیروزی امام قلی خان، بندر گمبرون به بندرعباس تغییر نام داد.

آشنایی با جزیره هرمز

جزیره هرمز در شرق جزیره قشم و جنوب بندرعباس قرار دارد. این جزیره یک گنبد نمکی زمین شناسی است و در قسمت اعظم آن نمک کریستالی و همچنین رسوبات آتشفشانی ناشی از فعالیت های زمین شناسی مشاهده می شود.

جزیره هرمز به بهشت ​​زمین شناسان نیز معروف است. زیرا در این جزیره انواع خاک ها با رنگ های متفاوت یافت می شود که محصول رویدادهای مختلف زمین شناسی هستند.

همچنین جزیره هرمز در خلیج فارس جایگاه ویژه و استثنایی دارد. به همین دلیل از نظر تجاری و استراتژی بسیار مهم بود.

حضور استعماری پرتغالی ها و سپس انگلیسی ها در این جزیره نیز به دلیل اهمیت استراتژیک جزیره هرمز بود.

حتما از جزیره هرمز دیدن کنید

شغل اصلی ساکنان جزیره هرمز ماهیگیری است. با افزایش تعداد گردشگران، ساکنان بیشتری به تدریج جذب صنعت گردشگری می شوند و با ارائه خدمات بوم گردی برای اقامت، حمل و نقل زمینی و دریایی و طبخ غذاهای محلی، میزبان گردشگران می شوند.

گردشگران در بدو ورود به جزیره هرمز خاک رنگارنگ و منحصر به فرد آن را خواهند دید.

این سرزمین های زرد، قرمز، فیروزه ای و نارنجی تصویری فراموش نشدنی در ذهن مسافران به جا می گذارد. این همه زیبایی و شکوه در کنار دریای فیروزه ای دو چندان می شود.
تصویر دلفین هایی که در کنار قایق ها بالا و پایین می پرند، خاطره دیگری است که برای همیشه لبخند بر لبان گردشگران این منطقه خواهد نشست.

غواصی با لاک پشت های بزرگ یکی از جالب ترین تجربه های این سفر خواهد بود. کافی است نگاهی به آب های زلال خلیج فارس بیندازید تا انواع ماهی های کمیاب آکواریومی را ببینید.
به هر حال بازدید از یک جزیره رسوبی با عمر چند میلیون ساله به خودی خود حسی منحصر به فرد را در انسان ایجاد می کند. کمپینگ در ساحل شنی نقره ای؛ مشاهده امواج درخشان سرشار از فیتوپلانکتون. و همچنین تماشای نور ماه و چشمک زدن ستاره ها در این فضای شگفت انگیز تجربه ای ناب و آرامش بخش است.

تصور کنید موارد گفته شده در کنار مجسمه های عظیم و راهروهای باشکوه دره مجسمه ها! همه این تصاویر زیبا را واقعاً در کمتر مکان می توان یافت. از طرفی ملاقات و معاشرت با افراد شاد و صمیمی و شنیدن صدای شیرین سازهای بومی آنها روح انسان را تازه می کند.

حتما از جزیره هرمز دیدن کنید

دیدنی های جزیره هرمز

دره مجسمه ها

دره مجسمه ها یا دره مجسمه ها یکی از عجیب ترین جاذبه های طبیعی جزیره هرمز است که گردشگران علاقه مند به بازدید از مناظر مرموز طبیعی را به خود جذب می کند.

دره مجسمه ها در مجاورت خلیج فارس قرار دارد و مجاورت این ساحل صخره ای با آب دریا و فرسایش صخره های آن در طول سالیان متمادی باعث شکل گیری صخره های مختلف در این منطقه شده است. در حال حاضر این دره از صخره هایی به شکل عقاب، پرندگان و سایر حیوانات تشکیل شده است.

قدمت چند صد میلیون ساله جزیره هرمز ارزش زمین شناسی خاک این منطقه را دو چندان می کند. برای بازدید از دره مجسمه ها باید به سمت غرب این جزیره بروید.

سپس تابلوهای مسیر شنی و خاکی را دنبال کنید تا از دامنه تپه ها و کوه های سنگی این دره عبور کنید تا به ساحل برسید. پیاده روی در این مسیر جذابیت های خود را دارد.

هرچه به داخل دره و بخش مجسمه نزدیک می شوید، ساختار این منطقه تودرتو و گذرگاه باریک تر می شود. فضای این دره برای عکاسی بسیار مناسب است و گردشگران هنگام بازدید از این منطقه تصاویر خاطره انگیزی را ثبت کرده اند.

حتما از جزیره هرمز دیدن کنید

غار الهه نمک

تمام جزیره هرمز پوشیده از خاک های رنگارنگ با مواد معدنی مختلف است. غار الهه نمک به «الهه نمک» و «دره نمک طبرزان» نیز معروف است. غار الهه نمک فیروزه در منطقه ای پر از تپه ها و کوه های رنگارنگ قرار دارد که به دلیل مواد معدنی غنی رنگارنگ است. در گذشته بومیان این منطقه از تبر برای جدا کردن نمک از صخره ها و صخره های این منطقه استفاده می کردند و به همین دلیل نام تبر را انتخاب کردند.

مردم محلی و بومی جزیره هرمز برای غار الهه نمک احترام زیادی قائل هستند و به همین دلیل نام «الهه» را برای آن برگزیده اند. کوه مرتفع این دره به کوه الهه نمک نیز معروف است که غاری کوتاه در داخل آن دیده می شود. برای بازدید از این غار باید تا سینه وارد آن شوید و سپس برای مسافت کوتاهی به جلو بروید. پس از طی این مسافت به سالن کوچکی خواهید رسید که دیوارهای آن با کریستال های نمک پوشیده شده است.

یکی از دلایل شهرت دره الهه نمک سکوت جالب آن است. در این منطقه هیچ صدایی شنیده نمی شود و سراسر آرامش است. به همین دلیل به این منطقه دره سکوت نیز می گویند. برای بازدید از غار الهه نمک باید کمی در مسیر جاده تا ورودی این دره قدم بزنید. این مسیر از میان کوه های رنگارنگ و دره ای با خاک سرخ و رنگارنگ می گذرد و یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه های طبیعی این جزیره است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا