ایران گردی

بازدید از جزیره لارک را از دست ندهید

تودی تریپ: یکی از جزایر خلیج فارس که از توابع استان هرمزگان است جزیره لارک نام دارد. به احتمال زیاد نام این جزیره را کمتر شنیده اید; زیرا در بین جزایر خلیج فارس معمولا گردشگران برای گذراندن اوقات فراغت خود تنها به دو جزیره قشم و کیش سفر می کنند.
جزیره لارک توسط کوه های آتشفشانی مخروطی شکل تشکیل شده است. مساحت این جزیره 77 کیلومتر مربع و بلندترین نقطه آن 138 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
این جزیره زیبا در شرق جزیره قشم و در جنوب جزیره هرمز در تنگه هرمز قرار دارد. فاصله جزیره هرمز تا قطر 16 کیلومتر و فاصله جزیره هرمز 22 کیلومتر است. همچنین شهر بندرعباس تا جزیره لارک 31 کیلومتر فاصله دارد.

آشنایی با جزیره لارک

در قرن شانزدهم نیروهای نظامی بریتانیا، پرتغال و هلند به این جزیره راه یافتند و دژهای نظامی ساختند و آن را با تجهیزات و ابزار نظامی پر کردند. هنوز هم می توانید این قلعه های نظامی و برج های دیده بانی آنها را در این جزیره ببینید. شاه عباس در دوره صفویه موفق شد جزایر تنگه هرمز را تصرف کند و به خاک ایران (که لارک نیز از آن بود) ضمیمه کند.

حتما از جزیره لارک دیدن کنید

جزیره لارک جزیره خالی از سکنه نیست و روستایی با جمعیتی در حدود 200 تا 300 خانوار دارد. مردم این روستا لهجه ای شبیه به لر دارند که به آن «کامزارسکی» می گویند. اگر موقعیت جزیره لارک را روی نقشه ببینید متوجه می شوید که کمی بالاتر از کشور عمان قرار دارد. بیشتر مردم این جزیره به ماهیگیری مشغول هستند و ماهی های خود را به عمان می فروشند. در اطراف جزیره لارک معمولا می توانید ماهی هایی مانند سوف، هامور، کفال، باس دریایی و کپور پیدا کنید. برخی از ساکنان این جزیره به دامداری سنتی می پردازند و اغلب بز پرورش می دهند.

از دو اسکله قشم می توان به لارک رسید. راه اول و امن تر از اسکله زکری قشم با اتوبوس دریایی و راه دوم با قایق های تندرو از اسکله دوحه قشم است. فاصله دریا از جزیره قشم تا لارک حدود 16 کیلومتر است. همچنین می توانید با قایق از بندرعباس یا جزیره هرمز به لارک بروید. البته لازم به ذکر است که این جزیره در موقعیت استراتژیک تنگه هرمز قرار دارد، بنابراین محل مانورهای نظامی است. در صورت برگزاری رزمایش نظامی در منطقه، هرگونه سفر به جزیره ممنوع است. بنابراین قبل از سفر به جزیره حتما آخرین اطلاعات را از بندرعباس یا اسکله قشم دریافت کنید. هر برنامه رزمایش نظامی از چند روز قبل اطلاع رسانی می شود تا مشکلی برای رفت و آمد مردم محلی و مسافران پیش نیاید.

حتما از جزیره لارک دیدن کنید

جاذبه های گردشگری لارک

گورستان تاریخی لارک

در گورستان تاریخی لارک، اجاق‌های خاکی ساخته شده از گل پخته وجود دارد که به صورت گلدان‌های کوچک بر روی قبور تازه درگذشتگان و مردگان جوان قرار گرفته‌اند. در اینها آتش زغال داغ را با بخور و قلع می گذارند. به همین دلیل معمولا قبرستان این شهر بوی مطبوعی دارد. علاوه بر این، تمام سنگ قبرها از مرجان های دریایی ساخته شده اند که در نوع خود زیبایی خاصی به قبرستان بخشیده است.

قلعه پرتغالی لارک

از جاذبه های فرهنگی و تاریخی جزیره لارک باید به قلعه پرتغالی ها اشاره کرد که در زمان صفویه و در زمان تسلط پرتغالی ها بر خلیج فارس ساخته شده است. از نظر تاریخی این قلعه مربوط به دوران قلعه پرتغالی های هرمز و قشم است. پرتغالی ها قلعه لارک را از ملات ساروج، مرجان و سنگ های دریایی ساختند. این قلعه پس از قلعه جزیره هرمز بزرگترین قلعه پرتغالی های خلیج فارس به حساب می آید و به دلیل ستون های چوبی آن همچنان پابرجا مانده است.

حتما از جزیره لارک دیدن کنید

سواحل جزیره لارک

اما جزیره لارک به دلیل سواحل مرجانی و ترافیک کمتر برخی از بکرترین و شفاف ترین آب های خلیج را دارد. این سواحل با عمقی بین 2 تا 33 متر، با شیب ملایم و انواع زندگی دریایی زیبا مانند مرجان ها، ماهی های آکواریومی و شقایق های دریایی زیبایی خاص خود را در اختیار بازدیدکنندگان و علاقه مندان قرار می دهد. این دلایل این جزیره را به مکانی محبوب برای ورزش های آبی و لذت بردن از ساحل شنی تبدیل کرده است.

به دلیل وجود پلانکتون ها در آب های جزیره، هنگام قدم زدن در آب و یا برخورد امواج دریا به ساحل، می توانید شاهد یکی از زیباترین جاذبه های ایران باشید. جالب است بدانید یکی از عکس های برگزیده سال 2015 در مجله معروف نشنال جئوگرافیک عکسی است که توسط یک ایرانی به نام پویان شادپور از شب های جزیره لارک گرفته شده است.

البته باید گفت که این منظره همیشه زمانی نیست که دریا آرام و بدون موج باشد، می توان انعکاس نور فیتوپلانکتون ها را در آب های ساحلی این جزیره مشاهده کرد. این پدیده ممکن است تا یک ماه اصلاً ظاهر نشود. اما فراوانی وقوع آن کم نیست. فیتوپلانکتون ها گروهی از تک یاخته ها هستند که اتوتروف هستند و 50 تا 85 درصد اکسیژن جهان را تولید می کنند. این موجودات میکروسکوپی یکی از منابع غذایی آبزیان محسوب می شوند. اگر تعداد زیادی از این موجودات کوچک در آب اطراف جمع شوند، می توانند آب را سبز، آبی یا رنگ های دیگر کنند.

حتما از جزیره لارک دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا