ایران گردی

بازدید از جاهای دیدنی نوشهر را از دست ندهید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: نوشهر از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه البرز، از شرق به شهرستان نور و از غرب به شهرستان چالوس محدود می شود.

این شهر زیبا در شمال کشور هر ساله مقصد خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است. در این مقاله با برخی از مهم ترین جاذبه های گردشگری و تفریحی این شهر مانند آبشار انگاس، دریاچه ارواح و شیطان چشم آشنا می شویم.

دیدنی های نوشهر

روستای انگاس

روستای انگاس در 9 کیلومتری جنوب بخش کجور شهرستان نوشهر قرار دارد.

این روستا در ارتفاع حدود 1900 متری از سطح دریا و در دامنه کوه های سر به فلک کشیده رشته کوه البرز مانند کنگلو (کنگر لو) در جنوب به ارتفاع 3600 متر و شاهکوه در شمال غربی در ارتفاع 2974 متری، ور دشتان در شرق در ارتفاع 2913 متری و گتهال در ضلع جنوبی در ارتفاع 2805 متری و حمزهال در ضلع شمال غربی به ارتفاع 2895 متر قرار دارد که اطراف آن را احاطه کرده است. مثل یک دیوار بزرگ

از چشمه های زیبای این منطقه که دارای آب گورارا هستند می توان به آبشار جناب، آبشار پایات چم، آبشار موزیا، آبشار اوسیاره و بز چشمه اشاره کرد.

حتما از دیدنی های نوشهر دیدن کنید

تالاب ارواح

این دریاچه که به تالاب ارواح نیز معروف است در 5 کیلومتری شمال روستای چلابر نوشهر قرار دارد. این دریاچه در وسط جنگلی برگریز در منطقه مولا کالا واقع شده است.

طول دریاچه حدود 700 متر و عرض آن 300 متر است. در داخل دریاچه درختان خشک شده وجود دارد که منظره جالبی را به وجود آورده است.

برای دسترسی به این دریاچه در کیلومتر 12 جاده نور به نوشهر بعد از جاده ونوش باید وارد جاده فرعی روستای چلابر و صلاح الدین کلای سفالی شده و پس از عبور از روستا به منطقه بانی رسید.

پس از انجام اقدامات اداری لازم جهت حفظ محیط زیست به طول 10 کیلومتر مسیر جاده شمالی را ادامه دهید. بعد از دیدن تابلو دشت و بند مامرز وارد مسیر فرعی شوید.

این جاده فرعی شما را به بند مامرز (برکه ارواح) می رساند. توجه داشته باشید که عبور از جاده فرعی نیاز به وسایل نقلیه کمکی دارد و با توجه به بکر بودن منطقه، امکان برخورد حیات وحش بسیار زیاد است.

سد آویدر

سد خاکی آویدر در 30 کیلومتری شرق شهرستان نوشهر و در مجاورت پارک جنگلی سیسنگان در استان مازندران قرار دارد.

این سد و دریاچه پشت این دریاچه در فاصله ای از دریا و در دل کوه قرار دارند که باعث کاهش رطوبت هوا در این منطقه شده است.

سد خاکی آویدر در واقع متعلق به اداره آبیاری منطقه است و دریاچه پشت سد برای تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی منطقه ایجاد شده است.

حتما از دیدنی های نوشهر دیدن کنید

برترین جاذبه های گردشگری نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر

در دهه 1330 حدود 7 هکتار از زمین های ایستگاه کشاورزی نوشهر برای کاشت گونه های درختی و درختچه ای در نظر گرفته شد و تعدادی از گونه ها از خارج و داخل کشور جمع آوری و در 73 قطعه مختلف کاشته شدند.

این باغ بسیار ارزشمند به «درختستان» معروف است که به معنای مجموعه ای از درختان و درختچه هاست. هدف از ساخت این باغ انجام مطالعات اکولوژیکی از جمله بررسی روند سازگاری گونه های کاشته شده است.

این باغ از نظر وسعت و قدمت دومین باغ گیاه شناسی کشور است که انواع گونه های منحصر به فرد را در خود جای داده و به شهرت جهانی رسیده است. همه ساله به غیر از محققان و دانشجویان رشته های کشاورزی، مسافران و گردشگران زیادی از این جاذبه گردشگری دیدن می کنند.

روستای کوشک سرا

روستای کوشک سرا که یکی از جاذبه های شهرستان نوشهر و یکی از بزرگترین روستاهای مازندران است، در منطقه سیلابی البرز قرار دارد و از شمال به جاده نوشهر و چالوس، از جنوب به جنگل های سرسبز، از سمت شمال به سمت جاده نوشهر و چالوس می رسد. از شرق به روستاهای نیرنگ و تشه آباد و از غرب به شهرستان چالوس محدود می شود.

این روستا که گفته می شود بیش از 5 قرن قدمت دارد در گذشته های دور «کاران» نامیده می شد که بعدها به «کوشک سارو» تغییر یافت.

حتما از دیدنی های نوشهر دیدن کنید

در روستای کوشک سرا علاوه بر جاذبه های طبیعی و جنگل انبوه درختان خزان، موزه مردم شناسی نیز وجود دارد که توسط یکی از بانوان مازندرانی و البته غیر بومی از سال ها پیش راه اندازی شده است – ساکنان بومی مازندران با لباس های سنتی هر قوم که از آثار هنری این هنرمند است کنار هم قرار می گیرند.

دریاچه هادرنبی

دریاچه خزرانبی که یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان نوشهر به شمار می رود، در شمال شهر نوشهر و در میان جنگل قرار دارد و بر اساس باورهای محلی، مقدس است.

مساحت آن کمتر از نیم هکتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شیرین است.

با توجه به اینکه این دریاچه به دور از عوامل مخرب انسانی باقی مانده و در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی قرار دارد، زیستگاه انواع پرندگان و حیوانات وحشی این منطقه شده است که معمولاً به این دریاچه می آیند. برای یافتن غذا و آب آشامیدنی

از نظر ویژگی های اعلام شده و فضای بسیار طبیعی، طبیعت زیبا، دلنشین و شگفت انگیز هر گردشگری را به ویژه در فصول بهار، تابستان و پاییز به خود جذب می کند.

حتما از دیدنی های نوشهر دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا