ایران گردی

بازدید از جاهای دیدنی سیرجان را از دست ندهید

تودی تریپ: سیرجان در قدیم شهری بزرگ بوده و شهریجان نامیده می شده و به دلیل موقعیت جغرافیایی آن گاه مرکز استان کرمان به شمار می رفته است. این شهر به تدریج در تاریخ ویران شد و میرزا سعید کلانتر روستای جدیدی را آباد کرد که به تدریج توسعه یافت و به سعید آباد معروف شد. امروزه سعید آباد در مرکز شهرستان سیرجان قرار دارد و از آنجایی که این شهر در مسیر جاده فارس و بندرعباس قرار دارد، از موقعیت خاصی برخوردار است و محصولات آن به گندم، جو، پسته، بادام و خربزه معروف است. در ادامه به معرفی دیدنی های سیرجان می پردازیم.

مکان هایی که در سیرجان دیده اید

آرامگاه میر زبیر

این بنا در ضلع شرقی روستای شریف آباد روستای سعادت آباد سیر جان جنب قبرستان روستا قرار دارد. مقبره به شکل مربع با ابعاد خارجی 9 متر و ابعاد داخلی 7 متر با گچ بری و گچ ساخته شده است. عکس‌های سال‌های گذشته از محراب نشان می‌دهد که تاریخ ساخت و نام سازنده به وضوح در دو طرف محراب گچ بری شده است که امروزه از بین رفته است.

بازدید از دیدنی های سیرجان را از دست ندهید

اگرچه گچ بری محراب تاریخ ربیع الاول را در سال 751 قمری نشان می دهد. اما برخی بر این عقیده اند که بنای میرزبیر معبدی است مربوط به دوران پیش از اسلام یا اوایل اسلام که در زمان محمد مبارز (اولین امیر سلسله المزغر) مرمت و به مسجد تبدیل شده است. از شباهت با بنای پیر جار سوز و همچنین وجود بنای دیگری به نام طلحه که اکنون ویران شده است، چنین به نظر می رسد که بنای مذکور مقبره بوده است.

  • نشانی: سیرجان، دهستان سعادت آباد، شرق روستای شریف آباد

سیم پیچ تخت

این بنا در واقع بقایای خانه ای قدیمی به نام آقا سیدعلی اصغر رضوی است. این آسیاب بادی یکی از آثار دوره پهلوی است. در فضاهای مستطیل شکل شمال شرقی بادگیر معروف با شبکه های هندسی منظم در زیر کمربند بادگیر قرار دارد. این آسیاب بادی یکی از آثار منحصر به فرد معماری است و گفته می شود که از دودکش کشتی های قدیمی الهام گرفته شده است.

  • نشانی: سیرجان، بلوار دکتر صادقی، کوچه حاج رشید

بازدید از دیدنی های سیرجان را از دست ندهید

در باغ بمان

این باغ در شمال شهر سیرجان واقع شده است. شهر قدیم سیرجان در محل قلعه سنگ (در 9 کیلومتری شهر سیرجان کنونی) ایجاد شد و تا سال 796 هجری قمری مسکونی بود و در آن تاریخ توسط ایدکو، سردار تیمور که شهر را به محاصره درآورد، ویران شد. دو سال . ساکنان باقیمانده آن به محلی نزدیک به نام باغ بمید منتقل می‌شوند و شهر جدید در آن مکان بنا می‌شود. اما باز در حمله محمود افغان به کرمان، سیرجان نیز مورد حمله و غارت قرار گرفت.

سالها بعد در حدود سال 1200 هجری قمری میرزا سید کلانتر در جنوب باغ بامید دهی که سید آباد نامیده می شد سکنی گزید و این سید آباد شهر فعلی سیرجان و در واقع سومین محل آن شهر است.

از آثار موجود در این باغ می توان به یخچال های سیرجان واقع در قسمت غربی این باغ اشاره کرد. قدمت این یخچال ها مربوط به دوره قاجاریه است. این اثر در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۸۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • نشانی: 9 کیلومتری شمال سیرجان

بازدید از دیدنی های سیرجان را از دست ندهید

آثار تاریخی و مذهبی سیرجان

مسجد سید سیرجان

یکی دیگر از مکان های دیدنی سیرجان که دارای سبک معماری قدیمی است، مسجد سید سیرجان است. مسجد سید سیرجان به جای مانده از دوره «حاجی سیدعلی خان» و نقوش و کنده کاری های آن نمایانگر معماری زیبا و قدیمی آن است. مسجد سید سیرجان در خیابان انصاری قرار دارد.

مسجد جامع عضدی

مسجد عضدی بنای باشکوه و بسیار باشکوهی است که در 20 کیلومتری سیرجان قرار دارد و تزئینات آن مانند سنگ مرمر و آهک به چشم می خورد. کتیبه های مسجد عضدی نشان از قدمت تاریخی این بنای تاریخی دارد.

مسجد جامع عضدی که یکی از مکان های دیدنی است در منطقه قدیم سیرجان واقع شده است. از این مسجد تنها بقایایی وجود دارد که شامل خرابه‌های ساختمان آجری، پایه‌های ستون‌های سنگی و بقایای قطعات سنگ مرمر و آهک با کتیبه‌ها می‌شود. مردم محل در گوشه ساختمان شمعی روشن می کنند و بنا را مسجد صاحب الزمان می نامند. این مسجد در سال ۷۹۸ توسط ارتش تیموری ویران شد.

قلعه سنگ مسجد

مسجد قلعه سنگی سیرجان بنایی است که در کنار صخره ای قرار گرفته و داستان هایی از تاریخ و گذشته ایران را روایت می کند. معماری، تزئینات آجری و قدمت مسجد قلعه سنگی سیرجان حرف های زیادی برای گفتن دارد. گنبد فیروزه ای مسجد سنگی قلعه بسیار زیباست و جلوه آن از دور دیده می شود. بر روی منبر سنگی مسجد قلعه سنگی کتیبه ای وجود دارد که قدمت این بنای تاریخی را مشخص می کند. قدمت مسجد قلعه سنگی به دوره مظفری می رسد. این بنای تاریخی و ارزشمند در 12 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد.

مسجد قلعه سنگ یکی از دیدنی‌های سیرجان در استان کرمان است و در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سیرجان و در مجاورت صخره‌ای و بقایای یک قلعه قدیمی قرار دارد. بر اساس کتیبه موجود، این مسجد اثر دوره مظفری (سال ۷۸۹ قمری) است. این کتیبه بر بدنه منبری سنگی در پنج متری شمال قلعه سنگ سیرجان در مسجدی به طول و عرض 10×15 متر یافت شده است.

بازدید از دیدنی های سیرجان را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا