ایران گردی

بازدید از جاهای دیدنی بستک را از دست ندهید

تودی تریپ: استان هرمزگان نام یکی از استان های جنوبی ایران است که در قسمت شمالی تنگه هرمز واقع شده و مرکز گردشگری و اقتصادی ایران است.

این استان حدود 68000 کیلومتر مربع (تقریباً به وسعت گرجستان) وسعت دارد که هشتمین استان کشور است.

قسمت جنوبی این استان را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول حدود 900 کیلومتر فرا گرفته است.

این استان به دلیل مجاورت با آب های خلیج فارس دارای مناطق دیدنی و زیبایی است.

حتما از دیدنی های بستک دیدن کنید

شهرستان بستک به دلیل مجاورت با خلیج فارس و مجاورت با منطقه گرمسیری و کوهستانی بودن ویژگی های اقلیمی خاص خود را دارد.

به دلیل موقعیت منطقه، آب و هوای آن در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد و خشک است.

این شهر دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی است. در زیر شما را با مهم ترین دیدنی های بستک آشنا می کنیم.

حتما از دیدنی های بستک دیدن کنید

اماکن دیدنی و تاریخی بستک

همام خان بستک

همام خان بستک یکی از بناهای تاریخی و یکی از دیدنی های استان هرمزگان در جنوب ایران است که در شهرستان بستک در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان واقع شده است.

این حمام در شهر بستک واقع شده و از آثار دوره قاجاریه است. از آثار به جا مانده از گذشته در بستک است و در کنار خانه بنی عباسی ساخته شده است.

این گونه حمام ها در این منطقه به حمام های زیرزمینی معروف هستند.

زیرا زمین را در اندازه های مختلف و به اندازه لازم حفر می کنند و ساختمان غسالخانه را در داخل زمین ایجاد می کنند تا استحکام و دوام دیواره های آن بیشتر باشد و در روزهای سرد زمستان گرمای بیشتری را در خود نگه دارد.

حتما از دیدنی های بستک دیدن کنید

موزه مردم شناسی جناح

موزه مردم شناسی جناح یکی از مکان های دیدنی شهرستان بستک در استان هرمزگان است که با همت شخصی فرهنگی به نام عبدالرحمن عبداللهی و همت شورای اسلامی شهر جناح تأسیس شده است.

مجموعه موزه در 6 تالار شامل انواع وسایل آشپزی، سنگ چینی و آب انبار، لباس محلی، صنایع دستی، نسخه های خطی، سکه های قدیمی، ابزارآلات سنتی کشاورزی و نسخ خطی به نمایش گذاشته شده است.

مسجد جامع بستک

مسجد جامع بستک که به مسجد نو نیز معروف است، یکی از مکان های معروف شهرستان بستک در استان هرمزگان است که در مرکز این شهر قرار دارد.

مسجد جامع بستک دارای معماری منحصر به فرد و قابل توجهی است. در سطح داخلی و خارجی دیوارهای مسجد از تزئیناتی در قسمت بالایی دیوارها استفاده شده است که عمدتاً طرح ها و گل های هندسی است.

مسجد دارای محراب و منبر است. ستون های مسجد با نقش برجسته های گچی تزئین شده است. مسجد دارای شبستانی بزرگ با تاج و گچبری و دو مناره به ارتفاع حدود 32 متر است. همچنین منبر مسجد نیز رنگ آمیزی و گچ بری شده است.

حتما از دیدنی های بستک دیدن کنید

حمام خود

حمام سیبه یکی از بناهای تاریخی و دیدنی شهرستان بستک در استان هرمزگان است. بخشی از سقف نیمه فروریخته گنبدی شکل این چشمه آبگرم تاریخی به مرور زمان و بر اثر بارندگی از زیر خاک بیرون آمده و قسمت هایی از آن با کمک انسان کاوش شده است.

ارتفاع این بنای باستانی حدود سه متر است که بیشتر قسمت های آن در زیر زمین مدفون است و در صورت ادامه کاوش ها مجموعه بزرگی نمایان می شود. این اثر باستانی در تاریخ 27 بهمن 1382 به شماره 10926 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی های طبیعی بستک

تنگه بوشیر

در میان منطقه ای گرم و کویری، دره ای عمیق و اسرارآمیز در دل زمین وجود دارد که به آن تنگه بوچیر یا تنگه چله بوچیر می گویند. مسیر رسیدن به این تنگه پر از هیجان و ماجراجویی است و برای دیدن آن باید در آب شنا کرد و از صخره ها بالا و پایین رفت.

حتما از دیدنی های بستک دیدن کنید

وقتی به این دره برسید قطعا از شگفتی آن غافلگیر خواهید شد، به خصوص اینکه با وجود اینکه در مکانی گرم قرار دارد، هوای داخل تنگه خنک است. از آنجایی که عمق تنگه چله بوچر 50 متر است، این عمق باعث شده دمای هوای دره گاهی به زیر صفر برسد و این دره بهترین مکان برای استراحت حتی در اواسط تابستان باشد.

در واقع با سفر به این مکان یک دره نوردی خارق العاده را در دل زمین آغاز می کنید.

تنگه بوچیر هرمزگان دارای دو قسمت است که به چله علیا و چله سفلی معروفند. طول این دره از ورودی تا انتهای سد حدود 1000 متر است و هر چه جلوتر بروید عمق دره بیشتر می شود.

در بیشتر جاها برای عبور از این دره باید شنا کنید، عمق در بعضی جاها بسیار زیاد است و تا 800 متر هم می رسد.

آبی که وارد تنگه می شود گرم است اما آب داخل آن سرد و خنک است و دمای آب بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد است که در فصول مختلف سال ثابت است.

جالب است بدانید در آب این تنگه ماهی به نام گاررا روفا که به نام دکتر ماهی نیز معروف است زندگی می کند. این ماهی در دریاچه های طبیعی و چشمه های آب گرم زندگی و زاد و ولد می کند. گیاه سیاوش نیز در این دره دیده می شود.

حتما از دیدنی های بستک دیدن کنید

قنات کوچارد پاراو

قنات کوچارد پاراو از دو قنات باستانی تشکیل شده است و یکی از مکان های دیدنی بستک محسوب می شود.

اگرچه این قنات ها سال ها بدون استفاده باقی ماندند. اما هنوز بقایای کانال و چاه آنها دیده می شود.

سرچشمه این دو قنات در زیر کوه ناه قرار دارد و بقایای آب انبارهای مرتبط با آنها که از سنگ و گل ساخته شده اند، باقی مانده است.

آب شیرین یکی از این دو قنات در دریاچه های ساروجی جمع می شد و از میان رودخانه مهران که آب آن شور است، از میان سازه ای سنگی به نام ترنه عبور می کرد.

این سازه سنگی باستانی در واقع کانالی است که چندین ستون مخروطی دارد و از سنگ، خشت و گل ساخته شده است.

در ساخت ترنه لحظات معماری زیادی مشاهده شد که در نتیجه این بنای باستانی در طول زمان به جز فرسایش طبیعی سنگ ها آسیبی ندیده است.

حتما از دیدنی های بستک دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا