ایران گردی

بازدید از جاذبه های گردشگری بستان آباد آذربایجان شرقی را از دست ندهید

تودی تریپ: بستان آباد یا «بستان آوا» یکی از چندین شهر مرتبط با تبریز است. قدمت این شهر به قبل از اسلام می رسد.

این شهر در گذشته (تقریباً هزار سال پیش) به «اوجان» معروف بوده است. با مراجعه به تاریخ آبران در می یابیم که این شهر پایتخت تابستانی ایلخانان محسوب می شده است.

همچنین پادشاهان مغول و همراهان به دلیل موقعیت مناسبی که داشت، برای تفریح، رفت و آمد و آموزش نیروهای خود در این منطقه وقت می گذاشتند و دشت های سرسبز چراگاه خوبی برای دام ها بود. اما بستان آباد با ساختار شهری که امروزه دارد، در دوره قاجاریه و از تلفیق اقوام ساکن در این منطقه شکل گرفته است.

مرکز این شهرستان شهر بستان آباد است.

دمای مرکز این شهر گاهی به 46- درجه سانتیگراد می رسید و به همین دلیل سردترین شهر ایران نامیده می شد. بستان آباد یکی از شهرهای مهم استان آذربایجان شرقی است.

جاذبه های گردشگری بستان آباد

غار آق بلاغ

غار آق بلاغ یکی دیگر از جاذبه های خاص شهر بستان آباد. این غار با دهانه‌ای 2 متری در منطقه «کاراچمان» خودنمایی می‌کند و از نوع استالاکتیت (ستون‌های آهکی) است.

با قدم زدن در این غار می توان ستون ها و فانوس های آهکی زیبایی را دید که به اشکال مختلف از سقف پایین می آیند.

تماشای این عظمت و قدم زدن در آن آرامشی وصف ناپذیر به کوهنوردان و کوهنوردان می دهد که در کمتر جایی می توان آن را یافت.

این غار در قسمت جنوبی روستای کراچمن شهرستان بستان آباد واقع شده و از نوع غارهای استلاکتیتی است. عرض دهانه غار حدود 2 متر است و از روستاهای کراچامان می توان به آن رسید.

غار زیبای آق بولاق محل رفت و آمد و رفت و آمد کوهنوردان است. این غار نوعی غار استالاکتیتی است. عرض دهانه غار حدود دو متر است و از روستای کراچامان قابل دسترسی است.

حتما از جاذبه های گردشگری بستان آباد آذربایجان شرقی دیدن کنید

آبگرم بستان آباد

پس از استقرار در هتل یا مسافرخانه های این شهر، برای رهایی از خستگی جاده، حمام آب گرم قطعا بهترین گزینه است.

در بستان آباد چند مرکز آبگرم وجود دارد که مهمترین آنها مجموعه آبگرم معدنی و درمانی این شهر است. در زمان قاجار و به دستور میرزا نایب السلطان فرزند فتحعلی شاه حمامی از آجر و سنگ ساخته شد.

در آن زمان بزرگان و مقامات دولتی از آن استفاده می کردند. سال ها بعد، با توسعه شهر، یک حمام عمومی با کابین های جداگانه در همان محل ساخته شد.

آب این حمام ها نیز از چشمه های بالنئول به این محل آورده می شد.

برای استفاده از این وان و بهره مندی از مزایای آبگرم، مردم گاهی ساعت ها منتظر می مانند تا نوبت به دوش گرفتن برسد. در سالهای اخیر این حمام نیز تخریب شد و مجموعه معدنی – شفابخش فعلی در این محل ساخته شد.

حتما از جاذبه های گردشگری بستان آباد آذربایجان شرقی دیدن کنید

مجموعه آبگرم معدنی بستان آباد در محوطه قدیمی خود که تا نیم قرن پیش گنبدی از آجر و سنگ ساخته شده و منسوب به میرزا نایب السلطنه فرزند فتحعلی شاه بوده که در مدت اقامت خود در آن به عنوان حمام استفاده می کرده است. عمارت چمن اوجان ساخته شده و در طول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

با توجه به نقش و تأثیر این چشمه آب گرم در درمان بسیاری از بیماری ها و ناتوانی ها از جمله آرتروز، آرتروز، سوختگی، بیماری های عضلانی، افسردگی، سردرد، اختلالات خواب، درمان ناتوانی بیماران فلج، سکته و اختلالات گوارشی، پوست و کلیه ، در ایام نوروز گردشگران جذب شهر بستان آباد می شوند.

برخی از دیدنی های طبیعی و زیبای بستان آباد آذربایجان شرقی

چشمه کونسورسو

چشمه قونسورسو در بستان آباد قرار دارد.

آب این چشمه در مسیر رودخانه اوجان قرار دارد که در فصل تابستان پس از خشک شدن رودخانه ظاهر می شود. بنا به ضرب المثل ها نام این آب به دلیل کنسول عثمانی و انگلیس به کنسور (کنسول) معروف است. در این چشمه غسل ​​کرد

حتما از جاذبه های گردشگری بستان آباد آذربایجان شرقی دیدن کنید

کوه بزگوش

کوه بزگوش که به کوه بزکش نیز معروف است، در شرق به غرب در جنوب شهرستان سراب و شمال شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و بین رودخانه های آجی چای و شهر چای قرار دارد.

این ارتفاعات شامل کوه‌هایی با شیب ملایم است که سنگ‌های آن از گرد و غبار آتشفشانی کوه‌های سبلان و سهند به دست آمده‌اند. دو قله آگ داغ و کیسیر با ارتفاعات 3306 متر و 3100 متر از بلندترین نقاط بزگوش هستند.

کوه بزگوش یکی از مقاصد و جاذبه های کوهنوردی سراب است، شروع مسیر کوهنوردی در روستای اسب فروشان در 13 کیلومتری جنوب غربی سراب قرار دارد. بهترین زمان برای صعود خرداد و تیر تا اواسط مرداد است.

کتری گل مرداب

تالاب غوری گل در 4 کیلومتری جنوب شرقی تبریز و 15 کیلومتری غرب شهر بستان آباد در مجاورت روستای اماناب به وسعت تقریبی 200 هکتار واقع شده است.

منابع تامین آب این تالاب رواناب برف و باران و چشمه های زیرزمینی متعددی است که به بستر آن می ریزد.

حتما از جاذبه های گردشگری بستان آباد آذربایجان شرقی دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا