ایران گردی

بازدید از جاذبه های طبیعی ملایر را از دست ندهید

تودی تریپ: طبیعت گردی در ملایر یکی از تجربه های فراموش نشدنی جاذبه های گردشگری در ملایر است.

بسیاری از مردم جاذبه های طبیعی ملایر را نمی شناسند و وقتی برای اولین بار به ملایر سفر می کنند از دیدن طبیعت بکر و منحصر به فرد ملایر شگفت زده می شوند.

این شهر سرانه فضای سبز زیادی دارد و دیدنی های طبیعی ملایر همدان به قدری زیباست که همه گردشگران را مجذوب خود می کند.

در ادامه از برخی از جاذبه های طبیعی ملایر دیدن خواهیم کرد.

غار دره فراه

غار دره فرخ یک غار معمولی نیست، یکی از مکان های دیدنی در ملایر است. این غیرعادی بودن باعث می شود تا گردشگران سختی های عبور از این غار باریک و تاریک را تحمل کنند.

اما سوال اینجاست که در انتهای غار چه چیزی در انتظار شماست؟ ابتدا کمی از ویژگی های غار بگویم و سپس به پاسخ سوال می رسیم.

غار دره فرخ یکی از مکان های معروف ملایر در نزدیکی روستای جوزان است و در ارتفاع 2220 متری قرار دارد.

بازدید از جاذبه های طبیعی ملایر را از دست ندهید

ابعاد ورودی غار دره فرخ حدود 80 تا 120 سانتی متر است. ارتفاع کم گلوی ورودی، عبور از غار را دشوار می کند و باید به صورت مورب از آن عبور کرد.

داخل غار پر از گل و لغزنده است زیرا آب از پشت بام می چکد.

پس پوشیدن کفش مناسب را فراموش نکنید. پس از پایین آمدن از پله ها، می بینید که در انتهای غار چه چیزی وجود دارد. برکه ای زیبا که ارزش عبور سخت از غار دره فرخ را دارد.

آدرس غار دره فرخ

آدرس غار دره فرخ در همدان، ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی ملایر، روستای جوزان ملایر، در جاده جوراب گمسا واقع شده است.

غار کسب

غار کسب یکی از جاذبه های طبیعی ملایر است.

غار کسب در زیر تپه ای بزرگ و دور از دید پنهان شده است. به همین دلیل به آن مخفیگاه نیز می گویند. از آنجایی که غارها با تاریخ پیوند دارند، همواره کنجکاوی گردشگران را برانگیخته اند.

اگر عاشق طبیعت گردی، تاریخ و کمی هیجان هستید، این جایی است که باید در ملایر از آن دیدن کنید!

غار کسب یکی از مکان های جالب ملایر است و طبیعتاً از دالان های بلند و کوتاه در شبکه تشکیل شده است.

در میان این راهروها می توان چندین اتاقک و چند چاه منتهی به آب را دید.

به محض قدم گذاشتن در غار، باد خنکی از دل تاریک غار شما را نوازش می کند. وجود چندین سوراخ تهویه و منافذ ضعیف برای نور، محیط غار را مرموزتر می کرد.

آدرس غارکساب

برای بازدید از غار کسب ملایر باید 26 کیلومتر از ملایر رفت و از آنجا به 7 کیلومتری شرق روستای جوکار که رسیدید وارد روستای کسب شوید.

بازدید از جاذبه های طبیعی ملایر را از دست ندهید

مرداب آگول ملایر

از مکان های دیدنی ملایر، تالاب آق گل با پوشش گیاهی خاص و منظره چشم نواز کت کوه، مکانی عالی برای عکاسی و تنفس اکسیژن خالص است.

مردم محلی به تالاب آگل، تالاب هورد کرد و تالاب همدان نیز می گویند. اگر می خواهید از تماشای پرندگان مهاجر و پوشش گیاهی در زیباترین حالت خود لذت ببرید، پاییز، پادشاه فصل ها را برای سفر خود انتخاب کنید.

این تالاب یکی از مکان های جالب ملایر است و پناهگاه تقریباً 50 گونه پرنده مهاجر از قفقاز، اسکاندیناوی، سیبری و روسیه است. تالاب آق گل ملایر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و شکار در این منطقه ممنوع است.

بهترین زمان برای بازدید از تالاب آق گل ملایر اواخر پاییز تا اوایل بهار است. بهار و تابستان فصل خوبی برای بازدید از تالاب نیست. سطح آب تالاب آگل در فصل بهار و تابستان کاهش می یابد و خشک می شود.

آدرس تالاب آکگل

تالاب آق گل ملایر بین استان های مرکزی و همدان در 25 کیلومتری شمال غربی شهرستان خنداب قرار دارد. آدرس تالاب آق گل ملایر در شهرستان اسلامشهر آق گل جاده توتل تالاب آقگل می باشد.

منطقه حفاظت شده لشگر

«منطقه حفاظت شده لشگر» را می توان به عنوان یکی دیگر از نقاط دیدنی استان همدان معرفی کرد. این منطقه در ضلع شرقی و جنوب شرقی این شهرستان قرار دارد و با مساحتی حدود 16 هکتار زیستگاه مناسبی برای گونه های مختلف جانوری و گیاهی به شمار می رود.

لشگر به دلیل موقعیت طبیعی و توپوگرافی خود دارای سه ناحیه دشت، تپه ماهوری و کوهستان است که مناطق کوهستانی محل مناسبی برای حیواناتی مانند بز و بز است، تپه ماهوری زیستگاه قوچ و میش ارمنی و مناطق دشتی با با تغییر کاربری که توسط روستاییان انجام شده است، به مکانی ایده آل برای کاشت انگور تبدیل شده است.

بازدید از جاذبه های طبیعی ملایر را از دست ندهید

وجود چشمه های فصلی تا چشمه های دائمی در این منطقه حفاظت شده باعث رشد و نمو پوشش گیاهی متنوعی شده که بخش زیادی از ذخایر گیاهی استان همدان را تامین می کند.

این منطقه از ملایر از سال 1363 برای شکار ممنوع بوده و سپس به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است.

نشانی: ملر، جوزان

تپه گانسپن (پاتپه)

تپه Gunspan یکی از مکان‌های معروف در Malair است که قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد باز می‌گردد. این تپه از دوران پیش از مادها تا قاجاریه یادگارهای زیادی در دل خود دارد.

گونسپان به دلیل مجاورت با روستای پاتپه به پتپه معروف است. متأسفانه قسمت پایین تپه باستانی گانسپان (پاتپه) پس از تخلیه سد کریم خان در وسط آب فرو رفت.

چه بسا تپه مدی به کلی غرق شود و این اثر ارزشمند تاریخی برای همیشه از بین برود.

آدرس گانسپن تپه

تپه گانسپن (پتپه) در شهر ملایر و جاده اراک قرار دارد.

بازدید از جاذبه های طبیعی ملایر را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا