ایران گردی

بازدید از جاذبه‌های گردشگری ایرانشهر را از دست ندهید

ایرانشهر یکی از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان است.

این شهرستان از شمال به خاش و زاهدان، از شمال شرقی به ایردانگان، از شرق به سراوان و بابلی، از جنوب شرقی به راسک و پیسین، از جنوب به چابهار، از جنوب غربی به نیکشهر، قصرقند و بخش لاشار امتداد دارد. از غرب به بمپور و فنوج و از شمال غرب به شهرستان دلگان می رسد.

این منطقه یکی از اولین سکونتگاه های بشری بوده است. چرا که تاخیر برخی از آثار تاریخی او مانند اسپایدج به 5 هزار سال پیش می رسد.

آثاری از زندگی پارینه سنگی در حدود 80000 تا 100000 سال پیش نیز در این منطقه یافت شده است.

قلعه بمپور، قلعه ایرانشهر، گورستان اسپیدژ و غار ملا سلیمان از آثار تاریخی ایرانشهر هستند.

سفالگری، سوزن دوزی، سکه دوزی و نقاشی از صنایع دستی این شهر است.

رودخانه بمپور، چشمه آبگرم بزمان، چشمه آبگرم مکسان، چشمه آب معدنی کتوکان، چشمه آب گرم هودیان، رودخانه دامن از جاذبه های گردشگری ایرانشهر هستند.

نام قدیم ایرانشهر پره، پهره و کلمه عربی آن فهره است. آثاری از اولین سکونتگاه های انسانی در این منطقه یافت می شود. از جمله این مکان ها می توان به مکان های باستانی مانند بمپور، خوراب، اسپیگی و غیره اشاره کرد.

همچنین وجود قلعه های متعدد در این شهر نشان از رونق و اهمیت آن در دوره های مختلف دارد.

قدمت قلعه بمپور به دوره ساسانیان می رسد و قلعه ناصری در دوره قاجار ساخته شده و نشان از اهمیت این شهر در حوزه حفاظت و دفاع از منطقه سیستان و بلوچستان دارد.

بازدید از جاذبه های گردشگری ایرانشهر را از دست ندهید

جاذبه های بی نظیر ایرانشهر

قلعه ناصری

این بنا به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و از خشت و گل و آجر در مرکز ایرانشهر ساخته شده است. این بنا در زمان خود یک قلعه نظامی بزرگ بود. قلعه ناصری در اواخر این سلسله و آغاز دوره پهلوی با ضعف حکومت قاجار مواجه شد و به قلعه دوست محمدخان معروف شد.

قلعه بمپور

ساخت این قلعه مربوط به دوران پیش از اسلام (احتمالاً دوره اشکانی و ساسانی) است. قلعه بمپور در دو قسمت با ارتفاعات مختلف و با خشت و گل ساخته شده است. این بنا معروف ترین بنای سیستان و بلوچستان و یکی از مکان های معروف ایرانشهر است.

گورستان اسپایج

این منطقه پنج هزار سال قدمت دارد و متعلق به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است. این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گورستان اسپیدژ بزمان با قدمتی 5 هزار ساله و متعلق به دوران پیش از تاریخ ایران باستان در روستای اسپیدژ بخش بزمان شهرستان ایرانشهر واقع شده است.

گورستان اسپیدج به دو دوره ماقبل تاریخ تقسیم می شود که یکی مربوط به عصر برنز میانه تا آغاز عصر آهن و دیگری مربوط به عصر آهن است که مربوط به هزاره دوم است.

محوطه باستانی اسپیدج که در کنار منابع آبی و نخلستان بزرگی به همین نام قرار دارد، آثاری از سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی را در خود جای داده است.

علاوه بر گورستان‌های باستانی در این منطقه، آثاری از قلعه و استحکامات مربوط به دوران اسلامی همچنان باقی مانده است. این قلعه به دلیل استفاده از سنگ آهک سفید در ساخت آن، «قلعه سفید» یا «دژ سفید» نامیده می شود. ” معروف است.

بازدید از جاذبه های گردشگری ایرانشهر را از دست ندهید

بقایای تاریخی فرهنگ لادیس

در سال های 1966-1967 گری هیوم از دانشگاه مینه سوتا تحقیقاتی را در مناطق لادیز و ماشکید بلوچستان انجام داد و در نتیجه این تحقیقات آثار و نمونه هایی از ابزار سنگی پارینه سنگی به دست آمد.

هیوم این آثار حاصل را فرهنگ لادیکی می نامد. این یافته ها حاکی از آن است که قسمت جنوب شرقی ایران در دوران پارینه سنگی (حدود 80 تا 100 هزار سال پیش) محل سکونت جوامع انسانی بوده است.

غار ملا سلیمان (هو سلیمان)

یکی از محلات تاریخی منطقه لاشار در نزدیکی روستای کپچ و از توابع این روستا می باشد. این غار در یکی از دره‌های رودخانه کوچک، یکی از شاخه‌های رودخانه کپچ، در کوه‌های گاروانی و در 5 کیلومتری جنوب روستای کپچ قرار دارد.

جاهای دیدنی و گردشگری ایرانشهر

چشمه آب گرم بزمان

چشمه آبگرم بزمان در روستای بزمان در 100 کیلومتری شمال غربی ایرانشهر قرار دارد که از میان سنگ های توف آندزیتی در شمال غربی روستا سرچشمه می گیرد. حوضی به شکل چشمه ساخته شد که اهالی در آن آب تنی می کنند.

چشمه آب گرم کتوکان در ایرانشهر

در بخش شمالی روستای کتوکان ایرانشهر چشمه ای با آب معدنی وجود دارد که در 27 کیلومتری این شهر قرار دارد. سرچشمه چشمه در 8 کیلومتری آن قرار دارد و از لابه لای شکاف های سنگ های آهکی به رنگ قرمز بیرون می آید.

دمای این چشمه با توجه به شرایط دمایی محیط تغییر می کند و املاح زیادی دارد.

بازدید از جاذبه های گردشگری ایرانشهر را از دست ندهید

دریاچه جازموریا

هامون جازموریان یک گودال زمین ساختی جوان در 150 کیلومتری غرب ایرانشهر است که ارتفاع آن از سطح دریای آزاد 350 متر است.

مساحت این هامون در فصول بارندگی 3300 کیلومتر مربع است و به دلیل شرایط خاص اقلیمی در بیشتر فصول سال به کف نمکی و رسی تبدیل می شود. رودخانه ها و آبراهه های دائمی و موقت زیادی به این هامون می ریزند که در این میان رودخانه های بمپور و خلیل اهمیت بیشتری دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا