ایران گردی

بازدید از جاذبه‌های گردشگری الیگودرز را از دست ندهید

تودی تریپ: Aligooders ترکیبی از دو کلمه Al به معنی خانواده و Gooders است.

مردم الیگودرز را به گودرز پهلوان یکی از پهلوانان نامدار شاهنامه نسبت می دهند و به مرور زمان ترکیب الگودرز به تدریج به الیگودرز تبدیل شد.

این شهر چهارمین شهر پرجمعیت لرستان است. اگر می خواهید سوغاتی بخرید، این شهر بسیار معروف است.

اگر می خواهید با قطار به این شهر بروید، باید بدانید که نزدیک ترین ایستگاه قطار در 22 کیلومتری ازنا قرار دارد. این شهر تا تهران 399 کیلومتر فاصله دارد و با اتوبوس از ترمینال جنوب می توان به آن رسید.

دیدنی های الیگودرز

آبشار سفید

آبشار آبسفید مهمترین جاذبه گردشگری الیگودرز است که در منطقه کوهستانی کالی واقع شده است.

این آبشار را آبشار اروس ایران می نامند و خود لاری ها به آن O Spade می گویند که به معنی آبشار سفید است.

بازدید از جاذبه های گردشگری الیگودرز را از دست ندهید

چرا به آن آب سفید می گویند؟ آب آبشار به صخره‌ها برخورد می‌کند و حباب‌های سفید تشکیل می‌دهد و به همین دلیل به آبشار سفید می‌گویند.

این آب از ارتفاع 70 متری می ریزد و رودخانه ای به طول 17 کیلومتر را تشکیل می دهد.

جاده اینجا کوهستانی است و در طول مسیر درختان بلوط و گردو را خواهید دید. بهترین زمان برای سفر به این منطقه بهار و اواخر تابستان است.

جاده دسترسی: این آبشار در 75 کیلومتری خود الیگودرز قرار دارد. تنها راه رسیدن به این آبشار از طریق روستاهای کاکلستان و قالیان است.

برای رسیدن به آبشار باید حدود دو ساعت در جاده کوهستانی رانندگی کنید و 15 دقیقه پیاده روی کنید.

آبشار چکانسکی

در نزدیکی روستاهای حسین آباد و دگانی، آبشار چکان مشرف به دره چکان قرار دارد. ارتفاع این آبشار 30 متر است و لبه آن پوشیده از درختان بلوط، گردو و گلابی است. ورودی آبشار چکان در 8 کیلومتری جاده محلی شول آباد است.

جاده دسترسی: راه دسترسی به آبشار از خرم آباد به سپیددشت آسفالته است و از سپیددشت تا آبشار بسیاری از نقاط جاده سیاه و آسیب دیده یا در دست ساخت و تعمیر است. حدود پنج کیلومتر تا آبشار، جاده از کناره کاملاً سیاه است همچنین در الیگودرس تقریباً به همین مسافت یا کمی بیشتر جاده وجود ندارد و کسانی که برای دیدن این آبشار می‌روند باید پیاده به سمت آبشار بروند.

بازدید از جاذبه های گردشگری الیگودرز را از دست ندهید

صفحه لاله های وارونه

دشت لاله های واژگون بزرگترین دشت از این نوع در جهان است و یکی از دیدنی های الیگودرز به شمار می رود. الیگودرها بزرگترین لاله های وارونه هستند، یکی از گونه های گیاهی کمیاب ایران که نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارد.

همه ساله از اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت پس از آب شدن برف های زمستانی و گرم شدن هوا می توانید تا 35 کیلومتری جنوب غربی الیگودرز را طی کنید تا از دیدن این خلقت زیبا شگفت زده شوید.

وسعت این دشت به بیش از 2900 هکتار می رسد و شامل چندین کوه می شود.

ارتفاع لاله‌های واژگون به بیش از 120 سانتی‌متر می‌رسد و نام‌های دیگر آن‌ها سوسن چالچراق و اشک مریم است. اگر به بازدید از این دشت زیبا رفتید، حواستان باشد که این گونه گیاهان بسیار کمیاب هستند و با چیدن آنها از بین نبرید.

جاذبه های گردشگری الیگودرز

کوه گالیا

کوه گالی یکی از جاذبه های الیگودرس است. رشته کوهی از رشته کوه های زاگرس که در قسمت شمالی آن دشت لاله قرار دارد. یکی از زیباترین دره های قالیکووه دره دم نام دارد و دلیل نامگذاری آن وجود مسیرهای صعب العبور و حیوانات وحشی مانند خرس است.

بزرگترین یخچال طبیعی قالی کوه در مسیر این دره قرار دارد که طول آن چندین کیلومتر است.

بازدید از جاذبه های گردشگری الیگودرز را از دست ندهید

ارتفاعات کوه های این منطقه بسیار بلند است که بلندترین آنها 4055 متر ارتفاع دارد که باعث شده بسیاری از کوهنوردان برای صعود به آن انتخاب کنند.

پوشش گیاهی منطقه شامل گونه‌های بلوط ایرانی، ارس، کیکم، زالزالک، گلابی وحشی، پسته وحشی، انجیر وحشی، نارنج وحشی، تمشک، شن، تفنگ، لاله واژگون، لاله ایرانی است.

غار بزنوید در رشته کوه گالی قرار دارد. این غار یکی از سکونتگاه های انسان های پیش از تاریخ بوده است.

پس از فرود 6 متری، غار در عمق 420 متری ادامه می یابد. برای بازدید کامل از این غار به تجهیزات فنی کامل نیاز است. شکار در کوه کالی ممنوع است.

آبشار برنج

آبشار بورینجه در 90 کیلومتری شهر الیگودرز در ضلع غربی روستای پیر امام و بر فراز کوه بورینجه به ارتفاع 3500 متر واقع شده است.

پس از گذر از جنگل های زاگرس و رسیدن به صخره های سیاه کوه، آبشار بارانجا خودنمایی می کند.

این آبشار یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای پلکانی ایران به شمار می‌رود که قسمت اول آن از بالای صخره‌های زاگرس و قسمت‌های بعدی از صخره‌های دیگر فرود می‌آیند.

منطقه صعب العبور برنجه دلیلی بر تخمین ارتفاع دقیق آبشار و اعداد مختلفی از 200 متر تا 800 متر برای آن ذکر شده است.

آتشکده کیورز امیرآباد

تپه کیورز امیرآباد یا آتشکده یکی از بناهای به جای مانده از دوران پس از اسلام است که در روستای کیورز امیرآباد شهرستان الیگودرز قرار دارد.

این بنای تاریخی و ارزشمند در ۱۴ آذر ۱۳۸۰ با شماره ۴۳۵۶ به ثبت آثار ملی رسیده است.

آبشار وارگ

این آبشار در روستایی به همین نام قرار دارد و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری الیگودرز به شمار می رود.

آب فراوان این آبشار از صخره سرچشمه می گیرد و اولین آبشار ایجاد می شود. سپس در فاصله 15 متری از صخره دوم فرو می ریزد و آبشار دوم ظاهر می شود که در نهایت به رودخانه می ریزد.

می توان گفت این آبشار در منطقه صعب العبوری قرار دارد که ارتفاع آن حدود 57 متر و عرض آن 50 متر است.

بازدید از جاذبه های گردشگری الیگودرز را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا