ایران گردی

بازدید از جاذبه‌های کویر مصر اصفهان

تودی تریپ: در کویر مصر نیز مانند دیگر کویرها، مناظر بی نظیر، شب های سرد، تپه ها و دامنه های خطرناک و هیجان انگیز وجود دارد که می توانید لذت گردشگری کویر را در این منطقه تجربه کنید. وقتی در صحرای مصر کاوش می کنیم، با نیزارهای جذاب و شگفت انگیز، نمکزارهای زیبا، شوره زارها و جمعیت شترها مواجه می شویم، اما مکان های دیگری نیز در صحرای مصر وجود دارد که شاید ندانید.

دیدنی های کویر مصر اصفهان

دریاچه نمک

به عقیده بسیاری از مردم دریاچه نمک زیباترین منطقه اطراف کویر مصر است اما به دلیل دوری از کویر بیشتر مورد بازدید افرادی قرار می گیرد که می خواهند از سمت شرق و روستای طبس به کویر مصر بروند. ، زیرا برای دسترسی به دریاچه نمک خور در شرق روستای مصر به روستای خور رفته و از روستای خور وارد جاده طبس شوید تا دریاچه نمک را در میانه راه ببینید. دریاچه نمک خور از ارزش بالایی برخوردار است زیرا با طولی نزدیک به 2000 کیلومتر بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است.

گشت و گذار در کویر مصر اصفهان

دریاچه نمک خور چشم اندازی بی نظیر دارد و مقصدی متفاوت و خاص برای عکس های جذاب و فوق العاده خواهد بود. اما یک نکته مهم که خوب است بدانیم. همانطور که می دانیم دریاچه های نمک به دلیل عمق زیاد دارای باتلاق های خطرناکی هستند و افراد و حیوانات مختلفی در این باتلاق گیر افتاده و در نهایت به سمت مرگ کشیده شدند و همچنین برخی گمان می کنند که از این دریاچه نمک خور به نام دریاچه ای نامگذاری شده است. بخشی از کویر است تنها با وسایل نقلیه آفرود می توانید به این دریاچه سفر کنید و از مکان های زیبای آن لذت ببرید، اما نکته مهم اینجاست که عمق دریاچه در عمیق ترین حالت خود بین 5 تا 10 سانتی متر است. از طرفی به دلیل صاف بودن جاده حتی با ماشین های معمولی هم می توان به نقاط مختلف دریاچه رفت.

رشته دریاچه نمک خور

چند ضلعی ها پدیده های جذاب و زیبایی هستند که اغلب در مناطق کویری یافت می شوند. اگرچه بیابان ها بسیار گرم و خشک هستند، اما معمولا در فصل زمستان در مناطق کویری باران می بارد.

گشت و گذار در کویر مصر اصفهان

آب باران به سمت دریاچه سرازیر می شود و از آنجایی که بیابان ها املاح زیادی دارند، آب باران بسیار شور می شود، البته در اثر گرمای هوا، آب به سرعت تبخیر می شود و فقط املاح آن باقی می ماند. به دلیل اختلاف دمای شب و روز، بقیه نمک ها دچار انبساط و انقباض شده و خرد می شوند و پس از آن رطوبت محبوس شده در لایه های زیرین نمک ها خارج شده و پدیده چندضلعی به دست می آید. چند ضلعی ها به شکل پنج ضلعی منظم هستند، بسیار زیبا هستند و در بسیاری از نقاط دریاچه نمک خور دیده می شوند.

مناظر دیدنی کویر مصر

سوراخ سیلیکونی

چال سلکانون در قسمت جنوبی کویر بزرگ مرکزی ایران و در شمال روستای مصر واقع شده و یکی از دیدنی های کویر مصر به شمار می رود. چاله ها به مناطقی اطلاق می شود که نسبت به نواحی اطراف پایین تر بوده و دارای فرورفتگی در زمین هستند. چال سلکانون نیز شیب زیبایی است که اطراف آن را تپه های شنی احاطه کرده است و منظره جالبی را برای شما رقم زده است.

گشت و گذار در کویر مصر اصفهان

برای رفتن به چال سلکنون و دریاچه سلکنون باید از روستای مصر به شمال بروید و بعد از روستای فرحزاد دو مسیر را به چال سلکنون بروید تا به دو مسیر دیگر برسید، مسیر شمالی شما را به چال سلکنون و مسیر شمال شرقی شما را به دریاچه نمک سلکنون، تخت عروس و تخت عباسی.

تخت عروس

تخت عروس یکی از زیباترین مناطق کویری ایران به شمار می رود که از آنجا می توان تپه های شنی، چال سلکنون، روستای مصر، تخت شور و در صورت مساعد بودن هوا، باتلاق های کویر مرکزی و … را دید. کوه های دامگان.

دیوارهای شرقی و نیمه شمالی بر اثر فرسایش به صورت پلکانی درآمده و منظره ای باورنکردنی ایجاد کرده است. به دلیل وزش باد شدید، سنگریزه های زیادی در بالای تخت وجود دارد. مردم کویر به مکان های زیبا عروس می گفتند و منظره زیبای بالای این تخت دلیل لقب تخت عروس به این منطقه است.

قلعه و بنای قدیمی بیاضه

روستای بیاضه در قسمت کویری اصفهان در 50 کیلومتری جنوب شرقی خور قرار دارد و از نخلستان ها و آثار تاریخی تشکیل شده است.

گشت و گذار در کویر مصر اصفهان

جالب اینجاست که در سفرنامه ناصرخسرو از قلعه تاریخی بیاضه با بیش از هزار سال معماری ساختمانی دوره ساسانی یاد شده است. علاوه بر بازدید از قلعه، قدم زدن در جنگل های سرسبز نیز می تواند برای شما جذاب باشد. هتل روستای بیاضه که در بالای کویر واقع شده است، با چشم انداز زیبا، چشم انداز آب و اتاق هایش قلب هر گردشگر داخلی و خارجی را تسخیر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا