ایران گردی

بازدید از جاذبه‌های طبیعی مریوان را از دست ندهید

تودی تریپ: مریوان یکی از شهرهای مرزی کشور در استان کردستان است که به دلیل قرار گرفتن در مجاورت دریاچه زریوار و منطقه اورامان یکی از مقاصد مهم و ارزشمند گردشگری در غرب کشور است و دارای زیبایی و زیبایی است. طبیعت بکر، چشم اندازهای شگفت انگیز کوه و آب و هوای مناسب و مساعد.

در مورد نام مریوان روایات متعددی وجود دارد. برخی معتقدند مراوی در زبان کردی به معنای محل اردک ها است و این منطقه به دلیل وجود دریاچه زریوار که زیستگاه انواع اردک ها است به مریوان معروف است.

برخی دیگر معتقدند که این مکان زمانی محل کسب و کار مردم «مورو» بوده است که بعدها به دلیل وجود محصولات جنگلی مانند مایو، درخت گاز و کتیرا در این مکان ساکن شدند. به همین دلیل به مرور زمان مریوان به شهرت رسید.

جاذبه های طبیعی درجه یک مریوان

دریاچه زریوار (زریبار)

یکی از زیباترین، بی نظیرترین و بزرگترین دریاچه های آب شیرین دنیا همین دریاچه زریوار مریوان است که مانند نگینی می درخشد و یکی از مهم ترین جاذبه های مریوان است. دیدن این دریاچه بزرگترین بهانه برای مسافران و گردشگران است.

بازدید از جاذبه های طبیعی مریوان را از دست ندهید

آب شیرین این تالاب از چشمه های خودجوش اطراف آن تامین می شود. این دریاچه زیبا در میان جنگل‌های سرسبز قرار دارد و اطراف آن میزبان انواع گیاهان، پرندگان، آبزیان و پستانداران است.

دریاچه زیبای زریوار یا زریبار بزرگترین و زیباترین دریاچه آب شیرین غرب ایران و یکی از منحصربفردترین دریاچه های آب شیرین جهان است که با زیبایی خود هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

این دریاچه در سه کیلومتری غرب شهر و در ارتفاع نزدیک به دو هزار متری قرار دارد. قرار گرفتن دریاچه زریوار در میان جنگل های انبوه با انواع درختان، مکانی باشکوه و زیبا در این نقطه ایجاد کرده و آن را به مهم ترین جاذبه گردشگری غرب کشور و استان کردستان تبدیل کرده است.

همچنین افسانه ها و داستان های زیادی در مورد این دریاچه وجود دارد که می توانید از زبان مردم محلی این منطقه بشنوید. آب زریوار از چشمه های اطراف تامین می شود. به همین دلیل این دریاچه ابتدا با نام «زیراوبار» که در زبان کردی به معنای آب کف است شناخته شد و سپس به «زریوار» تغییر نام داد.

بازدید از جاذبه های طبیعی مریوان را از دست ندهید

انواع آبزیان، پرندگان، گیاهان و برخی از پستانداران در مجاورت این دریاچه گرانبها زندگی می کنند.

رودخانه سیروان

رودخانه زیبای سیروان که از بخش ورزاب مریوان سرچشمه می گیرد بسیار طولانی و پرپیچ و خم و به معنای (روح پاک) است. انتهای مسیر پرتلاطم این رودخانه به رود دیاله یا دربندیهان عراق می رسد.

آبشار گیله

آبشار گویله در روستای گویله قرار دارد و ارتفاع آن بیش از 50 متر است و مسیر آن از سقز به مریوان است. این مکان بسیار زیبا و سرسبز یکی از جاذبه های مریوان است.

غار کونا شام شم

در زبان کردی (غار کونا چم چم) به معنای چاله یا سوراخ است که سوراخ ها محل مناسبی برای زندگی خفاش ها است. این غار زیبا و خاص که یکی از جاذبه های گردشگری مریوان به شمار می رود در نزدیکی روستای تارک تپه در میان کوه های شمال شرقی مریوان در منطقه ای به نام کوه چهل چشمه قرار دارد.

بازدید از جاذبه های طبیعی مریوان را از دست ندهید

غار شام شام در طول میلیون ها سال از کوه های آهکی در همین منطقه شکل گرفته است. این غار به دلیل وسعتی که کمتر از پانصد متر دارد، یکی از غارهای زیبای کوچک محسوب می شود.

دیدنی های مریوان

ارتفاعات چهل چشمه

کوه چهل چشمه سه هزار متر ارتفاع و 140 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، این کوه در ارتفاعات مریوان قرار دارد و وقتی بر بلندای این کوه می ایستیم مناظر بسیار زیبایی در اطراف آن به چشم می خورد که برای گردشگران سفر به این مکان بهانه خوبی است.

استراحتگاه خوب

تفرجگاه ملاقوبی در قسمت شمالی اراضی روستای هجرت و جنوب شرقی روستای برقلعه قرار دارد و به دلیل زیارتگاهی به نام ملاقوبی به این نام نامیده شده است. چشمه های آب، طبیعت بکر و سرسبز و درختان انبوه در کنار چشم اندازهای دلفریب این منطقه را به یکی از دیدنی ترین مکان های مریوان تبدیل کرده است.

معمولی بود

دشت بیلو در 15 کیلومتری مریوان قرار دارد و یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری این شهرستان است.

بازدید از جاذبه های طبیعی مریوان را از دست ندهید

این دشت با پوشش گیاهی متنوع و چشمه های متعدد و جنگل های سرسبز اطراف به یکی از مکان های محبوب و مناسب برای گشت و گذار و تفریح ​​در این شهر تبدیل شده است.

در ایام مختلف سال به ویژه در ایام نوروز و آخر هفته میزبان تعداد زیادی از مردم محلی و روستاییان بود. همچنین این دشت به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی و تنوع پوشش گیاهی هرساله میزبان لک لک ها می باشد.

منطقه تفریحی کومچیان

تفرجگاه قمچیان در مسیر جاده مریوان به سقز در کنار نهرها، کوه های سر به فلک کشیده، درختان سرسبز و مناظر شگفت انگیز قرار دارد. بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری مانند قارچ، پیچک، ریواس و حیوانات وحشی مانند خرس، روباه، خرگوش و گرگ را می توان مشاهده کرد.

در این اقامتگاه، شما مسحور طبیعت خواهید شد و آرامش زیادی به دست خواهید آورد. یکی از ویژگی‌های مطلوب این منطقه وجود گیاهان خوراکی فراوان، پرندگان و کوه‌های مختلف مانند چاوک و قله امام است که فرصت‌های بسیار خوبی برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی است.

بازدید از جاذبه های طبیعی مریوان را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا