ایران گردی

بازدید از جاذبه‌های دیدنی بیله‌ سوار اردبیل را از دست ندهید

تودی تریپ: بیل سوار شهری با دشت های سرسبز بهاری و مزارع حاصلخیز و طبیعتی مثال زدنی یکی از بهترین جاذبه های استان اردبیل، دروازه جمهوری آذربایجان و قفقاز است که در بخش مرکزی شهرستان بیله سوار در شمال استان اردبیل قرار دارد.

بیله سوار در زمستان آب و هوای معتدل و مرطوب و در تابستان نسبتاً گرم دارد.

کشاورزی و تجارت از طریق گمرک از مشاغل اصلی مردم بیله سوار است که سالانه میلیون ها نفر را به خود جذب می کند و دلیل اصلی این امر گمرک است، طبق آمار سالانه حدود 5 میلیون نفر از مرز این شهرستان عبور می کنند. سال

شهرستان بیله سوار نام سابق بیله سوار در زبان مردم آذربایجان، آران و ارمنستان «آران» (آرانلوق) است که به معنای دشت گرم آفتابی و زمستان است.

بعدها پیله سوار، بیله سوار نامیده شد و سپس بیله سوار در گوشه شمال شرقی اردبیل و جنوب رود ارس در حدود 50 کیلومتری سمت شرقی دریای مازندران قرار دارد.

بیله سوار بیش از چهار هزار و پانصد سال سابقه تاریخی دارد که در الواح سومری نوشته ساموئل کرامر با ترجمه داود رسایی ذکر شده است و از آن تاریخ نام بیله سوار در بیستون ثبت شده و نیز یافت می شود. در سنگ گلشین بین مرز ایران و عراق.

حتما از دیدنی های اردبیل دیدن کنید

دیدنی های تاریخی بیله سوار

بازارچه مرزی بیله سوار

بازارچه مرزی و گمرک شهر بیله سوار بیش از 200 سال از فعالیت خود می گذرد و یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری و بین المللی استان اردبیل است.

گمرک بیله سوار بین ایران و آذربایجان مشترک بوده و به صورت 24 ساعته فعال است. اجناس با قیمت مناسب در بازارچه مرزی به فروش می رسد.

کت و شلوار مردانه، پوشاک زنانه و لوازم آرایشی در این بازارها فروش بیشتری دارند.

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان اردبیل بازارچه مرزی شهرستان بیله سوار است که بیش از سیصد غرفه در نقطه صفر مرزی آذربایجان دارد.

هر ساله در ایام نوروز صدها گردشگر خارجی از طریق گمرک بیله سوار وارد ایران می شوند و در کنار بازدید از مناطق گردشگری استان اردبیل به مناطق دیگر نیز سفر می کنند.

اکثر گردشگران و مسافران محلی به دلیل قیمت پایین محصولات، همیشه بازدید از این بازار را در اولویت قرار می دهند.

کاروانسرای شورگیول

کاروانسرای شورگل در روستایی به همین نام در شهرستان بیله سوار واقع شده است. این کاروانسرا با سنگ های بزرگ ساخته شده و حتی در قسمت های گنبد آن نیز از همین سنگ ها استفاده شده است.

قدمت این بنا به طور دقیق مشخص نیست، اما اشیاء یافت شده در این کاروانسرا مربوط به دوران اشکانیان است.

نزدیک این کاروانسرا چشمه ای با آب معدنی شرب وجود دارد که از طریق خط لوله آب شرب مورد نیاز روستای شورگیول را تامین می کند.

حتما از دیدنی های اردبیل دیدن کنید

به تپه پایین کمک کنید

بیله سوار شهری قدیمی است و آثار تاریخی متعلق به دوره های مختلف را در خود جای داده است. تپه های تاریخی متعددی در این شهر وجود دارد که یاریم تپه سفلی یکی از قدیمی ترین آنهاست.

یاریم، تپه پایینی در روستای عودلو قرار دارد و پس از تحقیقات مشخص شد که این تپه مربوط به عصر آهن و دوره اشکانی است.

یاریم تپه سفلی در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه های بیله سوار در اردبیل

شهر کندوی عسل روستای پاتلکان

شهر کندوی در 10 کیلومتری جنوب شهر جعفر آباد در کنار روستای پاتلکان واقع در شهرستان بیله سوار قرار دارد. این منطقه متعلق به هزاره اول – دوره اشکانی است.

این شهر با کاوش در داخل تپه محوری و بدون استفاده از مصالح ساختمانی با کاوش های گنبدی شکل و با محاسبات دقیق ساخته شده است.

هر حفاری دارای اتاق هایی است که از چهار طرف به اتاق های بعدی با راهروهایی منتهی می شود و این اتاق ها نیز مسیری به اتاق های بعدی دارند و این کار کیلومترها ادامه دارد.

به دلیل تاریکی و کمبود اکسیژن، هیچکس نتوانسته به پایان آن برسد.

حتما از دیدنی های اردبیل دیدن کنید

مدرسه امام خمینی بیله سوار

در زمان محمدعلی شاه و احمدشاه از این مدرسه که بنای خشتی است به عنوان مدرسه استفاده می شد و فرزندان بیله سوار توسط ملا ملاجواد قرآن و سایر علوم را آموزش می دادند.

در اواخر سلطنت احمدشاه، مدرسه خشتی قدیمی ویران شد و مدرسه موجود با معماری یاور ماکوی که از مرزبانان منطقه بود، این مدرسه که مدرسه پهلوی نامیده می شد، باعث جذب دانش شد. با شناخت بیله سوار و اطراف و رفع تشنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدرسه پهلوی به مدرسه امام خمینی (ره) تغییر نام داد و خوشبختانه ساختمان قدیمی این مدرسه همچنان سالم است و امروز عنوان مدرسه را یدک می‌کشد. قدیمی ترین بنای آموزشی استان اردبیل و منطقه موگان و یکی از آثار تاریخی و دیدنی این شهرستان است.

قیز قالاسی (قلعه دختر)

یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان کیزکالا «قلعه دختر» کنار رود برزند در 17 کیلومتری شمال شهر گرمی است که سبک و نام آن را به دوران اشکانیان و ساسانیان نسبت می دهند.

بر اساس تحقیقات و سرامیک های به دست آمده، تاریخ ساخت این قلعه از دوره ساسانی و آغاز اسلام تا قرن پنجم هجری است.

پلان این بارو مستطیل شکل است و برج و باروی نسبتاً بزرگی با ملات و ملات آهک در آن ساخته شده است.

حتما از دیدنی های اردبیل دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا