ایران گردی

بازدید از جاده و روستای حجیج در کردستان

تودی تریپ: مهمترین دلیل برای رفتن به هجیج طبیعت بسیار زیبا است. آسمان آبی، چشمه های پرآب، رودخانه خروشان، ارتفاعات سرسبز، هوای تازه و معماری زیبا این روستا را به یکی از بهترین مقاصد سفر تبدیل کرده است.

روستای هجیج در میان کوه ها قرار دارد و به جز قسمت شرقی روستا، سه طرف دیگر به کوه های مرتفع محدود شده است. این روستا به عنوان پاک ترین روستای منطقه اورامان شناخته می شود. جریان آب رودخانه سیروان فرصتی را ایجاد کرده است تا در سفر به حج از قایق سواری لذت ببرید.

روستای زیبای هجیج کردستان

این دو مسیر قلب روستاهای پلکانی ایران و شاید جهان را تشکیل می دهند. این جاده در ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه در استان کرمانشاه روستایی به نام هجیج که روستایی پلکانی با کوه های صخره ای است قرار دارد.

خانه هایی که از دور در این مناظر دیده می شوند به گونه ای طراحی شده اند که درست مانند ماسوله; سقف هر خانه ای سقف خانه دیگری است. اما تفاوت اصلی آن با ماسوله رودخانه های پر پیچ و خم آن است که زیبایی آن را چند برابر می کند.

بازدید از جاده و روستای هجیج کردستان

اگر وقت یا دلایل دیگر ندارید، می توانید جاده هجیج به اورامان را از 85 کیلومتر به 50 کیلومتر تغییر دهید و از مسیر نزدیک تری به رانندگی ادامه دهید.

بیشتر مردم به محض دیدن زیبایی هجیج سفر خود را به پایان می‌رسانند و به ابتدا باز می‌گردند، اما نکته قابل توجه این است که اگر مستقیماً به سمت هجیج ادامه دهند و از طریق تابلوهای راهنما به سمت اورامات حرکت کنند، به جاده‌ای می‌رسند که رودخانه سیروان است. همچنین دارای آبشارها و چشمه های فراوان است و شیب تند جاده یکی از مواردی است که به هیجان انگیزتر شدن آن کمک می کند.

اگر این جاده را ادامه دهید به شهر نوسود می رسید. این شهر مرکز بخش نوسود پاوه است و در 45 کیلومتری پاوه قرار دارد. جالب است بدانید 80 سال پیش شهر کوچک مرزی نوسود مقر جعفر سلطان یکی از خان های اورامان بود. کشف شده است این شهر همچنین می تواند زیبایی آن را به عنوان یکی دیگر از جاذبه های دیدنی فراموش کند.

بازدید از جاده و روستای هجیج کردستان

روستا و جاده دیدنی هجیج

در استان کرمانشاه و در شهرستان پاوه روستایی پلکانی با کوه های سنگی به نام روستای هجیج وجود دارد. خانه های این روستا شبیه ماسوله است با این تفاوت که رودخانه های پرپیچ و خم با آبی زلال و خنک وجود دارد.

وقتی از این روستا وارد جاده اورامان شوید، جاده زیبایی در انتظار شماست. جاده حاجیج – اورامانات، جاده‌ای که به خاطر کباب‌پزی، رودخانه و چشمه‌های پر آب شهرت دارد. انتهای جاده حاجیج اورامانات شما را به روستای اورامان می رساند. وقتی در این جاده قدم می زنید زیبایی دو روستا و مسیر شما را مسحور خود می کند.

جاده هجیج – اورامانات یکی از جذاب ترین جاده ها با جاده کوهستانی پرپیچ و خم و چشم اندازهای بکر و چشم نواز است. به یاد داشته باشید که بخشی از جاده حاجیج – اورامانات خاکی است و رانندگی در آن ممکن است کمی سخت باشد. بهتر است قبل از تاریک شدن هوا به یکی از این دو روستا برسید و به دلیل خطرات جاده است. بهتر است سفر خود را از بهار شروع کنید و تابستان را انجام دهید.

بازدید از جاده و روستای هجیج کردستان

گردشگران زیادی برای دیدن این روستای زیبای کردنشین جاده پاوه به هجیج را طی کرده‌اند، اما اغلب نمی‌دانند که اگر به انتهای این جاده برسند، با مناظر بکر و بدیع رودخانه سیروان، آبشارها و چشمه‌های مختلف روبرو خواهند شد.

باربیکیوهایی که در طول مسیر در منطقه Belle Bar قرار دارند با گوشتی بی نظیر از شما پذیرایی می کنند. عرض کم، ریزش گاه و بیگاه کوه، شیب تند و طراحی هندسی عجیب این جاده نیز هیجانی فراموش نشدنی را برای گردشگران ایجاد می کند.

در برخی نقاط جاده باغ های سرسبز و در برخی نقاط مرتفع چندین متر برف وجود دارد. این به شما تنوع بی نظیری از زمان را در طول این جاده می دهد، آبشاری پر از آب به نام بل وجود داشت.

آب این آبشار به دلیل غلظت خوب و قابل قبولی که داشت به صورت معدنی فروخته شد و در کنار آن کارخانه آب معدنی بل احداث شد. امروزه به دلیل احداث سد سیروان در این منطقه، بازدید از این آبشار برای گردشگران غیرممکن است.

بازدید از جاده و روستای هجیج کردستان

اما در گذشته انواع تورها برای بازدید از آبشار و رودخانه سیروان در قالب گردشگری انجام می شد. از سوی دیگر، اگر از آبشار به سمت بالا حرکت کنید، با باغ های میوه متفاوتی مواجه خواهید شد.

در این منطقه می توانید معروف ترین انار و گردو را پیدا کنید. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و نداشتن زمین مسطح دارای سیستم معماری خاصی برای باغداری است. باغ ها به صورت پلکانی روی هم ساخته شده اند و در دامنه کوه می توان باغ های بسیار زیبایی را دید که می تواند بهترین مقصد برای طبیعت گردی باشد.

بهترین فصل برای سفر به این منطقه بهار است. با توجه به اینکه تابستان های نسبتاً گرم و خشکی را در منطقه پیش رو خواهید داشت و با توجه به ارتفاع زیاد منطقه، این منطقه همچنان دارای پاییز و زمستان سرد و پرباران است.

روستای هجیج آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. در فصل زمستان به دلیل بارش برف و باران، هوای این منطقه سرد و در فصل بهار و تابستان هوا بسیار مطبوع و مطبوع است. اگرچه هر فصل و زمان حج زیبایی خاص خود را دارد، اما بهترین زمان برای رفتن به حج بهار و تابستان است.

بازدید از جاده و روستای هجیج کردستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا