ایران گردی

بازدید از تنگه تامرادی یاسوج را از دست ندهید

تودی تریپ: علاوه بر شهرهای معروف توریستی ایران که همه نامشان را می شناسیم، شهرهایی هم هستند که با وجود ظرفیت بالای جذب گردشگر به دلیل طبیعت بکرشان، کمتر شناخته شده و نادیده گرفته شده اند.

از جمله این شهرها می توان به کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد که مرکز آن شهر یاسوج است.

جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی در این استان وجود دارد که تجربه بازدید از آنها می تواند یکی از بهترین خاطرات سفر شما به ایران باشد.

این شهر که اکثرا کوهستانی است مملو از آبشارهای دیدنی است که بیشتر آنها به اندازه زیبایی های طبیعی دیگر شهرهای ایران مورد توجه قرار نمی گیرند.

در واقع شهر کگیلو و بویراحمد به عنوان سرزمین آبشارهای خروشان شناخته می شود.

مسیر تنگه تامرادی

تنگ تامرادی یک دره صخره ای نسبتا عمیق است که در مسیر آن بستری از تخته سنگ های بزرگ وجود دارد و نهر آبی از میان آن می گذرد.

این تنگه نام خود را از یکی از عشایر اصلی ایل بویراحمدی ها گرفته و در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله 50 کیلومتری یاسوج قرار دارد.

حتما از تنگه تامرادی یاسوج دیدن کنید

با توجه به مناظر طبیعی و جذاب موجود در این تنگه و آب و هوای مطبوع به ویژه در فصول گرم سال، این تنگه مکانی مناسب برای طبیعت گردی و همچنین گردشگران محسوب می شود.

لازم به ذکر است که تنگه تامرادی یاسوج نه تنها یکی از محبوب ترین جاذبه های طبیعی این شهر است، بلکه از نظر تاریخی نیز جایگاه ویژه ای دارد.

بر اساس برخی منابع تاریخی، در زمان هخامنشیان، زمانی که نیروهای اسکندر مقدونی پیشروی کردند و به شهرهای ایران حمله کردند، در این تنگه با ارتش سردار ایرانی آریوبرزنس مواجه شدند و گمان می‌رود این مکان جایی است که ارتش دلاور ایران با اسکندر جنگید.

این تنگه شاهد یک واقعه تاریخی دیگر نیز بود و آن پیروزی غرور آفرین طایفه بویار احمدی در مقابل نیروهای نظامی شاهنشاهی در درگیری های تقسیم زمین بود.

تنگه تامرادی در استان کهگیلویه و بویراحمد و در 48 کیلومتری یاسوج واقع شده است.

برای رسیدن به این تنگه می توانید ابتدا به شهر یاسوج برسید و سپس از جاده یاسوج به بابامیدان بروید، سپس حدود 25 کیلومتر در جاده سپیدار ادامه دهید تا به خروجی کوچکی در سمت چپ برسید که در نهایت پس از طی کردن یک جاده پر پیچ و خم خم به این منطقه زیبا می رسد.

به طور کلی می توانید با هواپیما، اتوبوس یا ماشین شخصی خود به این استان سفر کنید اما به دلیل نبود خطوط ریلی امکان استفاده از قطار وجود ندارد.

بارش برف در مناطق کوهستانی یاسوج و آب شدن این برف ها و به دنبال آن جاری شدن آب از میان کوه ها منجر به ایجاد آبشارهای باورنکردنی در دل کوه می شود. بدون شک یکی از زیباترین آنها را می توان در تنگ تامرادی یاسوج دید.

حتما از تنگه تامرادی یاسوج دیدن کنید

در واقع می توان گفت که دیدنی ترین جاذبه طبیعی در این تنگه، آبشارهای آبشاری آن است که شامل چهار آبشار با ارتفاع 10 متر تا 50 متر است.

تماشای ریزش آب بر روی سنگ های بزرگ انتهای آبشار بسیار لذت بخش است.

چنارهای زیبا و کهنسالی که در اطراف این تنگه وجود دارد زیبایی این منظره را دو چندان کرده است.
سطح دشواری تانگ تامرادی

نمی شود به یاسوج رفت و تنگه تامرادی را ندید. اگر قبلا به یاسوج رفته اید و تنگه تامرادی را ندیده اید. هر چه زودتر برای سفر بعدی خود به یاسوج برنامه ریزی کنید.

چشمان خود را ببندید و خود را در جاده ای باریک و پر پیچ و خم تصور کنید. شما به جایی می روید که جنگ های زیادی از جنگ های آریوبرزنس و اسکندر مقدونی گرفته تا جنگ های کیلراس و رضاخان در آن صورت گرفته است. مکانی پر از آبشارهای بکر و چشمه های طبیعی.

«تمرادی» نام نزدیک‌ترین روستا به این منطقه گردشگری و نام یکی از بزرگ‌ترین طوایف بویراحمد است.

این تنگه تا شهر یاسوج حدود 46 کیلومتر و 50 دقیقه فاصله دارد و پیمایش فنی کامل آن حدود 6 ساعت زمان می برد.

این تنگه برای دره اول مناسب است و درجه سختی آن 3 از 7 است.

نشانی: استان کهگیلویه و بویراحمد در 50 کیلومتری غرب یاسوج

حتما از تنگه تامرادی یاسوج دیدن کنید

اگر از شهر یاسوج به سمت جاده بابامیدان بروید، پس از طی حدود 25 کیلومتر رانندگی در جاده گچساران به دوراهی سپیدار می رسید که شما را به تنگ تامرادی می رساند.

پس از طی 10 کیلومتر، جاده پر پیچ و خم تنگ تامرادی در پیش است تا در نهایت به مقصد مورد نظر تنگ برسید.

بهار و تابستان: با توجه به آب و هوای معتدل منطقه، بهترین زمان برای سفر به تنگ تامرادی بهار و تابستان است

پاییز و زمستان: با شروع فصل سرما و کاهش دما، بارش برف و یخبندان، سفر به این مکان زیبا توصیه نمی شود.

گردشگرانی که به تنگ تامرادی سفر می کنند می توانند از ارتفاعات آن بالا رفته و از شنا در استخرهای زیر آبشار لذت ببرند.

در دل بستر سنگ هایی که در این تنگه قرار دارند غارهای اسرارآمیزی وجود دارد که گاه جریان آب از میان آنها منظره زیبایی را به نمایش می گذارد.

لازم به ذکر است که در این آب و هوای مطبوع درختان بلوط زیادی رشد می کنند و از آنجایی که این درختان محل لانه سازی مناسب برای سنجاب های زیبا و دوست داشتنی هستند، این موجودات کوچک و قهوه ای رنگ را می توان در میان درختان این تنگه یافت.

این تنگه در واقع یکی از معدود مکان هایی است که زیستگاه سنجاب ایرانی معروف به سنجاب زاگرس محسوب می شود.

لازم به ذکر است این گونه جانوری از جمله گونه هایی است که مورد حمایت بسیاری از گروه های حامی محیط زیست و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد.

همچنین کبک و خرس از جمله جانوران کمیابی هستند که در این منطقه به وفور یافت می شود.

حتما از تنگه تامرادی یاسوج دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا