ایران گردی

بازدید از تماشایی‌ترین تزئینات در مقبره شیخ صدرالدین

به گزارش تودی تریپ، آرامگاه سیدصدرالدین در شمال استان آذربایجان غربی در چهار کیلومتری چالدران و بین روستاهای گل عشاقی و سادل قرار دارد. آرامگاه سیدصدرالدین یادگاری از جنگ چالدر است که متعلق به سیدصدرالدین صفوی نخست وزیر شاه اسماعیل صفوی است. این بقعه در تاریخ 4 اسفند 1379 هجری شمسی با شماره ثبت 3256 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آرامگاه شیخ صدرالدین با الهام از معماری اصیل ایرانی و استفاده از آجر و سنگ قرمز در دوران ساخته شده است. عصر صفویان

آشنایی با مقبره شیخ صدرالدین

آرامگاه سیدصدرالدین نخست وزیر شاه اسماعیل صفوی یکی از اماکن معروف استان آذربایجان غربی در شهرستان چالدران است که نماد شجاعت و دلاوری، وطن دوستی ایرانیان و نماد استواری در دفاع از ناموس و خاک ایران. در واقع این بقعه که در 4 اسفند 1379 هجری شمسی با شماره ثبت 3256 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یادآور رشادت ها و رشادت های ایرانیان در دوران صفویه و در جنگ معروف چالدر است.

بازدید از دیدنی ترین تزئینات در مقبره شیخ صدرالدین

شهر چالدران را بیشتر به خاطر جنگ چالدران می شناسند. جنگی که بین شاه اسماعیل اول صفوی و سلطان سلیم اول عثمانی در 31 اوت 893 هجری قمری روی داد. از آثار این جنگ در شهر، قبرستان مردگان و چندین مجسمه در محل نبرد و داخل شهر به جا مانده بود.

آرامگاه سیدصدرالدین یادگاری از جنگ چالدر است که متعلق به سیدصدرالدین صفوی نخست وزیر شاه اسماعیل صفوی است. وی در جنگ چالدران با 27 هزار سرباز رشید اسلام با رشادت های فراوان در این مکان به شهادت رسید. در ورودی مقبره، مجسمه فایبرگلاس و بتنی برنزی رنگ سیدصدرالدین خودنمایی می کند. این قبرستان دارای مقبره‌ای است که علاوه بر مقبره سیدصدرالدین، قبر امیر عبدالبکی نخست‌وزیر نیز در آن قرار دارد.

این اثر در 4 اسفند 1379 هجری شمسی با شماره ثبت 3256 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت اما قبر وی برای بسیاری از ایرانیان ناشناخته مانده است. نماینده مردم ماکو، چالدران، شاوت و پلدشت در شورای اسلامی دلیل این مشکل را نبود دسترسی مناسب اعم از راه آهن، بزرگراه و بزرگراه و همچنین ناکافی بودن تعداد پروازها می داند.

بازدید از دیدنی ترین تزئینات در مقبره شیخ صدرالدین

آرامگاه سیدصدرالدین یکی از مهمترین بناهای مذهبی تاریخی و اماکن دیدنی چالدران در شمال استان آذربایجان غربی است. این بقعه در چهار کیلومتری چالدران بین روستاهای گل عشاگی و سادل قرار دارد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، چهار کیلومتری چالدران، نزدیک روستاهای گل عشاگی و سادل.

تزئینات دیدنی تر در مقبره شیخ صدرالدین

مقبره شیخ صدرالدین به عنوان نمادی از رشادت و میهن پرستی ایرانیان برای پاسداشت یاد و خاطره ۲۷ هزار شهید جنگ چالدران با الهام از معماری اصیل ایرانی و استفاده از آجر و سنگ قرمز در دوران صفویه ساخته شده است. این اثر زیبا یکی از بقعه های منحصربفرد اسلامی به شمار می رود که به صورت بنایی 6 ضلعی ساخته شده و در دشتی وسیع واقع شده است. این دشت یادآور واقعه تاریخی جنگ چالدران و نبرد شدید ایران و عثمانی است.

سه مصالح اصلی به کار رفته در بنا سنگ با ملات گل و آهک و سنگ های تراشیده شده در آن از نوع آتشفشانی اسیدی متعلق به دوره کواترنری و عمدتاً سفید رنگ است. مقبره سیدصدرالدین از نظر کرسی چینی سنگی، سنگ های روکش و استفاده از ماسه و ساروج با بنای شیخ حیدر قابل مقایسه است.

بازدید از دیدنی ترین تزئینات در مقبره شیخ صدرالدین

بنای این بقعه در ابتدا ساختمانی مدور از سنگ و گل با سقفی تیرآهن و ساختمانی ساده بوده است. سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی پس از بررسی های باستان شناسی و تحقیق در متون تاریخی، در سال 1378 هجری شمسی، بنای یادبود آجری گنبدی شکلی را بر روی شالوده اولیه ساخت که نقشه آن از بنای اولیه الهام گرفته شده بود. این بنای تاریخی دارای یک صندلی چینی از سنگ های تراش خورده است که ارتفاع آن حدود دو متر است و در بالای صندلی چینی از یک ازاره تزئینی استفاده شده است.

ایوان مرتفع و زیبای بقعه در ضلع جنوبی آن قرار دارد و از تزییناتی مانند خیس کاری، آجرکاری و قاب استفاده شده است و نورگیرهای داخلی بخشی از نور داخل بنا را تامین می کند. گنبد زیبای بقعه به صورت دو لایه طراحی شده و ارتفاع بنا با احتساب آن به 25 متر می رسد. در قسمت بیرونی بنا و در قسمت زیرین آن با توجه به ساخت بقعه از سنگ های تراش سفید استفاده شده است و در قسمت فوقانی حجره های تزئینی با طاق های عرضی نمایان است.

بازدید از دیدنی ترین تزئینات در مقبره شیخ صدرالدین

تراز و اتصال آجرها به صورت فیل پوش های منظم، قاب بندی و حرکت یکنواخت آجرها در جهت ساخت گنبد، زیبایی این بنا را دوچندان کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا