ایران گردی

بازدید از اولسبلنگاه را از دست ندهید

تودی تریپ: اولسبلنگاه روستایی بر فراز شهرستان ماسال در غرب گیلان است که اهالی آن شهر آن را به عنوان ییلاقی خود برگزیده‌اند و عده‌ای از آنها هر ساله بهار و تابستان از شهر به اینجا مهاجرت می‌کنند.

اولسبلنگاه ییلاق که در ارتفاع 1490 متری از سطح دریا قرار دارد با کلبه های چوبی و سقف های حلبی رنگارنگ در طبیعت گیلان بافت قدیمی خود را حفظ کرده و گردشگران را مجذوب خود کرده است.

آشنایی با کلبه تابستانی اولسبلنگاه

مردم روستای ماسال برای گذران وقت به این ییلاق کوهستانی کوچ می کنند. اولسبلنگاه در ارتفاعات 1498 متری از سطح دریا در میان کوه های شهرستان تالش واقع شده است.

اولسبلنگاه نامی تالشی است و از دو قسمت اولس (به معنی درخت حاشیه) و بلنگاه (به معنی بلندی) تشکیل شده است. پس اولسبلنگاه به معنای «محل رویش توت» است.

حتما از اولسبلنگاه دیدن کنید

وقتی وارد اولسبلنگاه ماسال ییلاق می شوید، دشتی سرسبز را می بینید که با کلبه های چوبی کوچک و بزرگ، اسب های مردم محلی و درختان آلو و فندق تزئین شده است.

در مسیر رسیدن به این منطقه، علاوه بر لذت بردن از جاده پر پیچ و خم، درختان پر پیچ و خم و تماشای دشت مه آلود، می توانید در رستوران ها و آلاچیق های مسیر توقف کوتاهی داشته باشید و یک فنجان چای آتشین یا لپه داغ بنوشید.

پس از رسیدن به اولسبلنگاه ماسال ییلاق، کلبه ای اجاره کنید و شب را در این کلبه بگذرانید، صبح با صدای حیوانات و پرندگان از خواب بیدار می شوید و می توانید طلوع خورشید را در آسمان صاف تماشا کنید.

سپس به سراغ مردم محلی بروید و لبنیات محلی را از آنها خریداری کنید و در کنار خانواده از یک صبحانه سالم و مقوی (شامل پنیر، کره، شیر، عسل طبیعی، نان سنتی و…) لذت ببرید.

بعد از صبحانه می توانید پیاده روی کنید یا با نیسان های محلی به ارتفاعات آلاله بالای این ویلا بروید و دشت های سرسبز منطقه را تماشا کنید.

همچنین در طول مسیر با گله های گاو و گوسفند در حال چرا عکس بگیرید و اسب سواری با اسب های اهلی را امتحان کنید.

جالب است بدانید که در تورهای گردشگری برنامه رانندگی با نیسان تا ارتفاعات آلاله وجود دارد. پس بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

جاده اولسبلنگاه دست کمی از دیدنی ها و زیبایی های این کلبه ندارد و خود می تواند جاذبه ای دیدنی باشد.

درختان درهم تنیده ای که در نقاط مختلف مسیر تونلی سبز را پیش روی شما می گذارند و مه آلود شدن گاه و بیگاه تنها گوشه کوچکی از زیبایی جاده منتهی به اولسبلنگاه است.

حتما از اولسبلنگاه دیدن کنید

رودخانه هالکای

صدای رودخانه هالکایی که از قله مرتفع شاه ملم سرچشمه می گیرد و در مسیر تا نیمه راه شما را همراهی می کند، تصور ما را از زیبایی این مسیر کامل می کند.

آلاچیق ها و غرفه های کنار جاده

در مسیر اولسبلنگاه کیوسک هایی وجود دارد که در آن می توانید یک فنجان چای زغالی یا یک لپه کبابی میل کنید.

زندگی روستایی

برای بسیاری از ما زندگی روستایی بیشتر رویایی است که در فیلم ها دیده ایم و در کتاب ها خوانده ایم. اولسبلنگاه یکی از کلبه هایی است که می توانید این فضای روستا را به خوبی تجربه کنید و تجربه اکوتوریسمی تمیز و ناب را داشته باشید.

خانه های چوبی که گاه با هیزم گرم می شوند، گاه با کپسول های کوچک گاز، آبی که از چشمه گرفته می شود و مسیرهای سنگفرش شده که جای کوچه ها و خیابان های شهر را می گیرد. اینها چیزهایی هستند که به شما آرامش می دهند.

آرامش بر فراز ابرها

اگر شب در روستا بمانید یا صبح خیلی زود به اولسبلنگاه برسید و شانس با شماست، این بار می توانید دریا را در آسمان ببینید.

در اولسبلنگاه به دلیل ارتفاع زیاد این روستا از سطح دریا، این امکان را دارید که بر فراز ابرها باشید و از منظره ابرهایی که از زیر پای خود عبور می کنند لذت ببرید.

بهترین زمان برای سفر به اولسبلنگاه

بهترین فصل برای سفر به کمپ تابستانی اولسبلنگاه اواخر بهار و تابستان است، البته پاییز دلپذیر نیز فصل خوبی برای سفر و کشف زیبایی های این کمپ تابستانی است.

بهار و تابستان: اولین ماه بهار به دلیل بارش برف شدید و ناگهانی معمولا زمان مناسبی برای سفر به اولسبنگاه نیست اما از اردیبهشت تا شهریور می توانید با رفتن به این روستا از زیبایی طبیعت لذت ببرید.

حتما از اولسبلنگاه دیدن کنید

پاییز و زمستان: با سرد شدن هوا مهاجرت مردم به ماسال آغاز می شود در حالی که در زمستان معمولا فرد خاصی در روستا نمی ماند. باید در نظر داشته باشید که رفتن به اولسبلنگاه در زمستان با خانواده بسیار خطرناک و سخت است.

حتما قبل از سفر از وضعیت آب و هوا و جاده مطلع شوید تا رگبارهای ناگهانی شمال آزارتان ندهد.

شب های کمپ تابستانی اولسبلگاه سرد است، بنابراین بدون لباس گرم اضافی به روستا سفر نکنید.

حتی الامکان قبل از غروب آفتاب به روستا برسید و شب ها به خصوص با خانواده خود را ترک نکنید زیرا جاده روشن نیست و خطری برای شما وجود دارد.

به اعتقادات، زبان و شیوه زندگی مردم و ساکنان ییلاق احترام بگذارید، مواظب باشید به دام و اموال مردم آسیبی وارد نشود و مهمتر از همه به طبیعت و هر آنچه در آن است (از مردم تا درختان، چمنزارها و چشمه ها) احترام بگذارید.

از آنجایی که کلبه ها چوبی هستند و مکان آن یک خانه ییلاقی است، می توانید از پشه بند استفاده کنید تا سفر دلپذیرتری داشته باشید.

به دلیل نبود سوپرمارکت و مغازه های کنار جاده و روستا و برای اطمینان بیشتر می توانید مواد غذایی مورد نیاز خود را از شهر ماسال تهیه کرده و سپس به سفر بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا