ایران گردی

بازدید از ارگ بردسیر کرمان را از دست ندهید

تودی تریپ: ارگ بردسیر یکی از مناطق حاکم بر منطقه است که در عهد شاه سلطان حسین صفوی به عنوان محل سکونت فرمانروایان مورد استفاده قرار می گرفت و در دوره صفویه و قاجار نیز از این منطقه به عنوان قلعه نظامی استفاده می شد.

معماری ارگ بردسیر کرمان بسیار خاص و منحصر به فرد است و مصالح به کار رفته در آن بسیار ساده است. این شهر در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان در مسیر جاده کرمان به سیرجان قرار دارد.

از سال 1330 به بعد این ارگ نیز با نام ارگ بردسیر وارد شد.

دلیل این نام گذاری وجود باغ های زیاد در این منطقه است و آب مورد نیاز آنها نیز از کانال ها و رودخانه هایی که در این منطقه وجود دارد تامین می شود.

به گفته حمزه اصفهانی مورخ معروف، بنیانگذار شهر بردسیر «اردسیر» اردشیر بابکان بوده که در ابتدا در منطقه «وه اردشیر» نامیده می شد و سپس پس از حمله اعراب به بردسیر به «اردشیر» تبدیل شد. نام این شهر تغییر کرد

در بیشتر کتب تاریخی و سفرنامه های بردسیر از شهر کرمان به عنوان پایتخت یاد شده است.

بازدید از ارگ بردسیر کرمان

ارگ بردسیر با قدمتی 300 ساله بیش از 2300 متر مربع مساحت دارد و به طور متوسط ​​هشت متر بالاتر از سطح خیابان قرار دارد. نویسنده کتاب جغرافیایی کرمان درباره این قلعه نوشته است:

این قلعه با استحکامات قوی بسیار قوی است. مرحوم امیر توپخانه مبارکه که به کرمان آمد این بنا را به کلی تخریب و ویران کرد و اکنون خرابه است.

حتما از ارگ بردسیر کرمان دیدن کنید

مجموعه ارگ ​​در عهد شاه سلطان حسین صفوی در سال 1123 هجری قمری به دستور محمدقلی خان گرچی باشی به عنوان فرمانروای منطقه مورد استفاده قرار گرفت و موقعیت غالب آن در شهر تا دوره قاجار به صورت متوالی مورد استفاده قرار گرفت.

آثار مربوط به دوره قاجار در این قلعه شهر در ضلع شرقی شامل یک خندق است.

همچنین در ضلع غربی تپه باغی از برج های مربوط به این دوره وجود دارد که به سالاریه معروف است.

مصالح به کار رفته در ساخت این بنا خشت خام است و اتاق ها و کف آن با کاهگل و گچ اندود شده است. برای حیاط و حوض از آجر استفاده می شد.

بررسی زمین شناسی تپه ارگ ​​بردسیر نشان می دهد که شالوده خشتی ارگ بر روی لایه ضخیمی از کنگلومرا قلوه سنگ قرار گرفته و از استحکام کافی برای شالوده بنا برخوردار بوده است.

شهرستان بردسیر سابقه تاریخی درخشانی دارد و با ارگ بردسیر منطقه حاکمه به شمار می رفت.

بردسیر با داشتن آثار تاریخی و فرهنگی و همچنین آب و هوای خوب و بوم گردی خاص در صورت ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری در گردشگری و جذب گردشگر می تواند مورد توجه بسیاری قرار گیرد و عظمت گذشته خود را بازیابد.

  • بازدید از ارگ بردسیر رایگان است.
  • بازدید از ارگ بردسیر در هر زمانی از شبانه روز امکان پذیر است.
  • در بازدید از این بنای تاریخی به آن آسیبی وارد نکنید و از نوشتن سوغاتی بپرهیزید.
  • با گزارش وضعیت ارگ می توانید نقش مهمی در جلوگیری از تخریب بیشتر آن داشته باشید.

حتما از ارگ بردسیر کرمان دیدن کنید

چند قسمت جالب از ارگ بردسیر

بر اساس مطالعات و بررسی های مختلف انجام شده در ارگ بردسیر، حیاطی با چهار ایوان مشابه کشف شده که دارای 8 ورودی است.

همچنین امکانات دیگری مانند آشپزخانه و سیستم آبرسانی این ارگ بیانگر این واقعیت است که ارگ ​​بردسیر زمانی محل مناسبی برای زندگی حاکمان به شمار می رفته و به عنوان قلعه نظامی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

در خشت دهانه یکی از حلقه‌های چاه عبارت «محمد کولی 1123 م» به خط نستعلیق نوشته شده که نشان‌دهنده تاریخ ساخت بنا است.

بخشداری کرمان

همانطور که گفتیم ارگ بردسیر در سال 1123 دقیقاً در زمان سلطنت شاه سلطان حسین صفوی به دستور محمد کولی خان گرچی باشی مورد بهره برداری قرار گرفت و به عنوان بخش حاکم بر کرمان معرفی شد.

این ارگ تا زمان قاجار توانست با همین کاربری ادامه یابد.

آثار مربوط به دوره قاجاریه این بارو شهر، خندقی در ضلع شرقی و باغی از برج های آن در ضلع غربی تپه است که به سالاریا معروف است.

حتما از ارگ بردسیر کرمان دیدن کنید

سیستم آبرسانی ارگ بردسیر کرمان

در ارگ بردسیر کرمان نیز از چاه های مخزنی در کنار ایوان شرقی برای تامین آب ساکنان این منطقه مسکونی استفاده می شد.

پس از پیمودن مسیری شیب دار از چاه یا مخزن به سمت مخزن وسط حوض که به ابعاد 6×4 متر و آجری ساخته شده بود، به صورت لوله فواره ای از خشت به شکل هدایت می شد. گردن شتری که از مسیر شیب دار می گذرد به چشمه ای می ماند و زیبایی خاصی به آن می بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا