ایران گردی

بازدید از آسبادهای حوض دار زابل را از دست ندهید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: آسبادی با دریاچه ها زابل یکی دیگر از نقاط دیدنی است که ما را به 2800 سال پیش بازمی گرداند، زمانی که مردم این شهر از نیروی باد برای آسیاب گندم و ذرت در محل کنونی انبار غله سیستان استفاده می کردند.

وزش بادهای مداوم در این منطقه به همراه بادهای 120 روزه وجود چنین بناهایی را کاربردی کرده است.حتما از دریاچه های زابل دیدن کنید

در حال حاضر دو مورد از این مکان های زیبا مرمت شده و مرمت سایر آسبادها نیز در دستور کار قرار دارد.

جالب است بدانید که برخی از این کاخ ها دو طبقه هستند که نمونه ای از عظمت معماری و مهندسی 2800 سال پیش است. برای بازدید از این بخش باید 55 کیلومتر از زابل تا سیستان را در نزدیکی شهر سوهته طی کنید.

آشنایی با خوز دراسباد

آسباد در منطقه گردشگری خوزدر در نزدیکی شهر سهته قرار دارد و گردشگران می توانند با یک ساعت کوه نوردی در کویر نماد تاریخی حیات نظاممند در 2800 سال اخیر را ببینند.

دژهای منطقه سیستان نماد زندگی نظامند در 2800 سال پیش است، در منطقه «هوزدر» در هفت کیلومتری جنوب شهر سوخته، بقایای شهر قدیمی که از زمان ساسانیان شکل گرفته و تا کنون به حیات خود ادامه داده است. دوران صفویان، وجود دژهای کنار قلعه‌ها، بقایای معماری مسکونی، سیستم انتقال آب و کشاورزی و نشانه تمدنی غنی در این مکان است که مرز بین سیستان و سیستان است. سایر نقاط استان و استان های همجوار.

حتما از دریاچه های زابل دیدن کنیدحتما از دریاچه های زابل دیدن کنید

زمان استفاده از انرژی باد نامشخص است، اما طبق شواهد تاریخ و برخی از محققان داخلی و خارجی، ایرانیان (سیستانی) اولین مردمانی بودند که باد را مهار کردند و از آن برای راندن سنگ و چرخ چاه استفاده کردند.

بی شک خاستگاه اولین آزبادی ها انبار غله در منطقه سیستان ایران است، این اسبادی ها در گذشته و چندین هزار سال پیش ساخته شده اند.

با این حال بسیاری بر این باورند که هلند زادگاه آسبادها است، علیرغم اینکه قدمت آسبادها به 35 سال می رسد، در حالی که قدمت آسبادهای ایران به 2800 سال می رسد.

سرزمین سیستان بادهای معروف 120 روزه دارد که قطعاً منطقه را به فکر استفاده از این نیرو انداخت و باعث اختراع آسیای بادی در دوردست‌های تاریخ در این نقطه از ایران شد.

اگر منشأ باد را از پیامبر (ص) فرض کنیم، ابتدا در مرز ایران و افغانستان ظاهر می شود و سریع ترین جریان آن در سیستان است.

ویژگی های جالب آسباد با دریاچه ها

حدود 100 سال پیش اختراع آسبادها در سیستان برای جهانیان شناخته شد که از افغانستان، چین، هند، اسپانیا، فرانسه و پرتغال گذشت و فقط تغییراتی در ساخت آن وارد شد.

در زمینه سیستان و آسباد می گویند: سیستان سرزمین ریگ و باد است و باد آسیاب ها را ویران می کند. می گوید: در آنجا بادهای تند می وزد و زمین حاصلخیز و آب فراوانی است که از کوه های هندوکش افغانستان برای تولید آرد گندم و به جای ذرت می آید.

حتما از دریاچه های زابل دیدن کنید

حتما از دریاچه های زابل دیدن کنید

دو عدد از این آسبادها مرمت و بازسازی شده اند و در طرح مرمت از یکی از آسبادها به عنوان موزه باد یاد شده که بر اساس برنامه کاری معاونت میراث فرهنگی راه اندازی شده است.

یکی دیگر از اقداماتی که در دست بررسی و اقدام است، تهیه پروپوزال برای ایجاد پایگاه آسباد در سیستان است که در این زمینه کارشناسی و تحقیق خواهد شد.

از دیگر ویژگی های آسبادهای سیستان دو طبقه بودن برخی از آنهاست که در منطقه کنگی میانه سیستان به چشم می خورد.

وجود سنگ‌های آسیاب از مناطقی مانند شهر سوخته، زاهدان قدیم، آتشکده کرکوک گواه این امر است.
انواع آسبادی در سیستان عمودی و افقی است.

آس بادها به طور کامل بازسازی شده و معماری خاصی را در محوطه تاریخی ارائه کرده است که نشان از هوشمندی و تفکر مردم برای استفاده بهینه از انرژی باد دارد.

اندازه آنها کوچک و بزرگ بود و این تفاوت اندازه با توجه به سطح درآمد مردم آن زمان بود.

در گذشته جهت این توربین های بادی مطابق با بادهای 120 روزه بود و معمار توانسته باد را به بهترین نحو کنترل کند تا توربین بادی سنگی بزرگ را از روی پره ها برگرداند.

آسبادها از نظر مساحت متفاوت هستند و در فواصل کوتاهی از یکدیگر ساخته می شوند که از اقتصاد پویا در منطقه خزدار در گذشته ای نه چندان دور خبر می دهد.

حضور انبوه این ارگان ها علاوه بر اینکه نشان از اقتصاد پویا و فعال در این منطقه دارد، ثابت می کند که این منطقه زمانی انبار غله ایران بوده است.

آسباد در منطقه تاریخی و توریستی هوادار و در 55 کیلومتری جاده زابل – زاهدان و نزدیک به شهر سوهته قرار دارد که گردشگر می تواند تلفیقی از معماری و باستان شناسی را در دوره های مختلف تاریخی با یک ساعت پیاده روی در کویر ببیند. .

حتما از دریاچه های زابل دیدن کنید

حتما از دریاچه های زابل دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا