ایران گردی

بازدید از آتشکده اردشیر بابکان را از دست ندهید

تودی تریپ: آتشکده اردشیر بابکان که به آتشکده فیروزآباد نیز معروف است، یکی از معروف ترین آتشکده های ایران است که در استان فارس قرار دارد. این آتشکده به جای مانده از دوران ساسانی و دارای معماری جذاب و منحصر به فردی است.

آتشکده اردشیر به عنوان بزرگترین آتشکده استان فارس اعلام شده و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بنای آتشکده اردشیر به مساحتی در حدود 104×55 متر و از 3 قسمت تشکیل شده است. در ساخت این بنا از گچ و کاشی استفاده شده و دارای سنگ کاری و گچ بری جذابی است.

برخی از مورخان معتقدند که اردشیر بابکان، مؤسس سلسله ساسانی، در این آتشکده اقامت داشته و دارای تخت بوده است.

به همین دلیل آتشکده فیروزآباد را کاخ فیروزآباد می نامند. کاخ فیروزآباد محل برگزاری مراسم مهم سلسله ساسانی بوده و تاجگذاری یزدگرد سوم، نوه خسرو پرویز نیز در این مکان انجام می شده است.

بازدید از آتشکده اردشیر بابکان

یکی از ارزشمندترین آثار باستانی به جای مانده از دوران ساسانیان، کاخ اردشیر بابکان در شهرستان فیروزآباد استان فارس است که با معماری و ساختار منحصر به فرد خود مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

کاخ اردشیر بابکان که مهمترین اثر تاریخی فیروزآباد است در سه کیلومتری فیروزآباد قرار دارد. این کاخ تاریخی که اخیراً نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، در سال 1310 نیز در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

حتما از آتشکده اردشیر بابکان دیدن کنید

بنا بر گفته ها، کاخ اردشیر بابکان در گذشته به عنوان کاخ استفاده نمی شده و آتشکده نامیده می شده است. زیرا بر اساس اعتقادات پیشینیان، هر بنای مهمی که از آب ساخته شود، محل عبادت الهه آب (آناهیتا) است. اما در برخی اسناد بر کاخ بودن این بنا تاکید شده است.

به گفته پروفسور پیرنیا که یکی از مشهورترین باستان شناسان کشور است، باستان شناسان غربی در تلاش هستند تا این بنا را به عنوان کاخ معرفی کنند، در حالی که پروفسور پیرنیا این نظریه را رد کرده و معتقد است که این بنا یک فضا است و ویژگی های آن را ندارد. یک کاخ.

همچنین یکی از دلایلی که کاخ اردشیر بابکان را «آتش‌خانه فیروزآباد» می‌نامند، قرار گرفتن این کاخ در کنار چشمه «آتش‌خانه فیروزآباد» است.

به هر حال این کاخ را آتشکده فیروزآباد می نامند و بزرگترین آتشکده استان فارس است و در متون و اسناد گذشته به عنوان آتشکده بزرگ نیز شناخته و معرفی شده است.

به گفته برخی باستان شناسان، کاخ اردشیر بابکان پایتخت جمشید بوده است، زیرا در گذشته اردشیر بابکان، بنیانگذار سلسله ساسانی، دارای اقامتگاه رسمی بوده و تاج و تخت را در این کاخ اشغال کرده است.

معماری دیدنی آتشکده اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان مستطیل شکل و مساحت آن 104×55 متر است. به دلیل قرار گرفتن این بنا در کنار رودخانه، در ساخت آن از مصالحی مانند کاشی، گچ و سنگ های نیم تراش استفاده شده است تا رطوبت به داخل بنا نرسد. همچنین در ساخت کاخ از خشیخان (روح) برای عبور جریان هوا در قسمت های مختلف بنا استفاده کردند. یکی دیگر از ویژگی های معماری کاخ اردشیر بابکان، دیوارهای بدون پنجره آن است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، آتشکده فیروزآباد اولین بنای دوره ساسانی است که دارای گنبد، ایوان و طاق است. نکته جالب دیگر در مورد معماری ساختمان، استحکام آن است. زیرا با وجود گذشت 1800 سال هنوز پابرجاست. تزیینات گچبری چشم نواز آن هنوز در قسمت هایی از آن نمایان است.

حتما از آتشکده اردشیر بابکان دیدن کنید

کاخ اردشیر بابکان دارای سه تالار اصلی گنبدی شکل و تالارهای دیگر در اطراف حیاط است. معماری تالارها به گونه ای است که چندین سالن در کنار هم قرار گرفته اند و به یکدیگر دسترسی دارند. این سبک معماری با سایر بناهای دوره ساسانی کاملا متفاوت است. تالارهای کاخ اردشیر بابکان دارای گچ بری ها و تزئینات بسیار دقیق و ظریفی است که هنوز دست نخورده باقی مانده است.

به نظر می رسد تالار مرکزی پذیرایی و بار عمومی اردشیر بوده است که ابعاد آن 14×14 متر بوده و با ورودی های دوطاقی به فضاهای اطراف متصل می شود.

کاخ اردشیر بابکان دارای دو ایوان طاقدار بزرگ و چندین ایوان کوچکتر است. در ایوان های کوچک از روش تراشکاری استفاده می شود. گیلوی شامل حاشیه گچی است که بین چهارچوب سقف و بالای دیوار قرار گرفته و حالت محدب دارد. این روش چرخش را می توان در دروازه های پرسپولیس دید. در حال حاضر تنها بخشی از ایوان ها باقی مانده است.

در وسط کاخ اردشیر بابکان حیاط بزرگی قرار دارد که با تالارها و ایوان ها احاطه شده است. با بررسی معماری های پس از دوره ساسانی می توان به این نتیجه رسید که این شیوه ساخت متعلق به دوران ساسانی است که در دوره های تاریخی بعدی رواج یافت.

در کاخ اردشیر بابکان، ستون‌های مربع شکل و نیم‌ستون‌های میخکی وجود دارد که به طاق متصل می‌شوند. این ستون ها شباهت زیادی به ستون های دوره اشکانی دارند. البته اطراف ستون های کاخ اردشیر بابکان گچبری دیدنی وجود دارد که آن ها را از ستون های اشکانی متمایز می کند. تزیینات قرنیز ستون ها نیز شبیه تزئینات تخت جمشید است.

ستون های کاخ اردشیر بابکان بسیار مستحکم بوده و علیرغم گذشت سال ها دست نخورده باقی مانده اند.

حتما از آتشکده اردشیر بابکان دیدن کنید

کاخ اردشیر بابکان دارای چهار گنبد است که بالای آن به قطر یک متر باز است. گنبد اصلی به روش فیلوپوش یا مثلث بر روی بنا نصب می شود. فیلوپوش روشی در معماری است که برای ساخت طاق و گنبد از آن استفاده می شود و امروزه نیز از آن استفاده می شود. فیلپوش بین دو دیوار اصلی و متقاطع در محل اتصال به گنبد قرار دارد.

اگرچه این گنبد در طول تاریخ خود آسیب های زیادی دیده است، اما همچنان محکم و استوار باقی مانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا