ایران گردی

بازدید از آبشار فدامی داراب را از دست ندهید

تودی تریپ: در منطقه فورگ داراب شهری به نام فدامی وجود دارد که دارای آبشار 200 متری بی نظیری است.

برای بازدید از این آبشار بهتر است در جاده شیراز به بندرعباس بروید. عرض بالای این آبشار دائمی که دارای آب شیرین است بسیار زیاد است.

اما یک چیز خاص و شگفت انگیز در مورد آبشار فدامی وجود دارد و آن این است که رودخانه هایی با آب شور به آن می پیوندند و سپس این آبشار با آن ترکیب می شود و شوری آن کاهش می یابد تا به زمین های کشاورزی اطراف سرازیر شود.

آب خنک آبشار فدامی در تابستان گردشگران دیگر نقاط ایران را به خود جذب می کند.

درباره آبشار فدامی داراب

آبشار فدامی یکی از شگفتی های طبیعی ایران است که درست بعد از شهر فدامی در استان فارس و در ارتفاع حدود 800 متری قرار دارد.

حتما از آبشار فدامی داراب دیدن کنید

چیزی که این آبشار را از آبشارهای دیگر متمایز می کند، جریان یک سری آب شور، شیرین، سرد و گرم در آن است.

آب این آبشار از چشمه‌های بستان و مرز کوه رستاک سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از آبشار به دریاچه‌ای به عمق ۲۰ متر می‌ریزد و رودخانه دائمی را تشکیل می‌دهد.

دبی آب آبشار فدامی حدود یک متر مکعب در ثانیه است و ترکیب آب شور و آب شیرین در 20 متر آن را برای مصارف کشاورزی مناسب می کند.

آبشار شیرین فدامی

آب شیرین فدامی از چشمه ای در یک کیلومتری آبشار سرچشمه می گیرد و پس از ریزش از ارتفاع 12 تا 20 متری زمین به رودخانه ای دائمی می ریزد.

این آب شیرین در تابستان بسیار خنک و در زمستان گرم است.

آب شیرین آبشار فدمی یکی از منابع آب شرب شهرک فدمی و روستاهای اطراف آن است.

آبشار ساحلی فدامی

آبشار ساحلی فدامی بر فراز آبشار شیرین قرار دارد و آب آن از چشمه ای در فاصله 500 متری تامین می شود.

آب شور آن در تابستان گرم و در زمستان خنک است. ارتفاع آبشار به حدود 10 تا 15 متر می رسد و درختان خرما در اطراف آن دیده می شود.

حتما از آبشار فدامی داراب دیدن کنید

این آبشار در گذشته عریض ترین آبشار طبیعی ایران با عرض 800 متر بوده است اما به دلیل خشکسالی ها از این وسعت کاسته شده است.

بد نیست بدانید این آبشار اولین اثر طبیعی فارس است که نام آن در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و در 17 دی ماه 1390 به شماره 137 به ثبت رسیده است.

آبشار فدامی کجاست؟

فدمی در واقع نام شهری است که در بخش فورگ یا فرگ شهرستان داراب واقع شده است.

در نزدیکی این شهر و در هشت کیلومتری شمال غربی آن، آبشاری زیبا به همین نام شهر وجود دارد که به آن آبشار فدامی می گویند.

فاصله داراب تا آبشار فدامی 135 کیلومتر است که می توانید از سمت جنوب شرقی داراب، در منطقه گرم و خشک فرگ، در آخرین نقطه جنوب شرقی فارس و در مسیر بندرعباس از آن دیدن کنید.

نشانی: ایران، استان فارس، شهرستان داراب، بخش فورگ، هشت کیلومتری شمال غربی فدمی

آبشار و چشمه فدامی در جنوب شرقی داراب، در مسیر جاده حاجی آباد، منطقه فورگ، روستای فدامی قرار دارد.

حتما از آبشار فدامی داراب دیدن کنید

برای دیدن این آبشار به شهر داراب فارس رفته و مسیر شهرک فدامی داراب را در پیش بگیرید و وارد جاده ترانزیتی شیراز به بندرعباس شوید.

در میانه راه روستای فدامی وجود دارد، در ابتدای این روستا تابلویی وجود دارد که نشان می دهد فاصله تا آبشار فدامی هشت کیلومتر است. اما این تابلو چندان قابل اعتماد نیست و برای رسیدن به این مکان و جاده پر دست انداز و خاکی آن باید مسافت بیشتری، شاید نزدیک به 10 کیلومتر را طی کنید تا به پای آبشار برسید.

اگر یک SUV داشته باشید، این جاده را راحت‌تر طی خواهید کرد.

  • موقعیت جغرافیایی آبشار فدامی داراب: E550308 N281552
  • فاصله آبشار فدامی تا داراب: 135 کیلومتر
  • فاصله آبشار فدامی تا شیراز: 380 کیلومتر

آبشار فدامی داراب مانند نگینی درخشان در میان منطقه گرم و خشک فرگ فدامی می درخشد.

این آبشار شگفت انگیز و شگفت انگیزی است که از دیدن آن پشیمان نخواهید شد و شاید جالب باشد بدانید که این آبشار دارای چهار نوع آب شور، شیرین، سرد و گرم است که در فاصله 20 متری از آبشار شیرین مخلوط می شوند و ایجاد می کنند. یک استخر طبیعی زیبا حمل می کنند.

رودخانه دائمی ایجاد شده توسط آبشار فدامی حدود دو هزار هکتار از نخیلات (درخت خرما) را در پایین دست آبیاری می کند.

آب این آبشار از چشمه ای تغذیه می شود که در فاصله 500 متری آن قرار دارد و دبی آن حدود یک متر مکعب در ثانیه است.

حتما از آبشار فدامی داراب دیدن کنید

چشمه فدامی پس از پر شدن برکه ای به عمق 20 متر به پایین سرازیر می شود و پس از عبور از بستری یک کیلومتری به پرتگاهی می رسد که با ریزش آن زیباترین آبشار منطقه را تشکیل می دهد.

این آبشار زیبا با ورود به رودخانه نمک شوری رودخانه را به شدت کاهش می دهد و آب نمک رودخانه را برای 825 هکتار زمین کشاورزی و 650 هکتار از زمین های کشاورزی پایین دست قابل استفاده می کند.

در هر فصل و زمانی می توانید از آبشار دیدنی فدامی دیدن کنید و از زیبایی آن لذت ببرید. اما قبل از رفتن بهتر است بدانید که این آبشار در هر فصلی متفاوت است و شیرینی و شوری آن تغییر می کند. به گونه ای که در بهار و تابستان با گرم شدن هوا، آب شیرین آبشار خنک و زلال می شود و آب نمک گرمتر می شود و در پاییز و زمستان خنک شدن هوا باعث آب نمک می شود. خنک می شود و آب شیرین گرم و داغ تر می شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا