ایران گردی

بازدید از آبشار درگاهان را از دست ندهید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: آبشار درگهان که به آبشار دره گاهان نیز معروف است با ارتفاع 20 متر در دامنه شیرکوخ قرار دارد.

مناسب بودن صخره های کنار آبشار برای صخره نوردی، پوشش گیاهی نسبتاً متراکم اطراف، ایجاد مسیر مناسب در نزدیکی آبشار و خنکی هوای اطراف، درگهان را به یکی از مقاصد محبوب و جاذبه های گردشگری تفت تبدیل کرده است و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. آن را هر سال

بهترین زمان برای بازدید از این آبشار اوایل بهار تا اواخر تابستان است.

آشنایی با آبشار درگهان تفت

آبشار فصلی دره گاهان با ارتفاع بیش از 20 متر در جنوب غربی شهر تفت یزد واقع شده است.

این آبشار در دره ای در دامنه شیرکوه قرار دارد که آب آن از بارندگی ها و آب شدن تدریجی برف های شیرکوه در بهار و اوایل تابستان تامین می شود و آبشاری به ارتفاع بیش از 20 متر را تشکیل می دهد.

آبشار دره گاهان به همراه صخره های مناسب برای صخره نوردی، هوای مطبوع و جاذبه های طبیعی دره؛ منطقه بوم گردی اقامتگاهی زیبا ساخته است تا گردشگران زیادی را برای گذراندن اوقات فراغت خود در یک اقامتگاه تابستانی در دل کویر جذب کند.

حتما از آبشار درگهان دیدن کنید

آبشار دره گاهان یزد گاهی به دلیل کمبود آب و شرایط جوی خشک می شود، اما در هنگام پرآب، زیبایی آن چشمگیر است و در میان کوه های سر به فلک کشیده منظره وصف ناپذیری دارد.

شاید به دلیل گاه و بی گاه و فصلی بودن آبشار این دره، به این نام معروف شده باشد.

منطقه دره گاهان دارای جاذبه‌ای باستانی به نام قلعه «پهلان بادی» بر فراز صخره‌ای بزرگ است که سال‌ها پیش پناهگاهی خصوصی به همین نام بوده و افسانه‌های زیادی درباره آن وجود دارد. همچنین آثار و بقایای او بر بالای صخره مذکور دیده می شود.

شیرکوه مناطق طبیعی زیادی را در بر می گیرد. در دل دامنه های شیرکوخ درختانی با میوه های فصل سرد به چشم می خورد.

این منطقه دارای جاذبه های طبیعی از جمله غارها و کوه های زیبا می باشد که از برخی از آنها می توان به خانه یخی دائمی طرزیان، غار زیبای نباتی و کوه فوق العاده زیبای عقاب اشاره کرد.

این منطقه همچنین شامل ییلاقی‌هایی مانند فرشاه (اسلامیه)، بیداخید، سانیچ، منشاد، ساخید، نیر، توده، زردین و تنگ چنار با خیابان‌های قدیمی و زیبای باغ‌های انار است که زیبایی منطقه را دو چندان می‌کند.

ویژگی های جالب آبشار درگهان

آبشار فصلی دره گاهان یزد با ارتفاع بیش از 20 متر در فصل بهار تا اوایل تابستان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان یزد است که به نام‌های درگهان و دره گاوان نیز شناخته می‌شود.

به لطف صخره های مناسب برای صخره نوردی، این آبشار به یکی از مقاصد اصلی صخره نوردان تبدیل شده است.

حتما از آبشار درگهان دیدن کنید

آبشار درگهان در دامنه شیرکوخ قرار دارد و از آبشارهای فصلی محسوب می‌شود، زیرا در فصل بهار برف شیرکوخ آب می‌شود و از بالای کوه تا اوایل تابستان آبشاری تشکیل می‌دهد.

این آب از ویلاهای ده بالا و طزرجان به سمت پایین دست حرکت می کند و در نهایت به دلیل وجود صخره های بزرگ در این قسمت از دره به آبشاری 20 متری تبدیل می شود.

این آبشار اسرارآمیز در 5 کیلومتری شهر تفت در استان یزد واقع شده است. آبشار دره گاهان در قسمت جنوبی شهرستان تفت و تقریباً در ورودی استان فارس واقع شده است.

برای رسیدن به این آبشار جذاب پس از ورود به استان یزد به سمت شهر تفت رفته و سپس از جاده کمربندی شهر تفت وارد خیابان طارق الرضا شوید.

آبشار دره گاهان در دل کوه شیر کوه واقع شده است. در محدوده این قله مرتفع زیبایی ها و جاذبه های طبیعی بی نظیری وجود دارد.

کوه ها و غارهایی مانند برفی خانه دائمی طرزیان، کوه شگفت انگیز عقاب و غار زیبای نباتا در دامنه کوه شیر وجود دارد که در کمتر جایی می بینید.

ییلاقی و سرزمین های سرسبزی مانند سانیچ، منشاد، نیر، فرشاه (اسلامیه)، توده، بیداحوید، ساخوید، زردین و تنگ چنار که در بهار و اوایل تابستان دارای فضایی بسیار دلنشین و مناظر شگفت انگیزی هستند.

در منطقه آبشار چندین مهمانخانه و اقامتگاه ساخته شده است و گردشگران می توانند اقامتی هیجان انگیز را در دامنه کوه شیر کوه تجربه کنند.

نمایی از آبشار دره گاهان یزد

اگرچه دلیل نامگذاری این آبشار فصلی مشخص نیست، اما چندین نظریه در مورد آن وجود دارد:

  1. بسیاری بر این باورند که به دلیل فصلی و تصادفی بودن آبشار، نام آن دره گاهان در بین مردم رایج شده است.
  2. برخی به دلیل گاوهایی که در فصول مختلف سال در این دره چرا می کنند، آن را به نام دره گاو نیز می شناسند.
  3. نظریه سوم به دلیل استفاده از کلمه «گاهان» به آیین ها و آداب و رسوم زرتشتیان هزاران سال در این منطقه اشاره دارد.

این دره به دلیل آب و هوای مطبوع خود محل برگزاری جشن های سنتی و مذهبی آیین زرتشتی و بومیان این منطقه بوده است. به همین دلیل نام درگهان برای این آبشار در نظر گرفته شده است.

حتما از آبشار درگهان دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا