ایران گردی

بازدیدی شگفت‌انگیز از کلات نادری

تودی تریپ: قلات نادری نام شهری مرزی در شمال شرقی استان خراسان رضوی است. کلات در لغت به معنای «ارگ، بارو و قلعه» است. پیش از اسلام، بیشتر شهرها به صورت طایفه‌ای ساخته می‌شدند و از نظام طبقاتی پیروی می‌کردند که شامل سربازان، کشیشان، صنعتگران و صنعتگران می‌شد.

معرفی توده های دوست داشتنی نادری

قلات نادری در شمال شرقی استان خراسان رضوی قرار دارد، فاصله مشهد تا قلات نادری یک کیلومتر است و این جاده یکی از پر پیچ و خم ترین و زیباترین جاده های منطقه است. کلات نادری از شمال از طریق تپه های 180 کیلومتری با کشور ترکمنستان همسایه است.

کلات نادری از جنوب به کوه هزار مسجد و مشهد، از شرق به سرحس و از غرب به درغز محدود می شود. کلات نادری 3518 کیلومتر مربع وسعت دارد و شامل 140 روستا می باشد.

کلمه قلات به معنای جمعیت و زیستگاه بالای کوه است و همانطور که از نامش پیداست این شهر در منطقه ای خوش آب و هوا واقع شده است. بخش بزرگی از جمعیت کلات نادری به گویش کرمانجی تکلم می کنند. محل سکونت اصلی کرمانجی های خراسان در شهرها و روستاهای خراسان شمالی و خراسان رضوی است.

یک بازدید عالی از کلات نادری

بخش بزرگی از مردم کلات به گویش کرمانجی تکلم می کنند. محل سکونت اصلی کرمانجی های خراسان در شهرها و روستاهای خراسان شمالی و خراسان رضوی است.

آب و هوای کلات نادری کوهستانی است و ارتفاع آن از سطح دریا 2100 متر است. بارندگی های طولانی در بهار و پاییز باعث رونق کشاورزی در این منطقه شده است. بزرگترین دره های عمیق ایران در منطقه روستای قلعه زو در شهرستان کلات نادری قرار دارد.

کلات به سرزمین دژهای تسخیر ناپذیر معروف است و دلیل انتخاب نادر به کلات ویژگی منحصر به فرد آن است. کاخ خورشید را می توان قصر و گنج خانه ای از گنجینه های کمیاب دانست. تخت طاووس، الماس کوه نور، الماس دریای نور و گنجینه های لشکرکشی او در هند در تاریخ شهرت دارند.

هنگامی که نادر هند را فتح کرد، پذیرفت که حکومت را از فرمانروای هند نپذیرد و در ازای دریافت کلید گنج هند، فرمانروای هند باقی بماند. سپس چنان گنجینه ارزشمندی را به ایران آورد که همه ایرانیان 3 سال از پرداخت مالیات معاف شدند.

یک بازدید عالی از کلات نادری

زمانی که نادرشاه افشار به حکومت خراسان رسید، ایران با ناکارآمدی های حکومتی فراوانی مواجه شد، نادر کوشید تا ایرانیان را متحد کند و تمامی مهاجمان مرزی را دفع کند.

دیدنی های کلات نادری

کلات نادری کجاست و این شهر در چه موقعیت جغرافیایی قرار دارد؟ کلات نادری از شمال به کشور ترکمنستان، از شرق به سرخس، از غرب به درگز و از جنوب به کوه های مسجد خزر و شهر مشهد منتهی می شود.

مساحت این شهر ۳۵۱۸ کیلومتر مربع است. علاوه بر این، این شهر 140 تن سکنه دارد.

علت نامگذاری این قلات به نام «نادر» استفاده از این مکان به عنوان پایگاه نظامی و قلعه غیرقابل نفوذ نادرشاه افشار است، همچنین پادشاه افشاریه غنائم و گنج های به دست آمده در جنگ ها را در این شهر نگهداری می کرد.

امروزه مشهورترین اثر باقی مانده از دوران افشار در قلات نادری کاخ خورشید یا کاخ خورشید است که در حدود سال 1120 به دستور نادرشاه افشار ساخته شده است. همچنین در ضلع شمالی شهر کنونی آثاری از برج ها و دیوارهای قلعه های دوران ساسانی به دست آمده است.

یک بازدید عالی از کلات نادری

کاخ خورشید: این کاخ در سال ۱۱۵۱ هجری قمری به دستور ندشاه افشار برای نگهداری غنائم جنگی و جواهرات در شهر قلات ساخته شد. این اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دربند ارگوانشاه: این مکان دره ای است در ابتدای ورودی شهر کلات. به طور کلی شهر کلات دارای دو ورودی است که یکی از آن ها از طریق تونل سنگی و دیگری از طریق دروازه ارگوانشاه است. این مکان به صورت پل آجری است که در زیر آن 3 دهانه دارد. همچنین در این مکان برجی دیده می شود که در گذشته برای کنترل ترافیک استفاده می شده است.

کتیبه نادری: در سمت راست دروازه ارگوانشاه و داخل کوه کتیبه ای وجود دارد که در سال ۱۱۵۵ به دستور نادرشاه افشار با خط نستعلیک و ۲۴ بیت شعر به زبان های ترکی و فارسی بر روی آن نوشته شده است.

مسجد گنبد کبود: مسجدی بسیار زیبا با چهار ایوان و دو گنبد آبی که دارای معماری و ساخت و ساز فوق العاده ای است. این مسجد در ابتدا در دوره سلجوقیان ساخته شد و ساخت آن در دوره نادرشاه افشار به پایان رسید.

یک بازدید عالی از کلات نادری

آب انبار زاوین: آب انبار زاوین یکی از معروف ترین ویلاهای این منطقه است که در نزدیکی کلات در غرب شهرک زاوین قرار دارد. مردم این منطقه معمولاً در روزهای گرم سال برای تفریح ​​یا پیک نیک به این مکان می آیند.

باند نادری: همانطور که از نامش پیداست، تاریخچه گروه نادری به دوره نادرشاه افشار می رسد. ارتفاع تقریبی این سد 70 متر است و در امتداد عرض رودخانه جارود ساخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا