ایران گردی

بازار چهارسوق گلپایگان؛ جاذبه‌ای تاریخی و تماشایی

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: بازارچهارسوق گلپایگان در شهر گلپایگان که به بازار سنتی نیز معروف است از بخشهایی مانند بازار مسگران، بازار اصلی، بازار گیوسوزان، بازار سفالگران، بازار فرش فروشان و بسیاری از بازارهای دیگر به همراه چند پاساژ تشکیل شده است. این مجموعه که به عنوان یکی از دیدنی های گلپایگان شناخته می شود دارای دهانه ای بزرگ و سقفی قوسی و آجری است که نمایانگر معماری بناهای دوره سلجوقی است.

آشنایی با بازار چهارسوک گلپایگان

بازار گلپایگان یکی از بازارهای تاریخی ایران و یکی از آثار تاریخی و بازارهای مهم شهرستان گلپایگان در استان اصفهان است. قدمت بازار سنتی شهر گلپایگان به دوره سلجوقیان می رسد که در چند دوره بازسازی شد. در واقع بازار گلپایگان از آجر و درزهای قوسی ساخته شده است. و می توان تأثیر معماری صفوی را در آن مشاهده کرد. بازارچهارسوک گلپایگان رابط مناره و مسجد جامع شهرستان گلپایگان است و استراتژی مهمی دارد.

در واقع بازار گلپایگان که به آن بازارچهارسوق گلپایگان یا بازار سنتی گلپایگان نیز می گویند. بازاری قدیمی با قدمتی حدود 400 سال است.

بازار چارسوق گلپایگان;  یک جاذبه تاریخی و دیدنی

تاریخچه این بازار مربوط به دوره سلجوقی است. بازار گلپایگان یکی از بازارهای مهم استان اصفهان است که در نزدیکی و بین 2 اثر تاریخی مهم سلجوقیان با قدمت نزدیک به 900 تا 1000 سال ساخته شده است. بازار گلپایگان به دلیل اهمیت فراوان معماری و اهمیت موقعیت آن، راه ارتباطی است.

مناره گلپایگان که بلندترین مناره قرن پنجم با ارتفاع 18 متر است و مسجد جامع گلپایگان است. به این مناره «میل گلپایگان» نیز می گویند که در خیابان امام خمینی و خیابان طالقانی 3 واقع شده است که تمامی این بناها از آثار دوره سلجوقیان است.

بازار گلپایگان در گذشته استراتژی تجاری بسیار مهمی داشت. این بازار در واقع بیش از 400 سال قدمت دارد. اما در زمان صفویه قسمت هایی از این بازار که ویران شده بود، بازسازی شد. و قطعاتی نیز در همان زمان به بازار گلپایگان اضافه شد.

اخیراً بازار جدید گلپایگان که متشکل از پاساژهای زیادی است در مجاورت بازار گلپایگان ساخته شده است. این بخش جدید از این بازار تاریخی و قدیمی در قلب خود محافظت می کند.

بازار چارسوق گلپایگان;  یک جاذبه تاریخی و دیدنی

این بازار علاوه بر دوران صفویه در طول سالیان متمادی مورد بازسازی قرار گرفته است. آخرین مرمت انجام شده در بازار گلپایگان در آذرماه 1397 بود که در این مرمت سنگفرش های بازار به خوبی مرمت شد.

بازار گلپایگان از بخشهای مختلفی مانند بازار گیوه دوزان، بازار مس، بازار سفالگران، بازار فرش فروشان و بخشهای دیگر تشکیل شده است. بازار جدید و پاساژهای آن نیز در اطراف بازار قدیمی قرار دارد. این اثر در سال 1383 به شماره 14440 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

ویژگی های خاص بازار چهارسوک گلپایگان

بازارچهارسوق گلپایگان با دهانه عریض و سقف طاقدار و سقف آجری به سبک بناهای سلجوقی است. چهارسوق از یک طرف مقابل مناره شهر گلپایگان و از طرف دیگر به مسجد جامع شهر منتهی می شود. مجاورت بازار و مسجد و نقش آن در جامعه قابل تامل است.

امروزه بازار جدید و بزرگ گلپایگان در اطراف بازار چهار سوق گسترش یافته و این بازار تاریخی را احاطه کرده است. مجموعه بازار سنتی گلپایگان با توجه به سبک معماری، موقعیت جغرافیایی و سوابق تاریخی، جایگاه مهم تجاری منطقه را نشان می دهد.

بازار چارسوق گلپایگان;  یک جاذبه تاریخی و دیدنی

اهمیت این بنا به دلیل سبک معماری و موقعیت مکانی آن که پل ارتباطی مناره گلپایگان و مسجد جامع است، اهمیت بیشتری دارد.

در ساخت این بنا همانند بازارهای سنتی سایر شهرهای قدیمی، طاق آجری و تناسب ترکیب بندی، فضاها و نصب فضاهای جانبی مانند تیمچه، قهوه خانه ها (در واقع چایخانه ها) و نور طبیعی بدون گرما. و سرد استفاده شده و تاریخ ساخت آن احتمالاً در سال گذشته حدود 400 سال است. بازار سنتی گلپایگان شامل بازار مسگران، بزکاران، قالی فروشان، بازار گیوه دوزان، بازار اصلی و پاساژهای فراوان است.

بازار سنتی گلپایگان مانند بازارهای شهرهای قدیمی ایران دارای طاق های گنبدی آجری با زوایای جالب است و شبیه آجرکاری های دوره صفویه بازار بزرگ اصفهان است.

دکه ها، درهایی که به صورت تخته های چوبی ضخیم بود جلوی مغازه بالا و پایین می شدند، قفل های پیچی که گلپایگان درست می کرد و صاحبان مغازه بعد از بستن در روی آن باد می زدند و دعا می کردند که دزد نکند. بگیر، در خاطره ها می ماند

بازار چارسوق گلپایگان;  یک جاذبه تاریخی و دیدنی

سبد، تافته چلواری، چولار و کپه، داتیس، ترازو قدیمی، حساب سیاگی و دفاتر و دستگیره مغازه، چراغ های نیمه شعبان، نصب چراغ های نفتی با روغن کرچک، فانوس های نفتی که در شب گذاشته می شد و توسط شاخ جمع آوری می شد. سحر، سگ های نگهبان و هیاهوی داروغ ها… همه این ها را پیرمردهای بازار قدیم گلپایگان توصیف می کنند.

تیمچه نیز به معنای کاروانسرا است که به معنای گروه کوچک یا کاروانسرا کوچک است. اما در عصر جدید به کاروانسرا یا خانه های کوچک و سرپوشیده تیمچه می گویند. تیمچه فضای مناسبی را برای تحویل کالاهای با ارزش مانند فرش به دور از آسیب باد، باران و آفتاب ایجاد می کند.

به همین دلیل فضای تیمچه اغلب از نظر اقتصادی گرانتر از کاروانسرا بوده و برای ارسال کالای ارزان استفاده نمی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا