ایران گردی

بازار قیصریه؛ جاذبه ای متحیرکننده در اصفهان

تودی تریپ: بازارها یکی از جذاب ترین و سنتی ترین مکان ها در هر شهر و کشوری هستند و حاوی تاریخ، هنر و فرهنگ هستند.

به جرات می توان گفت که بهترین راه برای آشنایی با فرهنگ مردم یک منطقه، قدم زدن در بازارهای سنتی آن است. به خصوص در شهری مانند اصفهان، بازدید از بازارها تجربه ای جذاب و خاطره انگیز خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم بازار قیصریه اصفهانیکی از قدیمی ترین بازارهای ایران را به شما معرفی می کنیم.

آشنایی با بازار قیصریه اصفهان

با بازدید از میدان نقش جهان پس از بازدید از ساختمان هایی مانند عالی قاپو و دو مسجد بزرگ به ورودی بازار می رسیم. سرداری که با کنده کاری هایش از زیبایی های داخل بازار می گوید.

میدان اصلی بازار قیصریه که در ضلع شمالی میدان امام و درست روبروی مسجد امام قرار دارد، مربوط به دوره شاه عباس اول است و معمار آن «استادعلی اکبر اصفهانی» نام دارد.

این دروازه زیبا در دوره صفویه کارکرد مهمی داشته و قسمت جدید اصفهان را با میدان قدیم که میراث دوره سلجوقیان است، پیوند می‌داد.

در دوره های بعد به ویژه در زمان حکومت قاجار و در زمان حکومت ظل السلطان بر اصفهان تغییراتی در این باب ایجاد شد و یکی از آنها افزودن ردیف کاشی بود.

بازار قیصری;  یک جاذبه شگفت انگیز در اصفهان

عمارت سر در عالی قاپو دارای تزئینات زیبایی است که بیننده را در بدو ورود به سمت بالا نگاه کرده و تابلوها را مشاهده می کند. سر در از صحنه های نقاشی شده از جنگ صفویه با ازبک ها و چهره های اروپایی تشکیل شده است.

اما نقش مشخصه این در، تصویر تیراندازی با سر انسان و خرطوم ببر یا شیر و دم اژدها است که امروزه به نماد شهر اصفهان تبدیل شده و برگرفته از تصویر کلی است. از صورت فلکی آذر

اهمیت سدر قیصریه در توصیف بیشتر جهانگردان کاملاً مشهود است. به عنوان مثال شاردن، سیاح معروف عصر صفوی، علت نامگذاری «قیصریه» را ذکر کرده و آن را شبیه یکی از بناهای قیصریه یا «قیصریه» در ترکیه امروزی می داند.

دو سکوی بزرگ در دو طرف ورودی بازار قیصریه دیده می شود. می گویند در قدیم طلا و جواهر فروشان جواهرات خود را بر آنها می ریختند.

یکی دیگر از جزئیات خیره کننده این در، ساعت بزرگی است که در بالای آن نصب شده است که غنیمتی از جنگ با پرتغالی ها بود. عمارت نقاره خانه نیز بر فراز قیصریه ساخته شده است.

طبل و دف نوازی از زمان های بسیار قدیم در ایران رایج بوده است که طلوع و غروب خورشید را با طبل اعلام می کردند.

بازار شگفت انگیز قیصری

بازار قیصریه اصفهان کجاست و چگونه می توان به آنجا رفت؟ این بازار در قسمت شمالی میدان نقش جهان (میدان امام اصفهان) و بافت تاریخی اصفهان قرار دارد و نقش جهان را به بازار قدیمی (عتیقه) متصل می کند.

برای رسیدن به بازار قیصری می توان از دو مسیر استفاده کرد. در مسیر اول از سه راهی شکرشکان به خیابان حافظ می روید و سپس وارد میدان نقش جهان می شوید و در سمت راست میدان ورودی بازار قیصریه را می بینید.

بازار قیصری;  یک جاذبه شگفت انگیز در اصفهان

در مسیر دوم باید از میدان امام حسین وارد خیابان سپه شوید و پس از رسیدن به انتهای خیابان به سمت میدان نقش جهان بروید، در سمت چپ میدان نقش جهان بازار قیصریه را می بینید.

معماری بازار قیصریه اصفهان باعث شده است که این بازار جدا از اینکه یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارها است، یکی از زیباترین بازارهای جهان به شمار آید. این بازار یکی از بهترین آثار به جا مانده از دوران صفویه است.

بازار قیصریه اصفهان در ضلع شمالی میدان نقش جهان قرار دارد و در وسط آن محوطه ای بزرگ و گنبدی شکل است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

در قسمت غربی بازار قیصریه اصفهان کاروانسرایی دو طبقه ساخته شده است که دارای 148 حجره است. در ضلع شرقی این بازار ضرابخانه ای وجود دارد که اکنون تبدیل به مشاغل خانگی شده و انواع خط اصفهان و پارچه و اجناس مشابه آن را می فروشد.

سردر بازار قیصریه اصفهان منحنی و به زیبایی با نقاشی های منظم تزئین شده است و کل بازار با کنده کاری های منحصر به فردی در دوره صفویه تزیین شده است.

اگرچه این تزیینات رنگ و لعاب قبلی را ندارند اما باز هم چیزی از زیبایی آنها کم نشده است. سر این بازار را کایسری هد نیز می نامند.

گردشگران خارجی که در سفر به اصفهان از بازار قیصریه دیدن کردند، گفتند: بازار قیصریه منظره واقعا زیبایی دارد و در برخی قسمت ها به همان شکل بازار عباسی ساخته شده است.

بازار قیصری;  یک جاذبه شگفت انگیز در اصفهان

میدان اصلی بازار قیصریه با نقاشی نفیس از دوران صفویه یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین بخش‌های این بازار است که در قسمت شمالی میدان نقش جهان قرار دارد.

این دروازه طاقدار با کاشی کاری های باشکوه و نقاشی های فوق العاده زیبا تزیین شده و ورودی بازار قیصریه اصفهان به شمار می رود.

در گذشته ورودی اصلی قیصریه سه طبقه بود، اما امروزه از طبقه سوم که برج ناقوس بود و ساعات روز را در آن اعلام می‌کردند چیزی باقی نمانده است.

این دماغه زیبا در 24 دی ماه 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و به عنوان بخشی از میدان تاریخی نقش جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا