ایران گردی

بازار سیرجان کجاست؟

تودی تریپ: شهرستان سیرجان دومین شهر استان کرمان از نظر جمعیت است و اقوام و طوایف مختلفی در این شهرستان زندگی می کنند.

زبان غالب مردم سیرجان فارسی است و عشایر منطقه به زبان ترکی صحبت می کنند.

سیرجان که شهری بسیار قدیمی به شمار می رود در معماری خود مجموعه ای از ادوار مختلف تاریخ هنر ایران را گرد هم آورده است.

سیرجان که در گذشته «شهریجان» نام داشت، در غرب کرمان قرار دارد و از طرف دیگر به فارس متصل است.

سیرجان در قدیم به دلیل موقعیت جغرافیایی خود گاه مرکزی بود اما بعدها به تدریج از بین رفت.

مردی به نام میرزا سعید کلانتر روستای جدیدی را آباد کرد و آن منطقه را بازسازی و توسعه داد و سپس این منطقه را سعید آباد نامیدند. امروزه سعید آباد مرکز سیرجان است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده بین فارس و بندرعباس از موقعیت ویژه ای برخوردار است.

محصولات کشاورزی سیرجان شامل جو، گندم، پسته، بادام و خربزه است.

در کتاب های قدیمی به فراوانی خرما در سیرجان اشاره شده است، اما امروزه اثری از خرما نیست.

نوشته ابن عطیر قدیمی ترین سند در مورد جامنده از سیرجان است که می نویسد: «گستاسب که از پادشاهان قدیم ایران بود و دین سلیمان داشت، دین زرتشتی را پذیرفت و در کوهی به نام تمبور سکنی گزید. در حالت تقوا مورد احترام قرار گرفت.

بازار سیرجان کجاست؟

آشنایی با بازار سیرجان

اولین بازار سیرجان (بازار قدیم) احتمالاً مربوط به دوره قاجار است و در زمان محمد شاه قاجار ساخته شده است. در سال 1332 بازار مرمت و بازسازی شد که توسط معمار ماهر سیرجانی استاد غلام عباس معماریان انجام شد. این بازار با قدمت بیش از یک قرن به دلیل موقعیت مناسبی که در مرکز شهر دارد، همچنان وجود دارد و محل تجارت به حساب می آید.

متاسفانه بازار سیرجان امروز با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند. نبود سیستم فاضلاب، بی نظمی سیم های برق و خطرات احتمالی آن، نداشتن روسازی مناسب در بازار، نبود پارکینگ برای خودروها و سرویس های بهداشتی، نبود گذرگاه خودروهای آتش نشانی و نبود شیر آتش نشانی در بازار از جمله مشکلات این بازار است. بازار.

بازار قدیمی

با ورود به بازار قدیمی سیرجان (بازار قدیمی) بوی عطرهای آتاری به مشام می رسد. سقف های گنبدی شکل بازار جلوه خاصی به این بازار قدیمی می بخشد و تابش نور خورشید از نورگیرها می تابد. مغازه های این بازار بیشتر شامل آتاری و شیرینی فروشی است.

بازار جدید

در انتهای بازار قدیم به بازار کوچکی می رویم که به بازار جدید و میدان نوخدبریزی منتهی می شود. در این بازار بیشتر شاهد لباس فروشی و طلافروشی هستیم. شکل و شمایل بازار جدید مانند بازار قدیم است با این تفاوت که بوی عطر نمی دهد و کمی باریکتر از بازار قدیم است.

بازار سیرجان کجاست؟

بازار آقا ابراهیم

در انتهای بازار جدید به بازار کوچکی می رسیم که به انتهای بازار قدیم و بازار آقا ابراهیم متصل می شود. از این بازار وارد بازار آقا ابراهیم می شویم. این بازار و بازارهای قدیم و جدید با هم موازی هستند. قالیچه های قدیمی و قالی های مختلف در بازار آقا ابراهیم به فروش می رسد. این بازار به کاروانسرای سیرجان منتهی می شود.

بازار کلاه

در ابتدای بازار قدیمی (سمت چپ) راهروی باریکی را می‌بینید که زمانی محل خرید کلاه بوده، اما در حال حاضر اصلاح نشده است. مسجد کلاه مله (مسجد امام جعفر صادق (ع)) در سمت راست این بازار قرار دارد. بیش از یک قرن از ساخت این مسجد می گذرد.

بازار کچکو

در وسط بازار قدیمی سمت راست، بازاری است که به بازار کچکو (بازار کوچک) معروف است. این بازار دو بازار جدید و قدیم را به هم متصل می کند و محل خرید بز است.

بازار یهود

بازار دیگری از بازار قدیمی منشعب می شود که به بازار عباس دارابی و بازار یهودی معروف است. بازار یهودیان به نام‌های بازار یهودا (یهودیان)، بازار یهودیان مالاهارون، بازار دارابی نیز شناخته می‌شود و گاهی به آن بازار کاشیگر می‌گویند. البته به دلیل تخریب بخشی از بازار، محل دقیق آن و راهروی مربوطه مشخص نیست. در حال حاضر یکی دو فروشگاه مبل و پلاستیک در آنجا فعالیت می کنند و راهرویی هم به سمت پارکینگ و بازار آقا ابراهیم وجود دارد.

بازار سیرجان کجاست؟

برخی از مراکز خرید مهم سیرجان

مرکز تجارت بین المللی مهر سیرجان

دارای 534 فروشگاه خرده فروشی در 4 طبقه است و از ویژگی های آن می توان به شهربازی سرپوشیده، سالن استخر، کافی شاپ و رستوران های متعدد اشاره کرد.

کوثر سیرجان مال

یکی از مراکز خرید مدرن سیرجان است که عمر زیادی ندارد و وجود بوتیک های متعدد و عرضه لوازم خانگی، لوکس و تزیینی، لوازم آرایشی و بهداشتی در آن، این بازار را به بازاری برای جوانان تبدیل کرده است. . این بازار در خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است.

سایر مراکز خرید و بازارهای سیرجان به شرح زیر است:

  • بازار روز بلوار سید جمال
  • بازار مرکزی، خیابان امام خمینی
  • معبر کندو در بلوار دکتر صادقی نرسیده به چهارراه رضوی.
  • پاساژ علی بن ابی طالب در خیابان امام خمینی جنب بازار سیرجان
  • پاساژ صاحب الزمان در خیابان امام خمینی نرسیده به میدان قدس
  • پاساژ یکتا در بلوار سید جمال روبروی پاساژ یکتا
  • پاساژ جهان و پاساژ رحیم هر دو در بلوار سید جمال محیا شهر

بازار سیرجان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا