ایران گردی

بازار سنتی کرمان؛ جاذبه‌ای دیدنی در روز

تودی تریپ: تاریخچه بازار کرمان به بیش از 600 سال می رسد، به دوران تیموریان و زمانی که عده ای گرد هم آمدند و بازار اختیاری را به عنوان اولین پایه بازار بزرگ کرمان تأسیس کردند. سپس در مقاطع مختلف تاریخی بخش‌های دیگری به آن افزوده شد و در نهایت منجر به شکل‌گیری بازاری شد که امروزه به دلیل هم‌سطح بودن، بزرگ‌ترین بازار کشور محسوب می‌شود.

این مجموعه ارزشمند از شرق و غرب از میدان ارگ شروع و به خیابان میرزا رضایی کرمانی ختم می شود و در طول 1200 متر فضای سرپوشیده (به جز بازار مظفری) جاذبه های ارزشمندی چون گنج علی خان، مجموعه وکیل، سرای سردار، قیصریه وجود دارد. در خود جای دارند

تاریخچه بازار کرمان

یکی از بزرگ‌ترین استان‌های ایران، استان کرمان است که در دل کویر و در جنوب شرقی کشور واقع شده است. این استان هفت هزار اثر تاریخی دارد که 700 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. به دلیل جاذبه هایی که در این استان وجود دارد به عنوان پنجمین شهر تاریخی ایران اعلام شده است.

بازار سنتی کرمان;  جاذبه دیدنی در روز

جاذبه ای که در این مقاله از مجله مسافرتی الی گشت می خواهیم به آن اشاره کنیم، بازار کرمان است که قدمت آن به بیش از 600 سال می رسد. این بازار در دوره مظفری و تیموری ساخته شد و با توجه به شکل گیری و گسترش شهر کرمان، بنای اولیه آن دستخوش تغییرات زیادی شد.

بازار بزرگ کرمان بازاری تاریخی است که از میدان ارگ شروع و تا خیابان میرزارزایی کرمانی امتداد دارد. این بازار در واقع خط مستقیمی است که در گذشته دارای دو دروازه ورودی و خروجی شهر یعنی دروازه ارگ ​​و دروازه مسجد بوده است.

بازار کرمان به عنوان بزرگ ترین بازار ایران شناخته می شود و با ورود به آن سفری در 600 سال تاریخ را تجربه می کنید، در فضای محلی و جذاب شهر قرار می گیرید و فرصت خرید کالاهایی از جمله را خواهید داشت. سوغات و صنایع دستی با کیفیت بالا

بیشتر بازار از قرن هشتم به بعد و در زمان حاکمان مختلف ساخته شده است.

بازار سنتی کرمان;  جاذبه دیدنی در روز

در هر قسمت از این بازار می توان جلوه ای متفاوت از هنر و معماری ایرانی اسلامی را دید و حال و هوای متفاوتی را تجربه کرد. یکی از مهم ترین مراکز تاریخی و تجاری کرمان است و در اینجا می توانید بیش از 60 درصد از دیدنی های تاریخی شهر را ببینید.

بد نیست بدانید که نام این اثر گرانبها به دلیل همین ویژگی های منحصر به فرد معماری از پنجم اردیبهشت ۱۳۹۷ با شماره ۳۸۵۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

معماری بی نظیر بازار کرمان

بازار بزرگ کرمان ساختاری کاملاً سنتی دارد و شامل بخش‌های اصلی و فرعی راسته یا گذرگاه، سرا، تیمچه و چهارسوک یا چهارسو است. در قسمت مرکزی بازار حیاطی وجود دارد که با حجره های مختلف احاطه شده است. معماری بازار به گونه ای است که جدا از لذت خرید، از محیط بازار و شکل خاص معماری استادان ایرانی نیز لذت می برید.

یکی از ویژگی های بارز معماری این بازار سادگی آن است. قسمت‌هایی از سقف بازار با کاشی‌های آبی رنگ شده است، اما رنگ غالب آن خاکی است و طاق‌ها در اندازه‌های کوچک و بزرگ متقارن تکرار می‌شوند.

بازار سنتی کرمان;  جاذبه دیدنی در روز

این بازار سرپوشیده بسیار متراکم است و همین امر باعث کمترین میزان جذب گرما و بیشترین میزان سایه شده است. لایه کاه روی پوسته بازار به عنوان عایق عمل می کند و گرما را از خورشید باز می گرداند.

سقف بازار نیز بسیار مرتفع است و هر طاق دارای فلپ است که باعث گردش هوا و تامین نور داخل بازار می شود. در برخی ساختمان ها از بادگیر برای تهویه مطبوع استفاده می شود.

بازار کرمان از بخش‌های مختلفی مانند بازار افچیت، بازار وکیل، بازار قلعه، بازار محمود قلعه، بازار سردار، بازار گنج علی‌خان، بازار قیصریه (زیورآلات)، بازار پینه‌دوش‌ها، بازار مس، بازار عطاران، بازار مظفری، بازار کدمگاه، بازار آهنگری تشکیل شده است. و بازار تقلب تشکیل می شود. هر یک از بازارهای مذکور با چهار بازار به هم پیوسته است.

در هر یک از این بازارها مسجد و حمام نیز وجود دارد. مسجد وکیل، مسجد گنجعلی خان و مسجد چهل ستون مساجدی هستند که به بازار متصل بوده و جزء بنای بازار محسوب می شوند.

بازار سنتی کرمان;  جاذبه دیدنی در روز

از دیگر بناهای قابل توجه این بازار، مجموعه ابراهیم خان است که شامل مسجد، مدرسه، کاروانسرا و حمام است و مجموعه وکیل که مدرسه و مسجد وکیل را در خود جای داده است. ملاقات خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا