ایران گردی

بازار تماشایی بوشهر / بازار قدیم و قجری بوشهر

تودی تریپ: نام بازار در زبان پهلوی «واکار» و «وزار» بود. به معنای جامعه و تجارت. بازارها دارای تمدن هزاران ساله در جهان هستند. بر اساس اطلاعات ثبت شده در منابع تاریخی، بازارهای دائمی در اواخر قرن اول میلادی ساخته شده است. در بازارهای دائمی، هر سفارش عمده (یا در برخی موارد سفارش جزئی) به عنوان اجاره صنفی به حساب می آمد. و نوعی کالا برای تجارت توزیع می شد. البته لازم به ذکر است که سابقه خرید تخصصی در بازارهای ایران و عربستان به قبل از اسلام می رسد.

ویژگی های بازار گجری

در زمان قاجار تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و به همین دلیل بازارهایی که در دوره صفویه در تهران ساخته شد توسعه یافت. علاوه بر توسعه بازار، کاروانسراها و مساجد زیادی نیز در تهران ساخته شد. در دوره قاجار به دلیل تبادلات اقتصادی بین ایران، روسیه و سایر کشورهای اروپایی، کالاهای خارجی به ایران وارد می شد. مثلا ورود کالاهای انگلیسی به کاشان باعث افزایش کارخانجات نساجی شد.

بازار بزرگ بوشهر / بازار قدیم بوشهر

از این رو با استقرار حکومت قاجار، تحولی اقتصادی و شهری در ایران به وجود آمد که ناشی از ورود کالاهای خارجی به بازارهای ایران بود. با ورود کالاهای خارجی بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی متحمل ضرر و زیان شدند و برخی از مراکز تولیدی کشور تعطیل شدند. صادرات بسیاری از کالاها مشکل داشت. به عنوان مثال صادرات دخانیات اصفهان از 300 هزار کیسه به 5 هزار کیسه کاهش یافت.

اگر تا به حال از بازارهای تاریخی ایران دیدن کرده باشید، متوجه خطی بودن آن‌ها می‌شوید و مهم‌ترین راه‌ها و گذرگاه‌ها در کنار آن‌ها قرار دارند. راسته بازار پلان ساده ای دارد که در دو طرف آن مغازه ها وجود دارد.

تعداد زیادی از بازارها به تدریج توسعه یافتند و به دلیل این مشکل گسترش این نوع بازارها غیر مستقیم است. تعداد کمی از بازارها توسط خیرین یا حاکمان ساخته شده و شکل صاف و مستقیمی دارند.

اصناف مختلفی در خط پایگاه های ایرانی فعال هستند و باید توجه داشت که هر صنف در قسمت خاصی از خط قرار می گیرد.

بازار بزرگ بوشهر / بازار قدیم بوشهر

خطوط اصلی بازار در شهرهای بزرگ چندتایی بود، به طوری که چندین خط با یکدیگر موازی یا متقاطع بودند.

درباره بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیم بوشهر مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر، بافت قدیمی، دهستان دهدشتی واقع شده است. این اثر در 7 اسفند 1384 با شماره ثبت 18648 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.بازار قدیمی بوشهر با معماری منحصر به فرد و زیبای خود جایگاه ویژه ای در صنعت گردشگری بوشهر دارد. یکی از زیباترین و پر جنب و جوش ترین مکان های بوشهر و محلی برای خرید و فروش اجناس مختلف است. در این بازار حدود 250 مغازه وجود دارد که اجناس متنوعی را عرضه می کنند. نکته جالب در مورد این بازار این است که اقلیت های مذهبی یهودی، مسیحی و مسلمان در کنار هم کار می کنند و اوقات خود را با خوشی می گذرانند.

این بازار از چهارچوب و راهروی اصلی با جهت جنوب به شمال با معماری جذاب، نورپردازی عالی و تهویه مناسب تشکیل شده است.

بازار بزرگ بوشهر / بازار قدیم بوشهر

این بازار در زمستان در برابر برف و باران و در تابستان در برابر گرمای شدید بسیار کارآمد است که همه اینها به دلیل معماری زیبا و مناسب بازار بوشهر است. بازار قدیم بوشهر دارای ورودی و خروجی اصلی است که از شمال به جنوب به هم متصل است. علاوه بر ورودی های اصلی، بازار دارای تعدادی راه از شرق به غرب است. دو راسته مهم بازار رئیس التجار و معین التجار هستند. بقیه واحدها رئیس خود را دارند. بازار محلی برای برگزاری جشن های مختلف در مراسم و اعیاد مذهبی است.

دیدنی های اطراف بازار

بازار قدیم بوشهر همانطور که از نامش پیداست یک مقصد خرید کامل و جامع است. پس اگر خریدی دارید به بازار قدیمی بوشهر بروید. با گسترش بازار قدیمی و گذر از چند محله (حدود 5 دقیقه) به بازار اصلی می رسید. که شبیه بازار شهرهای دیگر با رنگ و بوی فرهنگ محلی است. همچنین می توانید به مسجد جمعه بروید و در آنجا نماز بخوانید که دیدنی است. پس از اتمام خرید، می توانید از کلیسای مقدس گورک نیز دیدن کنید که بسیار زیباست. علاوه بر این، جاذبه های دیگری مانند عمارت حاج رئیس، مسجد دهدشتی و عمارت کازرونی نیز در این نزدیکی است که می توانید از آنها دیدن کنید.

بازار بزرگ بوشهر / بازار قدیم بوشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا