ایران گردی

بازارگردی در ملایر

تودی تریپ: بازار ملایر همدان یکی از بازارهای سنتی و قدیمی ایران است که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. این شهر تاریخی به تولید انواع مبلمان و منبت شهرت دارد. هدف از تأسیس این بازار در آن زمان رفع نیازهای مردم محلی این شهر و همچنین اداره بازار در سطح وسیع توسط حاکم شهر و اداره امور مالیاتی بوده است.

تاریخچه بازار ملایر همدان به زمان شیخ محمدعلی میرزا فرزند فتحعلی شاه بنیانگذار شهر ملایر می رسد. این بازار یکی از نمونه‌های بازارهای سنتی با معماری سبک صفوی است که دارای هسته اصلی است که با راهروها و راه‌های باریکی که در دو طرف حجره‌هایی دارند به هم متصل می‌شوند.

آشنایی با بازار ملایر

بازار ملایر یکی از بازارهای پر جنب و جوش و پویا استان همدان است که بهانه شما برای رفتن به آنجا خرید نیست، بلکه گردش و لذت بردن از فضای اجتماعی آن می تواند لذت بخش باشد. بعد از بازار ملایر می توانید از خانه لطفعلیان که در قسمت جنوبی شهرک ملایر قرار دارد دیدن کنید.

بازاریابی در Malair

اگر به ملایر سفر می کنید، بازدید از باغ سیفیه را فراموش نکنید و چند ساعتی را در مسیر خود به آنجا بگذرانید. همچنین در جاده ملایر به اراک قلعه گوراب قرار دارد که تا چند کیلومتری می توانید به آن برسید. منطقه حفاظت شده لشگردر نیز در همین نزدیکی است که ارزش دیدن دارد.

بازار ملایر که به «بازار شیخ الملوک» نیز معروف است، ریشه تاریخی دارد و یادگار دوره قاجاریه است. این بازار با معماری خاص خود یکی از مکان های دیدنی ملایر محسوب می شود. این بازار در دهه های اخیر یکی از مهم ترین مراکز تجاری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهر ملایر به شمار می رفته است.

بازارها از جمله جاذبه های گردشگری هستند که باید حفظ و احیا شوند و این امر مستلزم تلاش جمعی است. در حال حاضر نصب تابلو، پرده معکوس و … به بافت بازار آسیب وارد کرده است و وضعیت برق قدیمی بازار می تواند باعث بروز حوادث شود. از آنجایی که بازارها از نظر فضای مغازه دارای شرایط قابل اشتعال هستند. از این رو نیاز به برنامه ریزی جامع برای رسیدگی به این بازار احساس می شود.

بازاریابی در Malair

بازار ملایر در سال 1355 به شماره 3/1286 در فهرست آثار ملی و تاریخی ایران به ثبت رسید.

قدمت بازار ملایر به دوره قاجار و حکومت «شیخ محمدعلی میرزا دولتشاه» فرزند فتحعلی شاه و مؤسس شهر ملایر که به شیخ الملوک معروف بود، می رسد. این بازار در حدود سال 1263 هجری قمری توسط وی ساخته شد. اگرچه بازار اصلی در زمان شیخ‌الملوک ساخته شد، اما افرادی مانند مهرعلی خان، ابوالقاسم خان نوری و میرفتاح آن را گسترش دادند.

بخش هایی از بازار ملایر

بازار ملایر همدان شامل یک بازار اصلی و دو بازار فرعی است و ساختمان این بازار تعدادی خانه و ساختمان مسکونی در اطراف خود دارد. قسمت های مختلف بازار ملایر عبارتند از: راسته شیخ الملوک – بازار خان – بازار مهرعلی خان – بازار پینه دوز – بازار سوخته – کاخ میر فتاح – کاخ خان – چارسو بزرگ و چارسو کوچک در بازار و زورخانه بابک که تیمچه بود.

بازاریابی در Malair

بازار اصلی ملایر شامل یک بازار طویل شمالی- جنوبی و یک بازار شرقی-غربی است که در چهار بازار تلاقی می کنند. چهار قسمت بازار به چهار منطقه پر تردد ملایر متصل است.

این بازار دارای انواع محصولات و اجناس مورد نیاز تمامی افراد محلی و گردشگران می باشد، از جمله می توان به انواع خشکبار و حتی پوشاک و کفش اشاره کرد که در سرتاسر بازار و در حجره هایی به یک اندازه و شکل قرار دارند.

این بازار دارای 4 ورودی و خروجی است که مشتریان و گردشگران می توانند به راحتی در کوتاه ترین راه ممکن به این بازار سفر کنند. این بازارچه در امتداد خود مسجدی دارد تا فروشندگان و مشتریان بتوانند به راحتی نماز خود را در وقت نماز بخوانند. منازل مسکونی در اطراف بازار قرار گرفته است تا بتواند شرایط مناسبی را برای رفاه حال مشتریان خود فراهم کند.

بازاریابی در Malair

علاوه بر این رستوران های مختلفی در اطراف بازار با غذاها و هتل های مختلف برای استراحت گردشگران وجود دارد تا علاوه بر بازدید و خرید از این بازار سنتی و تاریخی اوقات خوشی را سپری کنند.

بازار ملایر از دیرباز محل خرید و فروش انواع اجناس و لوازم عمومی برای مردم این شهر بوده است. خواربار، میوه و سبزیجات، پوشاک، لوازم خانگی و صنایع دستی از مهم ترین کالاهایی است که در بازار ملایر به فروش می رسد.

بسیاری از کارگاه های پارچه بافی، سفالگری و لحاف کاری سنتی در این بازار فعالیت می کنند. علاوه بر این در این بازار کارگاه ها و مغازه های مبل و منبت نیز وجود دارد که از مهم ترین سوغات و صنایع دستی ملایر به شمار می روند.

آدرس بازار ملایر: همدان، ملایر، انتهای خیابان صفرخانیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا