ایران گردی

بازارگردی در بیرجند

تودی تریپ: بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و شهری در نزدیکی مرز شرقی ایران است. موقعیت این شهر از گذشته تاکنون از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. مسیر تجاری مناسب برای تردد بازرگانان هندی و کالاهای باکیفیتی که در این شهر یافت می شود، باعث ایجاد بازارهای مختلفی در این شهر شده است. در این مطلب به یکی از قدیمی ترین بازارهای این شهر یعنی بازار بیرجند می پردازیم که عمر طولانی دارد و در تمام این سال ها میزبان خوبی هم برای فروشندگان و هم خریداران بوده است. در این بازار همه اجناس و سوغاتی های رنگارنگ و چشم نواز را خواهید یافت.

معرفی بازار بیرجند

شهر بیرجند خود شهری با ساختاری قدیمی و سنتی است. هر چقدر هم که در این شهر ساختمان های بلند و آپارتمان های مدرن ساخته شده باشد، باز هم بخشی از شهر بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است. این همه سال تاثیری روی این قسمت از شهر نداشته است. بازار قدیم بیرجند نیز در این قسمت از شهر قرار دارد. بازاری که الان هم رونق دارد. این بازار در خیابان جمهوری بیرجند و درست در کنار بناهای کاهگلی سنتی شهر قرار دارد.

خرید در بیرجند

بازار بیرجند قدیمی ترین بازار شهر است که به بازار قدیم بیرجند نیز معروف است. در گذشته موقعیت بیرجند به گونه ای بود که در مسیر کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و هند قرار داشت. این وضعیت شهر بیرجند را به بهترین مکان برای تجار هندی تبدیل کرده است. جایی که می توانستند ادویه های تند و تند خود را در بازار همیشه شلوغ و داغ بفروشند. این حرکت تجار مختلف در تمام ایام سال منجر به احداث گلخانه های زیادی در اطراف این بازار شد. جالب است بدانید که این کاروانسراها همچنان پابرجا هستند و با گشت و گذار در بازار بیرجند می توان آثار این بناهای 300 ساله را مشاهده کرد.

در گذشته از این کارخانه ها به عنوان دفاتر تجاری، انبار، حسابداری و حتی مراکز خرید استفاده می شد. تعداد این کاروانسراها در گذشته 16 کاروانسرا بوده و برخی از آنها فقط برای اقامت مردم استفاده می شده است. چارتختیس، محسن زاده، وصل به مصلی، ملا محمد مودی، سدسی، گازاری، در مقابل محسن زاده، اخوان، مستوفی، میرزا رضا، شرکت برق، خرازی، شرکت نفت و حاجی ملک دیگر کاروانسراها هستند.

خرید در بیرجند

این کارخانه ها در تجارت شهر نیز فعال بودند. در حال حاضر بازار قدیم بیرجند جدا از اینکه بهترین مکان برای خرید سوغاتی است، یکی از جاهای دیدنی بیرجند نیز محسوب می شود. مکانی که در آن خرید می کنید و با مردم محلی و فرهنگ و آداب و رسوم آنها آشنا می شوید.

جاذبه های بازار بیرجند

بازار قدیم بیرجند به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز خرید بیرجند جاذبه های زیادی برای مسافران جدید دارد. ابتدا با اجناس رنگارنگ این بازار شروع می کنیم. شمال شرق ایران سوغاتی های هیجان انگیزی را برای مسافران عرضه می کند. هم غذا و هم صنایع دستی جالب در این شهر یافت می شود. از طرفی موقعیت شهر باعث شده تا اجناس دیگری از کشورهای دیگر در این شهر پیدا شود.

غذاهایی مانند زعفران، زیره، حبوبات و میوه های خشک از جمله غذاهایی هستند که در این شهر یافت می شوند. این بازار طبق یک سنت قدیمی محل عرضه محصولات شهرهای همجوار نیز می باشد. در بازار قدیم بیرجند صنایع دستی مانند قالی، گلیم و قالی از شهرهای دیگر به فروش می رسد.

خرید در بیرجند

از همه این کالاها که بگذریم، لذت خرید در بازارهای سنتی، بازاری مانند بازار بیرجند که اصالت خود را حفظ کرده، با هیچ تجربه خرید دیگری قابل مقایسه نیست. وقتی خود را در حال قدم زدن در میان حجره های کوچک اما شیک بازار قدیمی بیرجند تصور کنید، لحظه ای در سفر خود تردید نخواهید کرد.

فضای وسیع بازار بیرجند دلیل تقسیم شدن این بازار به چند بازار و بازار کوچکتر است. هر کدام از این غرفه ها بخشی از بازار بیرجند را در خود جای داده اند و محصول خاصی را به فروش می رسانند. این تقسیم کار را برای شما آسان کرد. هر محصولی که به دنبال آن باشید، دیگر در بازار سرگردان نخواهید بود و مستقیماً به بازار هدف خود خواهید رفت. در گذشته تعداد این بازارچه ها به 25 بازار می رسید که اکنون تعداد محدودی باقی مانده و مشغول به کار هستند. در اینجا این تعداد محدود را معرفی می کنیم.

بازار سرپوش: این تنها بازار سرپوش در قدیم است که بین بازار سعدی و ملک قرار دارد.

خرید در بیرجند

بازار چکندی: نام این بازار به این دلیل است که مردم چکندی در این بازار کار می کنند. مردم چکند در این بازار به فروش پشم، پنبه و اجناس مشابه مشغول هستند. این بازار در قسمت جنوبی بازار واقع شده است.

بازار ملک: شاید قدیمی ترین بازار بیرجند بازار ملک باشد. این بازار محل فروش غذاهای متنوع و جذاب است. این بازار از شرق به بازار سرپوش و از غرب به سه راه اسدی منتهی می شود.

بازار سادسی: یکی دیگر از بازارهای قدیمی بیرجند است که از غرب به بازار سرپوش متصل است.

منبع: ره بال آسمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا